ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی صنایع دستی کرمانشاه

  چهارشنبه، 26 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی صنایع دستی کرمانشاه
استان کرمانشاه از قدیمی ترین سکونتگاههای اقوام ایرانی و یکی از نقاط باستانی ایران است. بنیان کرمانشاه را به تهمورث دیوبند ـ پادشاه افسانه ای پیشدادیان نسبت می دهند کسی که ریسندگی، بافندگی و صنعت را به مردمان آموخت برخی از مورخین نیز بنای آن را به بهرام پادشاه ساسانی منسوب می دانند .

در هر حال شواهد باستان شناسی ـ از قدیمی ترین نشانه های تمدن در گنج دره هرسین تا آثار دوران مادی، هخامنشی، ساسانی و دوران اسلامی و پس از آن گواه آن است که مناطق مختلف کرمانشاه در اعصار مختلف همواره مورد توجه حکومت های وقت بوده است و این استان خاستگاه و قرارگاه بسیاری از تمدن های ایرانی است .

همچنین کرمانشاه از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی ، مرکز صنایع دستی بوده است و در بین مردم بومی ، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته اند . انواع قالی و قالیچه ، قلم زنی ، نقره کاری ، مسگری ، زرگری ، چرم سازی ،نمد مالی ، سفالگری ، نساجی سنتی و فلز کاری در محدوده استان از رونق دیرینه برخوردار بوده و تولیدات آنها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر می شود .

زمانی که به شهر های ایران سفر میکنید، خرید صنایع دستی آن شهر را فراموش نکنید. شما در حقیقت یک یادگاری از سفر خود را می خرید و با این کار باعث می شوید، آن هنر در آن شهر زنده بماند. حالا اگر برای سفر نوروزی خودتون به کرمانشاه میروید، ما در این مطلب می خواهیم شما را با صنایع دستی کرمانشاه آشنا کنیم.

هنر قالی بافی

در کرمانشاه زنان قالیباف در مناطق روستایی و عشایری، قالی هایی زیبا با نقشه ها و طرح های بومی و بیشتر برای مصرف خود می بافند. معمولا در قالی کرمانشاه، پرز قالی بلند و به اصلاح پرگوشت است و در بافت شان از نخِ پشم هایی استفاده می شود که با رنگ های طبیعی رنگرزی شده اند. یکی از اصلی ترین نقش های بومی کرمانشاه که در قالی ها به چشم می خورد، نقش بازوبندی است. در استان کرمانشاه دار قالی بافی را عمودی یا ایستاده می گذارند که این، از تفاوت های بافت قالی در این منطقه نسبت به سایر مناطق کشور به شمار می آید.

هنر جاجیم بافی:

جاجیم بافی از دیرباز در بین خانواده های روستایی و عشایر استان کرمانشاه رواج داشته است. جاجیم به عنوان بالاپوش گرم مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در برخی از خانواده های روستایی، جاجیم را به عنوان چشم روشنی و جهیزیه به نوعروسان هدیه می دهند و آن را به عنوان یادگاری ارزنده، سال ها در نزد خود نگه می دارند.مواد اولیه جاجیم، پشم است و بافت آن شبیه گلیم است، با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته می شود و سپس به هم متصل و دوخته می شود. در مناطق اورامان و ثلاث، زنان جاجیم هایی را با نقوش متنوع و جنس مرغوب می بافند که در نوع خود کم نظیر است.

هنر گلیم بافی:

گلیم بافی از صنایع دستی خانگی است و در بیش تر نقاط استان کرمانشاه رواج دارد. از جمله معروف ترین مناطق گلیم بافی در این استان شهرستان هرسین است و گلیم های آن از شهرتی خاص برخوردار است. وجود مراتع مساعد جهت پرورش دام که تأمین کننده الیاف لازم برای بافت گلیم است، خود دلیلی بر رواج گلیم بافی در این منطقه است.نقش های چشمه نظامی و نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشک و نیز نقش های مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی و عمودی، نقش قرقره راه راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی از جمله نقوشی هستند که در گلیم های این استان به ویژه در منطقه هرسین دیده می شوند. همچنین در بافت زمینه گلیم های هرسین، نشانه های بسیاری از آمیزش تمدن و فرهنگ های مختلف به چشم می خورد.

هنر موج بافی:

موج ها پارچه هایی پشمی هستند كه به عنوان پتو، پُشتی، رختخواب پیچ، رویه كرسی، سجاده و همچنین برای چادرهای عشایر مورد استفاده قرار می گیرند. در هنر موج بافی هنرمندان با پشم گوسفند و با استفاده از دستگاه مخصوص بافندگی، پارچه هایی با طرح های هندسی، در رنگ های مختلف درست می كنند.

متاسفانه هنر موج بافی این روزها، رونق گذشته را ندارد و اگر در حین سفرتان به کرمانشاه از این پارچه های زیبا خریداری کنید، می توانید به رونق دوباره این هنر کمک کنید. برخی از کارگاه های موج بافی را می توان در منطقه اورامانات و جوانرود کرمانشاه پیدا کرد.

هنر گیوه کشی:

گیوه را در اصطلاح محلی کلاش می گویند. در مناطق کوهستانی و گذرهای صعب العبور و سنگلاخی استان کرمانشاه، استفاده از گیوه به عنوان پاپوشی نرم، سبک، راحت و مقاوم رواج دارد. مراکز ساخت گیوه در این استان شهر های پاوه، هرسین و کرمانشاه است.گیوه از دو قسمت کفی و رویی تشکیل می شود. کفی معمولاً از لاستیک و چرم و رویی آن از نخ است. تا قبل از پیدایش صنعت لاستیک سازی، گیوه کش ها زیر کلاش ها را از پوست گاومیش تهیه می نمودند و رویة آن را از نخ یا ابریشم می بافتند و اکثر اعیان از آن استفاده می کردند. با پیدایش صنعت لاستیک برای کارگران و کشاورزان از لاستیک در زیر گیوه استفاده می شود.

هنر چیغ بافی:

چیغ یا چیخ عبارت از حصیری به پهنای تقریبی یک صد و پنجاه سانتی متر است که روی آن نقش های متفاوتی به وسیله نخ های رنگارنگ پشمی ایجاد می شود. از چیغ برای حفاظت اطراف سیاه چادرها استفاده می شود و گاهی نیز آن را برای تقسیم فضای داخل چادرهای عشایری به کار می برند.

هنر قلم زنی:

هنر قلم زنی در این استان روزگاری جلوه ای خاص داشت و قلم زنان بزرگی در این خطه مشغول فعالیت بودند. آخرین فرد از تبار قلم زنان حرفه ای شهر کرمانشاه استاد «علی اکبر عین القضایی» است که با تدریس قلم زنی به جوانان کرمانشاهی دست به احیاء این هنر زده است. قلم زنان هنرمند کرمانشاهی با الهام از آثار تاریخی دوره هخامنشی و ساسانی و طبیعت منطقه، در نهایت ظرافت و زیبایی، آثار هنری زیبایی را خلق کرده اند که خریدار جهانی هم دارد.

تهیه ابزارهای فلزی:

در حال حاضر در شهر کرند کارگاه هایی وجود دارد که کم و بیش به ساخت وسایل فلزی و ابزار کار فعالیت دارند. صنعت گران کرندی در تهیه ابزار و وسایل کار و شکار، چاقو، کارد، قندشکن، ابزار زین و یراق، قفل و کلید شهرت بسیار داشته و دارند.علاوه بر کرند در شهر کرمانشاه نیز چند کارگاه آهنگری وجود دارد که بیش تر آلات کشت و زرع را می سازند.

هنر قالی بافی:

قالی بافی به صورت یک فعالیت جنبی با ارزش خود مصرفی و با نقوش بومی و محلی از سال ها پیش در میان روستاییان کرمانشاه رایج بوده است. نقش های محلی شناخته شده، نام روستاهای معینی را برخود دارد که از جمله می توان به نقش های حسین آباد، اکبرآبادی و کیونانی اشاره کرد. امروزه تقریباً در بیش تر روستاهای سنقر و در اغلب روستاهای صحنه، کنگاور، دینور و بیستون قالی بافی دایر است. در میان عشایر منطقه غربی کرمانشاه به ویژه ثلاث باباجانی اگرچه قالی بافی صنعت دستی اصلی نیست، ولی در کنار گلیم بافی و سایر دست بافت ها قالی هم بافته می شود. در فرهنگ قالی بافی کرمانشاه واژه گل به معنی نقش به کار برده می شود. چنانکه در گل اکبرآباد و گل ترنجی، منظور از گل نقشه گل قالی است. نقش های شناخته شده در قالی بافی این منطقه عبارتند از: دارگل، بازوبندی، سماوری، عبداللهی، اکبرآبادی، کیونانی و حسین آبادی. هر یک از این نقش ها، خود مجموعه ای از خرده نقش ها را در بر دارند.

هنر چرم سازی

شرایط آب و هوایی کرمانشاه و پرورش دام دراین شهر باعث شده اغلب صنایع دستی این شهر وابسته به دام باشد. چرم سازی یکی دیگر از صنایع دستی هست که بخاطر حجم بالای تولید پوست در کرمانشاه یکی از قدیمی ترین صنایع این شهراست. چرم کرمانشاه یکی از مرغوب ترین چرم های تولیدی داخل کشور است.

هنر نمد مالی

نمد مالی از جمله هنرهای سنتی کاربردی منطقه عشایری کرمانشاه است که از دیرباز در این استان وجود داشته و تاریخی به قدمت دست بافی دارد نمد مالی از جمله هنرهای سنتی کاربردی منطقه عشایری کرمانشاه است که از دیرباز در این استان وجود داشته و تاریخی به قدمت دست بافی دارد. در گذشته انواع پوشش های پشمی و زیر اندازها، حتی زین اسب ها از نمد تهیه می شد‏.

در حال حاضر مصرف پوشش آن از قبیل کلاه نمدی، جلیقه و فرجی می باشد و چه زیباست نقش های رنگین این نمدها که هنوز در کف سیاه چادرها و بر دوش چوپانان خودنمایی می کنند. کاربرد نمد در بین عشایر به ویژه آنهایی که درحال کوچ هستند بیشتر می باشد نمدهای زیر انداز منطقه معمولاً به دو رنگ سیاه و سفید به صورت سفید در زمینه سیاه در نقش می باشد. البته رنگ های سبز، سرخ، پرتغالی و بنفش هم در زمینه سفید برای تزئین کردن آن می افزایند. نقش های متداول در روی نمدهای نقاط مختلف کرمانشاه عبارتند از: شمشیر و تپانچه، رنگین کمان، گل ترنج، تبرزین، درخت و گنجشک، کله قوچی، نیلوفر، بز کوهی، مرغ، گل، پله، جقه شاهی.

هنر پرده بافی

پرده بافی نیز یکی از صنایع دستباف کرمانشاه می باشد. جاجیم بافی یکی دیگر از صنایع دستی کرمانشاه است که از دیرباز بین خانواده های روستایی و عشایر رواج داشته است.

پرده بافی نیز یکی از صنایع دستباف کرمانشاه می باشد و هنوز چند نساجی در کرمانشاه به بافت پرده های نخی به اندازه های متفاوت‏ مشغول می باشند. برای بافت پرده از همان دستگاهی استفاده می شود که در موج بافی به کار می رود ، جاجیم بافی یکی دیگر از صنایع دستی کرمانشاه است که از دیرباز بین خانواده های روستایی و عشایر رواج داشته است.

هنر ارغوان بافی (سبد بافی)

از زمانی که بشر با چیدن ساقه ها و شاخه های نازک درختان ، آشنا شد، سبد بافی نیز آغاز گشت. سبد بافی با انواع شاخه ها، ترکه ها و ساقه های گیاهان و درختان، در بسیاری از مناطق ایران از جمله کرمانشاه رواج دارد. یکی از معروفترین مناطق سبد بافی در استان کرمانشاه، روستای " داریان" از توابع شهرستان پاوه است که از شاخه های درخت ارغوان برای ساخت سبد استفاده می شود. با توجه به نوع اقلیم ناحیه اورامانات ( سرد سیر و کوهستانی بودن) درخت ارغوان، دارای ترکه های بسیار مقاومی است که محصولات بافته شده را از دیگر انواع آن به لحاظ مقاومت، زیبایی و ... متمایز می کند.

هنر ساخت سازهای سنتی (تنبور)

تنبور سازی عرفانی است و به لهجه محلی (کردی) " تمیره" نامیده می شود که مردمان آشنا به این ساز ، بویژه افراد اهل دل و عرفان، در مجالس ذکر و مراسم مذهبی به هنگام دعا و نیایش، از این ساز استفاده می کنند. سازهای مضرابی مشابه، همانند : سه تار، چگور و ... نیز از خانواده تنبور محسوب می شوند، با این تفاوت که در ابعاد کاسه، دسته، تعداد سیم ها، تعداد پرده ها، تعداد گوشی ها و هم چنین نواختن با تنبور، متفاوت است.

هنر مرس بافی

مرس بافی، یکی از هنرهای سنتی و اصیل مردم استان کرمانشاه است که اخیرا" نیز به ثبت ملی رسیده است. مرس، نوعی پارچه محلی است که برای پوشاک محلی مردان و زنان منطقه از گذشته های دور تاکنون رواج داشته و دارد. ماده اصلی در بافت این نوع پارچه، پشم بز " مرسی " است که در واقع کرک های نازک زیر گردن و شکم نوعی بز محلی است. پارچه مرس بیشتر در مناطق و شهر های جوانرود، روانسر، مهاباد، سقز و شهر زاخو عراق تهیه و بافته می شود. پشم مورد استفاده در مرس، رنگ آمیزی نمی شود، بلکه با ترکیب دو یا چند نوع پشم خود رنگ با همدیگر و حلاجی کردن آنها بدست می آید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (226 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (202 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (99 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (89 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (66 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (58 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (48 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (45 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو پیام خنده‌دار دانش آموز به معلم در روز معلم؛ اصلا با من مشکل دارید!+ عکس ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان کادو همراه ساعت مچی به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و دلنشین پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با وسیله حمل منحصربفردش +عکس/ سنتی و ساده😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 چهره رنگ پریده و بدون آرایش فریبا نادری در اتاق گریم +عکس خلاقیت هوشمندانه شهرداری تبریز در نصب بنر برای اَخم و تَخم معلم حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس تمرینات سنگین ورزشی رامین رضاییان زیر نظر محمدرضا گلزار/ گلزار وارد فاز جدیدی از زندگیش شد+ فیلم شباهت بی‌حد و اندازه محمدطاها به برادر خوش صدایش علی طولابی/ ماشاءالله یکی از یکی زیباتر و خوشتیپ تر+ویدیو آیا در گرجستان فارسی صحبت می‌کنند؛ در گشت شهری تور تفلیس به مترجم نیاز داریم؟ ایده خلاقانه محمود احمدی نژاد در ایجاد جایگاه دیدارهای مردمی‌اش با یک درِ از جا کنده شده و یک نرده در کوچه‌شان+عکس نوآوری‌ های فناوری در سلامت: دسترسی و کیفیت عکسی زیبا و لورفته از بچه داری سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران در فرودگاه/ چه دختر خوشگل و نازی! قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ نگاهی به جشن تولد لاکچری نورا دختر دوم علی دایی با تم سیندرلا+عکس/ قیافه شهریار ایران با این کلاه دیدنی شده😍 کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم تیرگی بیکینی را چگونه برطرف کنیم؟ سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در مشهد+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده این دختر ریش و سبیل دار هم بلاخره عروس شد! +عکس/فقط تغییراتشو ببین! آنکارا تسلیم سیل شد! به رخ کشیدن هنر آشپزی و پختن غذاهای رنگارنگ به سبک صبا راد+ویدئو/ ماشالله خانوم هنرمند خلاقیت منحصربفرد شاطر خوش‌ذوق کرمانی در پخت نان خرگوشی برای کودکان در صف نانوایی +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😍 لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم عکس‌های 48 سالگی «ملکه میسول سو» در سریال جومونگ 3 رونمایی مازیار لرستانی از تیپ پسرانه‌اش در 10 سالگی در تبریز+عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید قمار: بازی با آتش یا دروازه ای به سوی ثروت؟ دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...