ساعدنیوز
ساعدنیوز

معروف ترین صنایع دستی قزوین کدامند؟

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معروف ترین صنایع دستی قزوین کدامند؟
شهرقزوین پایتخت خوشنویسی ایران به خاطرموقعیت جغرافیایی اش جزء مهم ترین و زیباترین شهرهای ایران بشمارمی رود و صنایع دستی وسوغاتی های بسیاری را درخود جای داده است.

دوعاملی که درایجادصنایع دستی شهرقزوین درگذشته اهمیت دارنداستقرار طولانی مدت اقوام مختلف دراین منطقه والهام گرفتن ازطبیعت این منطقه است ،اماامروزه صنایع دستی قزوین کمی مورد بی مهری قرارگرفتندورونق زیادی نداردودرواقع همانندیک سرگرمی درکنار کشاورزی ودامپروی انجام میشود.ازجمله ی این صنایع میتوان خوشنویسی،نقاشی وتذهیب ،آینه کاری ،گلیم بافی ،جاجیم بافی ونم نم دوزی رانام برد.این صنایع جزسوغات شهرقزوین می باشند.

هنر گلیم بافی درقزوین

گلیم بافی درقزوین جزصنایعی است که بومیان استان قزوین درآن فعالیت می کنند ، گلیم (پلاس) به زیرانداز ویاپوششی گفته می شودکه از پشم گوسفند، موی بز،ابریشم، و یا ازپشم چهارپایان اهلی دیگری بافته می شود. گلیم درحالت سنتی اغلب برای پوشاندن دیوار ،زمین، یا روانداز جهت حیوانات باربر استفاده می شود ولی امروزه درخانه های شهری نیز به صورت تزیینی به عنوان یک پوشش مدرن استفاده می شود.گلیم را برای جلوه بیشتر با چای و پوست گردو شستشو می دهند. گلیم برعکس فرش نقشه نداردودرواقع طرح ونقشه ی آن برگرفته ازحس درونی شخص بافنده است ،اندازه ی آن هم معمولا بزرگتر از 3در4مترنمی باشد.معیاراندازه گیری آنها براساس اندازه های چادرهای عشایری که خود می بافته اند ، شکل گرفته است.قیمت گلیم براساس اندازه وطرح آن متفاوت است.
گلیم هایی که در منطقه الموت قزوین بافته می شوند ازارزش واعتبار بالایی برخوردارند چراکه درمقایسه باگلیم های مناطق دیگررنگ بندی های جالب وطرح ونقوش زیباتری دارند.

هنر آینه کاری

آینه کاری درواقع شکلی ازتزیین فضای داخلی ساختمان بوسیله ی قطعات کوچک آینه به شکل گل وبته واشکال هندسی مختلف است .هنرآینه کاری درایران قدمت بالایی دارد، درواقع میتوان گفت نخستین باراز آینه جهت تزئین ساختمان دیوان خانه شاه طهماسب صفوی درشهرقزوین استفاده شده است.
یکی ازبهترین نمونه های آینه کاری کاخ گلستان است.

درهنرمیناکاری، هنرمند آینه کار با استفاده از شیشه و برش دادن آن به اشکال مختلف فضایی زیبا و درخشان درساختمان می آفریند ،دراثر بازتاب نور در قطعات کنارهم قرارگرفته ی آینه درخشش وزیبایی چشم گیری در تزیینات بناها ایجاد میشود همچنین ازلحاظ دوام واستحکام پوششی بسیارزیباو مناسب جهت تزیین بنا است.
هنر آینه کاری یکی ازشاخه های هنرهای تزیینی است وهنرمندان قزوینی ازذوق وهنربسیاری دراین زمینه برخوردارند،این هنرجزآثارملی کشور مااست وحفظ ونگهداری ازآن ضرورت دارد.

هنر گلابتون دوزی قزوین

هنر گلابتون دوزی یکی دیگر از صنایع دستی اصیل شهرقزوین است ،در زمان های گذشته طبق آداب ورسوم بخشی از جهیزیه دختران مثل کیف پول ، جای شانه ، لوازم آرایش، جای مهر و باگلابتون دوزی تزیین می شده است، درصنعت گلابتون دوزی برای آراستن زمینه ی پارچه به جای نخ از مفتول های بسیارنازک برنجی ویاطلایی استفاده می شود.
گلابتون دوزی به سوزن دوزی بسیارشباهت دارد.

بااین تفاوت که درسوزن دوزی برای آراستن پارچه ازنخ استفاده می شود. به نقل ازتاریخ 105،سال قبل ازمیلاد مسیح برای اولین بار زردوزی ازچین به ایران راه پیداکرده است. اما به روایت از کاوش هایی که درباستان شناسی روسیه انجام گرفته در سده ی سوم قبل از میلاد مسیح تولید پارچه های زریبافت وزری دوزی شده درایران رواج داشته است .ایرانیان بانوعی ظرافت خاص تصاویری ازبرگ مو وپیچک راروی پارچه های پشمی می دوختند .

هنر جاجیم بافی

جاجیم پارچه ای ضخیم باعرض کم است که با استفاده از پودهای کلفت بافته می شود. رنگهای به کار رفته در جاجیم ازرنگ های گیاهی وسنتی وبه طورمعمول در ۶ تا ۸ رنگ است .
قدمت نساجی در ایران بااستناد به آثار کشف شده درغارنزدیک به دریای مازندران به شش هزار وپانصدسال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.دراستان قزوین زنان هنرمنددرروستاهای اویرک،علی آباد،گازرخان ودربوئین زهرا دانسفهان وضیا آباد به بافت جاجیم می پردازند.به دلیل کمبود مواداولیه ی ارزان قیمت ونبودنیروی انسانی علاقه مند،این هنرروبه فراموشی است.
مواد اولیه عمده جهت بافت جاجیم، پشم های تابیده شده الوان اهستند که در تارو پودهای جاجیم استفاده می شوند. که گاهی به شکل دستریس توسط بافندگان و گاه نیز از کارخانه های ریسندگی تهیه می شوند.چله کشی وبافت جاجیم در بیشترنقاط ایران شبیه به هم انجام می شود وتفارت های آن در نقش های انجام شده روی آن است.

هنر سرمه دوزی

سرمه دوزی نوعی دوخت تزیینی باقدمتی نزدیک به 2500 تا3000سال می باشد، از تاريخچه سرمه دوزی در دوران كهن، تاریخ مشخصی بیان نشده است ولي چیزی که مسلم است نوع توجه ايرانيان به آرایش لباس و سمبوسه هاي لشگري و درباري و تزئين درفشها آنها را وادار به توليد اين نوع نخهای تزئيني ميکرد. درابتدای ظهور هنرسرمه دوزی تمام موادآن ازجنس طلا ونقره ودست سازبوده است.

در گذشته سرمه دوزی جهت تزیین یقه ،لباس، پرده های مجلل تالارها، سر آستین ها، حاشیه لباس ،روتختخوابی وروسری استفاده می شود امروزه استفاده از آن گسترش بیشتری پیدا کرده و بر جنبه های تزیینی و دکوراتیو آن افزوده شده است.
امروزه استفاده ازهنرسرمه دوزی بیشترگسترش داشته است ودرواقع بیشترجنبه ی تزیینی ودکوراتیوپیدا کرده است.
نم نم دوزی قزوین نیز یکی دیگراز نوع دوخت هایی است که درقزوین انجام می پذیرد واسم دیگرش ملیله دوزی است که درآن ازنخ هایی ازجنس فلز استفاده می کنند.

هنر چادرشب بافی قزوین

دربسیاری از نقاط ایران خصوصا درروستاها چادر شب بافی رواج دارد،دراستان قزوین جهت احیا وحفظ این دستبافته ی زیبا طراحی اقلامی مثل پرده ،روکش مبل ، رو تختی ، کلاهک آباژور ، رومیزی ،کوسن، و...به دست هنرمندان قزوینی انجام می پذیرد.که همگی جزسوغاتی معروف قزوین می باشند.
طرح ونقشی که روی چادرشب بافته می شود بنا به کاربرد های مختلف ،متفاوت است.

به این صورت که بعضی از چادرشب هادررنگ های متفاوت وبه صورت هندسی باخانه های ریز ودرشت متناسب بانوع سلیقه وذوق بافنده تولید می شوند،برخی دیگرنیزراه راه بارنگ های آبی وسفید که نیلی رنگ هستند وبه عنوان سفره کاربرد دارند.بعضی دیگرنیزتک رنگ وساده اند،رنگ کرم آن که پشمی است برای پرده وسورمه ای رنگ آن هم برای بافت لباس استفاده می شود.

هنر فرش بافي

فرش بافت قزوين از نفيس ترين فرشهای بافته شده ايران مي باشد كه متأسفانه بافت آن فراموش شده است و تنها تعدادی از آنها در موزه ها و مجموعه های شخصی ديده می شود از ويژگيهای اين فرش تنوع كاربرد رنگ و نقش مي باشد.

هنر پن بافي (نوار بافی)

در گذشته پن را با نخهای ابريشمی می بافتند ليكن امروزه از نخهای نايلونی نيز استفاده می كنند انواع نقوشی كه بر روی پن مي اندازند عبارتند از چهل چپر، چشم بلبل يا بيست و نه چپر، چشم خروس يا بيست و هشت چپر، هشت چپر يا مار پيچ يا نيم مداخل. در گذشته بافت پن يا نوارهای تزئینی لباس در منطقه رودبار شهرستان و الموت بسيار رايج بوده است.

هنر موج بافي

موج نوعي دست بافته سنتی است كه هنوز در برخی از مناطق بافت آن رواج دارد رونق اين هنر مانند ساير صنايع دستی منطقه با رواج استفاده از مصنوعات كارخانه ای كه هم ارزانتر و هم متنوع ترند، كم رنگ تر شده است دستگاه موج بافی قابليت بافت پارچه های ظريف جهت تهيه البسه و توليد پارچه های ضخيم تر كه بيشتر از آن به عنوان پتو، روكرسي، روفرشي، پرده، ملحفه و جا نماز استفاده مي شود را دارا ست.

هنر نم نم دوزی

اشياء مختلف تهيه مي كردند اشيائی مانند كيسه پول، جای قيچی، جای شانه، سرمه دان، جای مهر و …. اين مهره ها با ظرافت و دقت كنار هم چيده می شوند. در قزوين با استفاده از مهره های بسيار ريزی (كه تركها به آن منجوق مي گويند)

هنر گيوه دوزی ( گيوه كشی )

از جمله مراكزی كه اين صنعت رايج است شهر های قزوين و تاكستان است. در حال حاضر گيوه های توليدی اين استان با گيوه هايی كه در يزد، آباده و كرمانشاه می دوزند كمی تفاوت دارد و آن اينكه در اين استان كف گيوه ها پلاستيكی و يا چرمي است (شيوه ای كه از پارچه های كهنه و نوارهای چرمی ساخته می شود) و در گيوه های موسوم به ملكی كاربرد دارد در اين استان توليد نمي شود.

هنر مشبک فلز

مشبک کاری فلز یکی از هنرهای متعلق به قزوین است که به نوعی قلم زنی بر روی فلز گفته می شود. با مشبک کاری، طرح هایی را روی فلز انداته و با اره مویی یا سمبازه تیز آن را در می آورند. در قزوین می توانید انواع آینه و شمعدان و ظروف مشبک کاری شده را پیدا کنید.

هنر منبت کاری

این صنعت در غالب شهر های ایران معمول بوده در قزوین نیز به حد کمال وجود داشته و بهترین نمونه آن در حرم شاهزاده حسین است و نمونه دیگر آن ارسی های برخی منازل خصوصی به ویژه ارسی های ((حسینیه امینی)) ها است که در سراسر ایران بی نظیر است.

هنر نقاشی پشت شیشه

نقاشی پشت شیشه ی قزوین در دوران قاجاریـه با مـایه گرفتن از هنر روزگارصفویـه درخشیده است تاجائیکه این شهر یکی از مراکز تولیدآن گشته و صدها اثر در این سبک آفریده شده، ولی متاسفانه قسمت اعظم آنهادرگنجینه ها ی خصوصی و موزه های بزرگ پراکنده گشته واز آنجاکه تقریبا تمامی آنهافاقد امضاء است از اینـرو نقاشـان بزرگ این شهر بر خــلاف خوشنویسان آن، گمنام مانده اند و شناسائی آنها پس از گذشت سالیان دراز کاملا دشوار می نماید.

هنر نقاشی و تذهیب

درقزوین نقاشی معمول بوده است. روی درها،ارسی ها،دیوار و سقف اطاقها رانقاشی کرده، روی آن را رنگ جلا از روغن کمان می زدند و این روغن را با دستور خاصی تهیه می کردند. رنگهایی که بکار می رفته تماما رنگهای طبیعی (معدنی و گیاهی) و دارای ثبات و جلای ویژه ای بوده است.

هنر خوشنویسی و خطاطی

شهر قزوین دراین قسمت شاید به بسیاری ازشهرهای بزرگ مزیت وبرتری داشته باشد، زیرا بزرگترین استاد خط نستعلیق (میرعماد حسنی قزوینی) از قزوین برخواسته و وی کسی است که هنوز هم طغرای شهریاری، اقلیم خط و خوشنویسی بنام نامی وی مزین و موشح است و در این فن استادی مسلم و بی رقیب می باشدوآخرین هنرمند نامی این هنر ازمردم قزوین، شادروان میرمحمدحسین عمادالکتاب سیفی حسنی قزوینی است، که در عصر خود در سراسر کشور بی رقیب بود و در تهران می زیست و شاهنامه معروف به چاپ امیر بهادر به خط آن مرحوم است ورسم المشقهایی برای نوباوگان ترتیب داده وچاپ کرده است که برای مبتدیان و نوآموزان بهترین وسیله تمرین می باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (447 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (205 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (192 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (185 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (69 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (51 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (46 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (37 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (30 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (30 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (28 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (25 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (19 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) مستحکم‌ترین سازۀ ماکاورنی ساخته شده در پروژۀ دانشجویی (ویدئو) ایلان ماسک موقع مصاحبه استخدامی چه سوالاتی میپرسه؟! رونمایی از اولین چهره واقعی میرزا تقی خان فراهانی/ عکس منحصر به فرد امیرکبیر ایران رو ببینید! (ویدئو) حیوانات چه چیزی می‌بینند که انسان نمی‌بیند؟/ دنیا از نگاه حیوانات... اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 روایت جالب کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از ماجرای خواستگاری‌اش از دختر ترامپ+ویدیو حرکت جالب اما عجیب رونالدو در عربستان حرص تیم رقیب را درآورد/ ابرستاره فوتبال بودن یعنی همین!+عکس خوانندگی عاشقانه منوچهر هادی برای دختر خوشگلش در استودیوی موسیقی+ویدیو سکانس خنده دار بیرانوند: وقتی بیرانوند متوجه سوال خبرنگار نمیشه+فیلم/آخه مرد حسابی نمیگی از خنده میمیریم...😂 خلاقیت عجیب و شگفت انگیز یک رستوران چینی برای غذا خوردن مشتریان روی آب/ با دیدنش زبون آدم بند میاد+عکس رونمایی از دختر زیبای سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و دختر شبیه هم هستن!+عکس رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی+ویدیو/ این بشر گوله نمکه😂 نوشته قابل تامل و جالب یک کتابفروشی که در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد+عکس/ با این کارش موافقین؟ لحاف تشک گل گلی با رنگ ملیح اتاق خواب پناه و نبات دختران شاهرخ استخری در بلژیک+عکس / بنازم به سلیقه سپیده خانوم اولین تصویر از مراسم عروسی ستاره سابق تیم ملی والیبال/رونمایی شهرام محمودی برای اولین بار از شب دامادی اش+ عکس عکس متفاوت خانم مجری محجبه در ساحل دریا / مبینا نصیری قابل شناسایی نبود افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس باحال با همکارانش در پشت صحنه/ چقدر این عکس زیباست حرکت تحسین برانگیز یک کارمند وظیفه شناس و شریف مترو در تهران/ ایران و ایرانی به وجودت افتخار میکنه+عکس رونمایی از پسر و همسر جوان سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و پسر شبیه هم هستن!+عکس (ویدئو)سبحان ا...؛ تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد خانه پدری ساده و بدون تجملات علیرضا بیرانوند +عکس /شیک در عین سادگی... سکانس خنده دار متهم گریخت: وقتی بی بی قاطی میکنه😂 خلاقیت منحصر بفرد شهرداری تهران در پیاده رو خیابان عباس آباد حماسه ساز شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 مراسم تولد جگرسوز زهره فکور صبور،ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش مادرش/ روحش شاد+ عکس فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 ویو زیبا از باغ ویلای باصفای افسانه چهره آزاد مادر پارسای دلدادگان / یک تعطیلات آخر هفته دلچسب +ویدئو شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در پیوند صمیمی توالت به روشویی حماسه آفرید+عکس/ با اینکار مرزهای بهداشت جابجا شد😂 فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن موبایلش حماسه خلق کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت محله خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤
تیتر امروز   
یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند! اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس