معرفی شغل Data Scientist (متخصصان علم داده)

  شنبه، 27 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی شغل Data Scientist (متخصصان علم داده)
به گفتهٔ برخی کارشناسان، یکی از جذاب‌ترین مشاغل قرن بیست‌ویکم تحلیل داده‌ها است اما باید ببینیم که چرا چنین لقبی به این حرفه داده شده است. در این مقاله از ساعد نیوز خواهیم دید که Data Science چیست و Data Scientist چه وظایفی دارا است. با ما همراه باشید.

جهان امروز، جهان داده است و ذخیره سازی و استفاده بهینه از داده یکی از چالش های اصلی سازمان ها در یک دهه گذشته بوده است. ازاین رو در سال های اخیر، تمرکز اصلی متخصصان داده و شرکت های متخصص داده روی ساختن چهارچوب ها و راه حل هایی برای مدیریت داده ها (از استخراج و ذخیره سازی تا تحلیل و استراتژی های داده محور) بوده است. علم داده (Data Science) در حقیقت حلقۀ اتصال و هدایت گر این وضعیت است. نقش علم داده و متخصصان علوم داده، امروز تا جایی برجسته شده است که حتی عده ای باور دارند تمام ایده هایی که در فیلم های علمی-تخیلی هالیوود دیده می شود، می تواند به وسیلۀ علم داده به واقعیت تبدیل شود. اغراق نیست که بگوییم امروز، یکی از بیشترین استفاده ها از داده و علم داده در حوزه کسب و کار است. ما در این یادداشت سعی کرده ایم توضیح دهیم که علم داده چیست و چه کاربردهایی (خصوصاً برای کسب وکارها) دارد. در انتهای این جستار، شما با مفهوم علم داده آشنا خواهید شد و درمی یابید چگونه می توان از داده های خرد و کلان به بینش های کاربردی و استراتژی های داده محور در کسب وکارها رسید.

داده ها

پیش نیازهای علم داده

پیش از اینکه ببینیم علم داده چیست، لازم است بدانیم که در علم داده مفاهیم و موضوعات کلیدی و پایه ای هست که باید با آن ها آشنا شویم. البته در این یادداشت ما بنا نداریم وارد تعریف این مفاهیم و موضوعات شویم، اما ضرورت دارد بدانیم که این ها چه چیزهایی هستند.

یادگیری ماشین (Machine Learning)

یادگیری ماشین را می توان به عنوان ستون فقرات علم داده معرفی کرد. یادگیری ماشین، روشی برای تحلیل داده ها است که مدل های تحلیلی را به صورت خودکار ایجاد می کند. این علم، شاخه ای از هوش مصنوعی است که مبتنی بر این ایده است که سیستم ها می توانند با حداقل دخالت انسان از داده ها بیاموزند، الگوها را شناسایی کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. دانشمند داده باید دانش خوب و عمیقی از یادگیری ماشین و همچنین مفاهیم مرتبط با آن داشته باشد.

مدل سازی (Modeling)

مدل های ریاضی به شما کمک می کنند بر اساس آنچه از داده ها می دانید، محاسبات سریع و پیش بینی انجام دهید. مدل سازی بخشی از یادگیری ماشین است و به معنی شناسایی مناسب ترین الگوریتم ها برای حل مسئله و نحوۀ آموزش مدل ها است.

آمار (Statistics)

آمار هستۀ اصلی علم داده است. دانش خوب درزمینۀ آمار به شما کمک کند هوشمندانه تر رفتار کرده و نتایج معنی دارتری کسب کنید.

برنامه نویسی (Programming)

برای اجرای یک پروژۀ موفق در حوزۀ داده، به سطحی مشخص از برنامه نویسی نیاز است. رایج ترین زبان های برنامه نویسی پایتون (Python) و آر (R) هستند. به علت یادگیری آسان و پشتیبانی از چندین کتابخانۀ علم داده و یادگیری ماشین، پایتون در بین مهندسان داده بسیار محبوب است.

پایگاه داده (Database)

یک دانشمند توانمند داده باید نحوۀ کار پایگاه داده ، مدیریت آن و نحوۀ استخراج داده از آن را به خوبی بداند. شاید برای پوشش دادن تمام نقش های داده در یک سازمان و کسب وکار داده محور لازم باشد که مفاهیم و موضوعات دیگری نیز مطرح شود، اما در حال حاضر ما کلیدی ترین مفاهیم را برای ورود به بحث در اختیار داریم.

علم داده چیست؟

با پیشرفت آمار ریاضی و تحلیل داده در سال های اخیر، اصطلاح «علم داده» ظهور پیدا کرده است. در حقیقت علم داده مجموعه ای از ابزارها، الگوریتم ها و اصول یادگیری ماشین است که هدف آن کشف کردن الگو از میان داده های خام است. ممکن است بپرسید این کاری بود که متخصصین آمار برای سالیان زیاد انجام می دادند، پس تفاوت در چیست؟ جواب این سؤال در تفاوت بین توضیح دادن و پیش بینی نهفته است. همان طور که در نمودار زیر مشخص است، تحلیلگر داده با بررسی تاریخچۀ داده ها، به توضیح آن می پردازد. درحالی که دانشمند داده نه تنها برای دریافت بینش از داده ها به تحلیل اکتشافی (Exploratory Analysis) می پردازد، بلکه از الگوریتم های پیچیده یادگیری ماشین برای پیش بینی یک رویداد خاص در آینده استفاده می کند.

معرفی شغل متخصصان علم داده و شرح وظایف آنها

به گفتهٔ برخی کارشناسان، یکی از جذاب ترین مشاغل قرن بیست ویکم تحلیل داده ها است اما باید ببینیم که چرا چنین لقبی به این حرفه داده شده است. در یک کلام، می توان گفت که در طول دهه های گذشته حجم داده های تولیدشده توسط کاربران و کمپانی های مختلف بسیار قابل توجه بوده که از آن به عنوان Big Data (کلان داده) یاد می شود اما این داده ها زمانی ارزشمند خواهند بود که بتوان آن ها را تحلیل کرده و از دل آن ها آمار و ارقامی به دست آوریم که با استفاده از آن ها بشود به شناخت بیشتر و بهتر بازار، رفتارهای کاربران، علائق ایشان و چیزهایی اینچنین دست یابیم که در همین راستا در ادامه خواهیم دید که Data Science چیست و Data Scientist چه وظایفی دارا است.

Data Scientist که به صورت تحت الفظی «متخصص علم داده» ترجمه می شود، دائماً باید بپرسد «چرا؟» و بسته به شرکتی که در آن کار می کند وظایف مختلفی می تواند داشته باشد اما به طور کلی وی کسی که دارای مهارت هایی مثل تحلیل داده ها، مدل سازی و آمار باشد. در کنار این وظایف، کار دیگری هم جزو وظایف اصلی یک دیتا ساینتیست است که از آن به عنوان مرتب سازی داده ها یاد می شود که به طور خلاصه منظور از مرتب سازی داده ها این است که وی بتواند داده های به هم ریخته را ابتدا مرتب و منظم نموده سپس به بررسی آن ها بپردازد که در ادامه قصد داریم تا تک تک این وظایف را به صورت موردی بررسی نماییم.

از رسیدگی به مشکلات حوزه ی تغییرات آب وهوایی تا ایجاد سامانه های توصیه گر (Recommendation System) در سرویس های اِستریم (Streaming Services)، متخصصان دیتا ساینس عملاً هر نوع مشکلی را در سراسر دنیا برطرف می کنند. ارزش و فایده ی علم داده بر تمام مشاغل ثابت شده است. از همین رو تیم های مدیریتی به شکلی فزاینده در حال سرمایه گذاری روی دیتا ساینس هستند تا به راهکارهایی در محیط کسب وکار دست پیدا کنند. کاربردهای دیتا ساینس از ایجاد اهداف توسعه ی پایدار برای ذی نفعان و خلق راهبردهای مربوط به حوزه ی بهداشت ودرمان تا طرح های معماری را شامل می شوند.

متخصص علم داده

مهارت های متخصصان علم داده

  • تفکر آماری؛
  • شمّ فنی؛
  • مهارت های ارتباطی چندوجهی؛
  • ذهن کنجکاو؛
  • خلاقیت.

دانش های مورد نیاز متخصصان علم داده

دیتا ساینس شاخه ای مطالعاتی، و تلفیقی است از تخصص در ریاضیات، داشتن مهارت در فناوری و نیز شمّ تجاری قوی. همه ی این ها پایه و اساس دیتا ساینس را تشکیل می دهند که نیازمند درک عمیقی از هر یک از این مفاهیم هستیم.

تخصص در ریاضیات:

تصور غلطی وجود دارد که دیتا ساینس تماماً درمورد آمار (Statistics) است. شکی نیست که هم آمار کلاسیک (Classical Statistics) و هم بیزی (Bayesian Statistics) در دیتا ساینس بسیار حیاتی اند، اما مفاهیم حیاتی دیگری نیز وجود دارند؛ مانند تکنیک های کمّی (Quantitative Techniques) و به خصوص جبر خطی (Linear Algebra) که سیستم پشتیبانی بسیاری از تکنیک های استنتاج (Inferential Techniques) و الگوریتم های یادگیری ماشین (Machine Learning Algorithms) است.

داشتن شمّ تجاری قوی:

دانشمندان داده منبع ارائه ی اطلاعات کاربردی و حیاتی برای کسب وکار هستند. آن ها مسئول به اشتراک گذاری این دانش با افراد و گروه های مربوطه اند تا بتوان آن را تبدیل به راهکارهایی برای کسب وکار کرد. موقعیت آن ها در کمک به راهبردهای کسب وکار بسیار حیاتی است، چراکه بیش تر از هر کس دیگری با داده ها سروکار دارند. از همین رو دانشمندان داده باید یک شمّ تجاری قوی داشته باشند تا از پس مسئولیت هایشان برآیند.

داشتن مهارت در فناوری:

دانشمندان داده باید با الگوریتم های پیچیده و ابزارهایی فوق پیشرفته کار کنند. همین طور از آنان انتظار می رود که راهکارهایی سریع را با استفاده از یک یا مجموعه ای از زبان ها مانند اِس کیواِل (SQL)، پایتون (Python)، آر (R)، اِس اِی اِس (SAS) و گاهی اوقات هم جاوا (Java)، اسکالا (Scala)، جولیا (Julia) و غیره کدنویسی و نمونه سازی کنند. دانشمندان داده باید توانایی کنترل کار خود هنگام مواجهه با چالش های فنی احتمالی را داشته باشند. آن ها همچنین باید جلوی هرگونه عواملی که باعث بروز تأخیر می شوند یا مانعی که ممکن است به خاطر عدم سلامت فنی رخ دهد را بگیرند.

چگونه دیتا Data Scientist شویم؟

به طور کلی سه گام برای تبدیل شدن به یک دانشمند داده وجود دارد:

  1. در رشته های IT، علوم کامپیوتر، ریاضیات، کسب و کار یا حوزه ی مرتبط دیگری مدرک لیسانس بگیرید؛
  2. در زمینه ی علوم داده فوق لیسانس بگیرید؛
  3. در حوزه ی مورد علاقه ی خود مانند بهداشت و درمان، فیزیک و کسب و کار، تجربه کسب کنید.
متخصص علم داده

امروزه کسب وکارهای مختلف فارغ از حوزه ای که در آن مشغول به فعالیت می باشند به تک تک رفتارهای کاربران و مشتریان خود به صورت علمی نگاه می کنند و این در حالی است که نسبت به مشتریان بالقوهٔ خود، یعنی کسانی که در حال حاضر مشتری آن شرکت نبوده اما شاید در آینده به یک مشتری مبدل گردند، نیز به عنوان منبع خوبی از درآمدزایی نگاه می کنند. لذا اگر به فکر حضور در دنیای آی تی در یک بستر گسترده هستید، حتماً باید با تحلیل داده و نحوهٔ به کارگیری از داده ها در بهتر شدن خدمات و محصولات آشنا شوید و از همین روی برخورداری از مهارت تحلیل داده ها به عنوان یکی از حرفه های لازم و ضروری در عصر حاضر قلمداد می گردد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (687 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (59 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (36 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عاشقانه‌های هادی چوپان و همسرش در آمریکا / آقایون متأهل یاد بگیرید
کنعانی: 8 دهه پس از دادگاه نورنبرگ، تاریخ دوباره شاهد ظهور یک هیتلر دیگر است
مدلینگ جورجینا نامزد رونالدو با لباس عجیب در حواشی داغ امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو