معرفی رمان طاعون اثر آلبر کامو

  شنبه، 18 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی رمان طاعون اثر آلبر کامو
کتاب طاعون اثر برجسته نویسنده برنده جایزه نوبل، آلبر کامو است که در سال ۱۹۴۷ به چاپ رسید. در این رمان، شخصیت‌های داستان علیه بی‌عدالتی جهان دست به عصیان می‌زند. کامو درباره این کتاب در نامه‌ای به رولان بارت می‌نویسد: «در مقایسه با رمان بیگانه، طاعون بی گفتگو گذاری است از سرکشی انفرادی به جهان اجتماعی، اجتماعی که باید در مبارزه‌هایش شرکت کرد.

درباره کتاب طاعون

رمان «طاعون» با نام اصلی «The Plague» توسط آلبر کامو در سال 1947 نوشته شده است. طاعون پس از «سه گانه پوچی» کامو، یعنی کتاب های «بیگانه»، «کالیگولا» و «افسانه سیزیف» که هر سه در مورد پوچی زندگی و بی معنایی زندگی انسان ها بودند نوشته شد.

در واقع با نوشتن رمان طاعون، کامو سعی در مطرح کردن مفهوم جدید هستی گرایی یا همان اگزیستانسیالیم داشت، که در آن انسان خودش و به تنهایی باید به زندگیش معنا ببخشد. از نظر کامو این انسان است که می تواند به پوچی و هیچ بودن زندگی خود پایان دهد. او حتی در طاعون مفهوم طغیان را گسترش می دهد و برای معنی دادن به زندگی، طغیان و تلاش دسته جمعی انسان ها و مشارکت آن ها را برای جلوگیری از تبدیل زندگی به عادت و پوچی را پیشنهاد می کند همانطور که برای مقابله با طاعون نیاز به همراهی و همبستگی کل مردم شهر بود. نویسنده در رابطه با طاعون و تفاوتش بیگانه در نامه ای به «رولان پارت» می نویسد: «در مقایسه با رمان بیگانه، طاعون بی گفتگو گذاری است از سرکشی انفرادی به جهان اجتماعی که باید در مبارزه هایش شرکت کرد. اگر از بیگانه تا طاعون راهی در راستای تحول باشد، این تحول در جهان همبستگی و مشارکت است.»

تفاوت دیگر تلاش و عصیان شخصیت های «طاعون» در مقایسه با «بیگانه» این است که تلاش های شخصیت های طاعون بی سر انجام و هدف نیست. شخصیت ها پس از اینکه رفته رفته از خودخواهی دست کشیدند و برای نجات خود تلاش کردند به این نتیجه رسیدند که برای نجات نیاز به همبستگی و تلاش دسته جمعی دارند. در نهایت آن ها به سمت یک حرکت اجتماعی برای بهبود اوضاع رفتند.

ترجمه های فارسی کتاب طاعون

آلبر کامو یکی از مشهورترین نویسندگان بین مخاطبان ایرانی است. به همین دلیل آثار او دارای ترجمه های متنوعی است که توسط انتشارات مختلف به چاپ رسیده اند. مشهورترین ترجمه طاعون متعلق به «رضا سید حسینی» است که توسط نشر «نیلوفر» منتشر شده. حسین دهخدا نیز کتاب را برای نشر روزگار به فارسی برگرداننده است. رمان حاضر با ترجمه «حسین دهخدا» پیش روی شماست. «علی صدوقی» اولین مترجمی بود که در سال 1340 کتاب را به فارسی برگرداند. «پرویز شهدی»، «اقدس یغمایی» و «حسین کاظمی یزدی» از دیگر مترجمین کتاب هستند. خوشبختانه، کتاب دارای ترجمه های بسیار خوبی است و با خواندن هرکدام از ترجمه ها می توانید با دنیای کتاب و طاعون زدگان آشنا شوید. رمان طاعون اثر آلبرکامو را نباید با کتاب طاعون زدگان اثر کلم مارتینی اشتباه گرفت.

خلاصه داستان طاعون

رمان طاعون، درباره هجوم بیماری هولناک طاعون به شهر ناشناخته ای به نام اُران در الجزایر است که البته می تواند هرجای جهان باشد. کاملا روشن است که این بیماری نمادین است و می تواند سمبل هرگونه وحشت و هراس بشری باشد. چون این اثر در دوران هجوم فاشیسم هیتلری به کشور فرانسه نوشته شده، بدون تردید یکی از این چهره های وحشت، فاشیسم است. کامو خود گفته است:«کوشیده ام «طاعون» دارای چند بعد باشد، با وجود این یکی از مسائل آن فاشیسم است». بنابراین طاعون می تواند دیکتاتوری و سرکوب، فاشیسم، اشغال، گرسنگی و دیگر پدیده هایی باشد که جامعه انسانی را با وحشت روبرو می کند. کامو در همان نخستین صفحه های رمان مشخصه جوامعی را که آماده پذیرش طاعون هستند، بیان می کند: « راه ساده برای آشنایی با یک شهر (جامعه) این است که انسان بداند مردم آن چگونه کار می کنند، چگونه عشق می ورزند و چگونه می میرند... مردم شهر اُران، زیاد کار می کنند، اما پیوسته برای پولدار شدن... مخصوصا به تجارت علاقمندند و به قول خودشان داد و ستد را بر همه چیز مقدم می دارند... مردان و زنان با آنچه عمل عشق خوانده می شود، همدیگر را به سرعت می بلعند یا تسلیم انس طولانی دوجانبه ای می شوند... در میان این دو افراط کاری، اغلب حد واسطی وجود ندارد و این هم بی سابقه نیست. در اُران مانند جوامع دیگر، براثر فقدان دقت و تفکر، انسان ناگزیر است ندانسته دوست بدارد». در جوامع این چنینی، طاعون همه قدرت عشق و حتی دوستی را از انسان ها سلب می کند: زیرا عشق تا حدی به آینده احتیاج دارد، اما برای مردمان طاعون زده آینده ای وجود ندارد؛ آنان فقط با لحظه ها زنده اند.

درباره نویسنده کتاب طاعون

آلبرکامو در ۷ نوامبر ۱۹۱۳ در خانواده ای فقیر در الجزایر به دنیا آمد. پدرش مرد فقیری بود که در الجزایر کارگری می کرد و مادرش خدمتکار بود. آن ها صاحب دو فرزند به نام «لوسین» و «آلبر» بودند، پدرش در جنگ کشته شد و مسئولیت نگهداری دو بچه بر عهده مادرش بود.کامو به خاطر خانواده اش مدرسه را رها کرد و کارگری را پیشه کرد. معلمش به استعدادش پی برد و او را به ادامه تحصیل تشویق کرد، و به او کمک کرد تا بتواند بورسیه تحصیلی شود، در مدرسه ای تحصیل کرد که بچه های خانواده ثروتمند در آن مدارس درس می خواندند.کامو دبیرستان را به پایان رساند، در تابستان ها هم به کار کردن می پرداخت و دستمزدی دریافت می کرد، او در فوتبال هم موفقیت هایی به دست آورد.زمانی توانست دیپلم را بگیرد بیماری سل در او نمایان شد، به همین علت مجبور شد فوتبال را برای همیشه کنار بگذارد.آلبر کامو نویسنده، رمان نویس، مقاله نویس خوش قیافه فرانسوی است که او را بیش تر با سه گانه معروفش (بیگانه، افسانه سیزیف، کالیگولا)می شناسند، اولین نویسنده قاره آفریقاست که برنده جایزه نوبل ادبیات شد.کامو در سال ۱۹۳۴دختری به نام «سیمون هیه» ازدواج کرد اما بعد از دو سال از ازدواجشان جدا شدند.درسال ۱۹۴۰ با یک پیانیست و ریاضیدان به نام «فرانسین فور» ازدواج کرد. او با اینکه عاشق همسرش بود اما ازدواج خودش را ثبت قانونی نکرده بود، حتی بعد از به دنیا آمدن دو قلوهایش هم این کار را نکرد و از این کار طفره می رفت.سرانجام کامو دو سال بعد از دریافت جایزه نوبل در یک سانحه رانندگی در سن ۴۶ سالگی از دنیا رفت.

قسمتی از کتاب طاعون

راه ساده برای آشنایی با یک شهر این است که انسان بداند مردم آن چگونه کار می کنند، چگونه عشق می ورزند و چگونه می میرند. (کتاب طاعون – صفحه ۳۸)

در اران نیز مانند جاهای دیگر، بر اثر فقدان وقت و تفکر، انسان ناگزیر است ندانسته دوست بدارد. (کتاب طاعون – صفحه ۳۹)

روزنامه ها که در ماجرای موش ها آن همه پرگویی کرده بودند، دیگر حرفی نمی زدند. زیرا موش ها در کوچه می میرند اما انسان ها درون خانه ها. و روزنامه ها فقط با کوچه کار دارند. (کتاب طاعون – صفحه ۶۹)

برای همه مردم همینطور است: با هم ازدواج می کنند، باز هم کمی همدیگر را دوست دارند و کار می کنند. آنقدر کار می کنند که دوست داشتن را فراموش کنند. (کتاب طاعون – صفحه ۱۱۴)

من تو را دوست داشتم، اما حالا خسته ام… از اینکه می روم خوشبخت نیستم، اما برای از سر گرفتن هم احتیاجی به خوشبخت بودن نیست. (کتاب طاعون – صفحه ۱۱۵)

هیچ کس نمی خندد، مگر مست ها، و آنها هم زیادی می خندند. (کتاب طاعون – صفحه ۱۵۰)

شناسنامه کتاب طاعون

نویسنده: آلبر کامو

مترجم: کاوه میر عباسی

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: 288


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (85 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت