معرفی سوغاتی های خوشمزه همدان

  سه شنبه، 03 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی سوغاتی های خوشمزه همدان
همدان در غرب ایران و دامنه کوه‌های الوند واقع شده است. در همدان تنوع خوشمزه‌ای از شیرینی ها و سوغات خوراکی وجود دارد، به طوری‌ که هر مسافر و گردشگری می‌تواند خوراکی باب میل خود را خریداری کند. در ادامه مهم‌ترین شیرینی ها و سوغات خوراکی همدان را برایتان معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

با شنیدن نام همدان، بیش از هر چیزی تاریخ کهن در ذهن ما تداعی می شود. همانطور که می دانید، این شهر با قرارگیری در دامنه کوه الوند آب وهوایی کوهستانی دارد و تابستان های آن زمان بسیار مناسبی برای مسافرت است. اگر تصمیم گرفتید در تابستان به این شهر سفر کنید، حتما به بازارها و مراکز خرید همدان سری بزنید و از خرید سوغات متنوعی چون انواع خوراکی ها و صنایع دستی غافل نشوید. سوغاتی های همدان سبب شده اند تا این استان علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی که دارد با این خوشمزه ها بیشتر در بین گردشگران مشهور و محبوب شود. در ادامه این مطلب معروف ترین سوغاتی های همدان را خدمتتان شرح خواهیم داد تا بیشتر با این استان آشنا شوید.

انگشت پیچ

یکی از شیرینی های قدیمی و سنتی که در شهر همدان وجود دارد و دارای پیشینه ای بالغ بر یک قرن است انگشت پیچ است. این شیرینی معمولا در ماه مبارک رمضان طبخ و توزیع می شود. علت نام گذاری آن این بوده است که در گذشته به دلیل اینکه قاشق نبوده مردم باید این شیرینی را دو انگشت خودشان می پیچیدند و میل می کردند. انگشت پیچ را با شکر، آب، سفیده ی تخم مرغ، گلاب و جوهر لیمو تهیه می کنند.

انگشت ‌پیچ

باسلوق استان همدان

شیرینی باسلوق یکی از شیرینی های معروفی است که در همدان همراه با فرا رسیدن سال نو طبخ می شود و با عطر و بوی بی نظیری که دارد تمام کوچه ها و محله های همدان بوی خوش می گیرید. البه قابل ذکر است که مردم اراک و مراغه هم این شیرینی را طبخ می کنند.

باسلوق

حلوا زرده

یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی که در شهر همدان پخته می شود حلوا زده است و اغلب اوقات بر سر سفره ی همدانی ها قرار دارد. طرفداران حلوا قطعا با امتحان طعم حلوا زرده همدان، آن را به عنوان سوغاتی خریداری می کنند. این شیرینی خوشمزه درواقع دسری است زردرنگ که شباهت زیادی به فرنی دارد. البته بافت حلوازرده نسبت به فرنی کمی سفت تر است و مردم همدان برای تهیه حلوا زدره از زرده تخم مرغ، شکر، زعفران، گلاب و نشاسته استفاده می کنند. حلوا زرده ی استان همدان به ثبت ملی رسیده است.

حلوا زرده

نان کماج استان همدان

نان کماج یکی دیگر از شیرینی های سنتی و قدیمی است که دارای شهرت جهانی است و خوشمزه ترین آن ها را در محله های قدیمی پیدا خواهید کرد. این نان از ترکیباتی نظیر آب، آرد، روغن مایع، کره، پودر دارچین، تخم مرغ، نمک، شکر، کنجد، خمیرمایه ی فوری، گردو، شیر و کمی شکلات تشکیل می شود. این شیرینی به اندازه ای خوشمزه ای که مسافران آن را به عنوان سوغاتی برای اقوام و دوستانشان می برند.

نان کماج

نان چایی

اشتباه نکنید، نان چایی فقط مختص قزوین و زنجان نیست. در همدان هم نان چایی خوشمزه با شیرینی مطلوب تهیه می شود و مردم آن را در کنار چای مصرف می کنند. معمولا کسانی که قند خونشان بالا است و نمی توانند، چایشان را با قند بنوشند، شیرینی نان چای را انتخاب می کنند. در همدان هم برای پخت این شیرینی لذیذ از آرد، ماست، تخم مرغ، کره و کنجد استفاده می شود.

نان چایی

نان شیرمال استان همدان

یک نان بسیار محبوب که تمام ایران آن را طبخ می کنند و یکی از گزینه های اصلی میزهای صبحانه و عصرانه ما ایرانی هاست. این نان یکی از خوراکی های سنتی و محبوب همدان است و دارای ترکیباتی نظیر گردو، تخم مرغ، آرد، کشمش، شیر، روغن، ماست، کره، نمک و کنجد می باشد. نان شیرمال نظر بسیاری از مسافرانی که به همدان می روند را جلب می کند.

نان شیرمال

شیره انگور

شیره انگور به ویژه انگور فخری و گزنه یکی دیگر از آن دسته خوراکی های دوست داشتنی و سوغات پرطرفدار همدان است که ارزش غذایی بسیار بالایی هم دارد. این خوراکی را می توان منبع کاملی از انواع ویتامین A و B معرفی کرد. منیزیم و آهن در شیره انگور به وفور یافت می شود و مناسب درمان کم خونی است.

شیره انگور

آب نبات قیچی

آب نبات قیچی خوراکی خوشمزه ای است، که کمتر کسی طعم آن را همراه با یک فنجان چای داغ تجربه نکرده باشد. در بازار همدان تنوعی از آب نبات قیچی با طعم های زعفرانی، هل دار، پسته ای، دارچینی، نارگیلی، لیمویی، ساده و... به فروش می رسد. شکر، روغن و آب از مواد اصلی در تهیه این سوغات دوست داشتنی همدان است.

آب نبات قیچی

حلوا ارده

حلوا ارده همدان، محصولی مقوی و پرانرژی است. این حلوا که از ارده، شکر، تخم مرغ، کنجد، هل و چوبک تهیه شده، به میز صبحانه شما رنگ و بویی متفاوت می دهد. این سوغات همدان را حتما برای صبحانه های بعد از سفر همراه تان ببرید.

حلوا ارده

حلوا لوزی

حلوای لوزی در همدان به دلیل برش های لوزی شکل آن به این نام معروف است. در تهیه حلوای لوزی از آرد برنج، مغز گردو، عسل، سبوس گندم و زعفران استفاده می شود. اگر به یکی از شیرینی فروشی های سراسر همدان بروید، حتما با این نوع حلوا روبرو خواهید شد.

حلوا لوزی

گز

وقتی که اسم گز به گوش ما می رسد، ناخودآگاه ذهن همه ما به اصفهان سفر می کند؛ اما این شیرینی خوشمزه تنها به استان اصفهان محدود نشده و نهاوند نیز در تهیه گز دستی در آتش دارد. اگر روزی به نهاوند سفر کردید، گز این شهر را به عنوان سوغات همدان برای دوستان و عزیزانتان تهیه کنید.

گز

عسل طبیعی

به دلیل رواج زنبورداری در استان، عسل یکی از سوغاتی های همدان است که می تواند طعم شیرین طبیعت را برایتان به ارمغان بیاورد. خرید عسل در همدان را تجربه کنبد و از آن لذت ببرید.

عسل طبیعی

انواع ترشی و مربا

طعم کم نظیر ترشی ها و شیرینی مرباهای لذیذ همدان برای همیشه زیر دندان شما می ماند. در سفر به این شهر از طعم این خوردنی های لذیذ بی نصیب نمانید.

انواع ترشی و مربا

چای بغدادی

سوغات ویژه همدان چای بغدادی است که وقتی آن را می نوشید، طعم دارچین و زنجبیل به سوی غده های چشایی زبان شما هجوم می آورند. در چای بغدادی انواع گیاهان و عرقیات دیگر نیز یافت می شود و همین امر به این چای ارزش دارویی فراوانی می دهد. چای بغدادی به خاطر وجود ادویه هایی چون زنجبیل، دارچین، هل و میخک طبع گرمی دارد.

چای بغدادی

خشکبار

خشکبار همدان هم در بین سوغات خوراکی این شهر، پرآوازه است. در همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب محصولات باکیفیتی مانند هلو، سیب، بادام، گردو، انگور، زردآلو و سایر میوه ها تولید می شود. از این رو خشکبار همدان مانند انواع قیسی، برگه، مویز، کشمش، گردو و ... از مرغوب ترین خشکبار تولیدی در ایران است.

خشکبار

در این مطلب با سوغاتی های خوشمزه همدان آشنا شدیم، امیدواریم این مطالب مورد توجه تان قرار گرفته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان