معرفی و بررسی خودروی فوتون تونلند G7 اتوماتیک

  یکشنبه، 27 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی فوتون تونلند G7 اتوماتیک
شرکت ایران‌خودرو دیزل طی مراسمی از جدیدترین پیکاپ خود با نام تونلند G7 اتوماتیک رونمایی کرد. این مدل، فعلا فقط با موتور بنزینی توربوشارژ و سیستم دو دیفرانسیل در ایران عرضه می‌شود. در ادامه با امکانات و مشخصات این خودرو آشنا می شویم.

برند چینی فوتون نامی آشنا در بازار خودروی ایران است که با عرضه محصولات متنوع سواری، تجاری و سنگین توانسته وجه خوبی را برای خود دست و پا کند. شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان شریک فوتون در زمینه محصولات تجاری و سنگین، چندسالی است که پیکاپی از این برند را با نام تونلند عرضه می کند.اولین بار خانواده تونلند در نسل اول خود با نام فوتون E5 در دو نوع بنزینی و دیزلی به بازار ایران معرفی شد و در ادامه نیز فروش آن با نسخه فیس لیفت توربو دیزل ادامه پیدا کرد. فوتون تونلند G7 اتوماتیک (که در بازار جهانی با نام فوتون یوتو نیز شناخته می شود) به عنوان عضو جدید خانواده تونلند در کنار برادر خود تونلند S در ایران خودرو دیزل تولید و روانه بازار می شود.این پیکاپ خوش استایل همانند بسیاری از وانت های چینی بر پایه مهندسی تویوتا هایلوکس طراحی شده و در ظاهر آن سعی شده تا از چهره آخرین نسخه تویوتا هایلوکس و فورد رنجر الهام گرفته شود.

مشخصات فنی فوتون تونلند G7 اتوماتیک

تونلند G7 اتوماتیک در رده ابعادی D و کلاس بدنه پیکاپ دو دیفرانسیل و شاسی مستقل متوسط دسته بندی می شود. طول، عرض و ارتفاع تونلند G7 به ترتیب ۵۳۴۰، ۱۹۴۰ و ۱۸۷۰ میلی متر بوده و فاصله محوری آن نیز ۳۱۱۰ میلی متر است که از این نظر، مشابه ابعاد کی ام سی T8 است. ابعاد تونلند نشان می دهد که با همان فرمول مشهور تویوتا هایلوکس روبرو هستیم.

این پیکاپ دوکابین مجهز به پیشرانه توربو GDI میتسوبیشی (G01-4G20TI5) با حجم ۲۰۰۰ سی سی بوده که ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور را به چرخ های جلو و عقب منتقل می کند. این قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته ZF به صورت خودکار و هوشمند میان چهار چرخ توزیع می شود؛ ویژگی منحصر به فردی که نوید توانمندی این پیکاپ را در آفرود و بی راهه نوردی می دهد. طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۱۲ ثانیه طی کند. تونلند اتوماتیک اولین خودروی داخلی مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و وزن آن ۱۹۵۰ کیلوگرم است.

مشخصات کلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۲۳۸ اسب بخار

گشتاور

۳۶۰ نیوتن.متر

گیربکس

اتوماتیک ۸ سرعته

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۱۲ ثانیه

سرعت

۱۶۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۹.۱ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

هیدرولیک

بدنه

پیکاپ

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت های فوتون تونلند G7 اتوماتیک

طول

۵۳۴۰ میلیمتر

عرض

۱۹۴۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۸۷۰ میلیمتر

فاصله محورها

۳۱۱۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۹۵۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

اندازه فضای بار

۱۵۲۰ میلیمتر (طول)

۱۵۸۰ میلیمتر (عرض)

۴۴۰ میلیمتر (ارتفاع)

وزن بار مجاز

۹۵۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۷۶ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات فوتون تونلند G7 اتوماتیک

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه های کنترلی فرمان

دارد

گرم کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری فوتون تونلند G7 اتوماتیک

اگر بخواهیم ظاهر و سبک طراحی فوتون تونلند اتوماتیک را در یک کلام توصیف کنیم، باید گفت که این پیکاپ یک فورد رنجر چینی محسوب می شود. الگوبرداری طراحان فوتون از پیکاپ متوسط فورد یعنی رنجر به وضوح در قسمت های مختلف بدنه فوتون تونلند اتوماتیک مشخص است. اگر تصاویر فورد رنجر 2019 را نگاه کنید، متوجه خواهید شد که طراحان فوتون تک تک اجزای این پیکاپ آمریکایی را در محصول خود بازآفرینی کرده اند.البته الگوبرداری از ظاهر پیکاپ های آمریکایی برای خلق فوتون تونلند اتوماتیک قابل ستایش است، چرا که چهره این پیکاپ در نسل نخست به شدت ساده و ناهماهنگ بود اما نسل دوم آن ظاهری زیبا و قابل قبول را به بینندگان ارائه می دهد. در بازاری که از حضور پیکاپ های آمریکایی محروم است، حضور نسخه مشابه چینی آن ها یک غنیمت محسوب می شود.

فوتون تونلند G7 اتوماتیک

طراحی داخلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک

همزمان با تحول طراحی خارجی، ظاهر داخلی فوتون تونلند اتوماتیک نیز نسبت به نسخه های پیشین متحول شده است. سبک طراحی کابین فوتون تونلند اتوماتیک همانند کراس اوورهای نیمه لوکس چینی است و بنابراین سرنشینان سواری راحتی را درون این خودرو تجربه خواهند کرد.دو صفحه نمایش دیجیتالی به صورت جداگانه در کابین این خودرو قرار داده شده اند. صفحه نمایش سیستم سرگرمی به صورت ذوزنقه روی قسمت فوقانی داشبورد نصب شده است و از الگوی طراحی داخلی بی ام و پیروی می کند. خوشبختانه کابین فوتون تونلند اتوماتیک دستخوش ساده سازی افراطی نشده است و تعدادی کنترلر فیزیکی در قسمت وسط داشبورد قرار گرفته اند.

فرمان فوتون تونلند اتوماتیک از نوع دی کات است و دکمه های کنترلی روی آن قرار گرفته اند. نسخه هایی که توسط ایران خودرو به تولید می رسند، از تریم فیبرکربن روی داشبورد بهره مند شده اند. برخی قسمت های رودری نیز از جنس چرم مصنوعی ساخته شده است که رضایت مخاطبان را در پی خواهد داشت. فاصله محوری فوتون تونلند اتوماتیک 3110 میلیمتر است که نیمی از این رقم به فضای بار و نیم دیگر به کابین خودرو و تجهیزات فنی اختصاص یافته است.

داخل کابین

رقیبان تونلند اتوماتیک در ایران

فوتون تونلند جدید (که در برخی بازارها با نام تونلند F9 هم شناخته می شود)، البته رقبای مهمی در بازارهای آسیایی دارد از جمله: جک تی8 که توسط کرمان موتور به ایران آمده، دایون V5 که توسط مکث موتور در بازار کشورمان حاضر شده، مکسوس T70 از خودروسازی سایک موتور، چانگان هانتر که آمریکای جنوبی اولین مقصد صادراتی آن در سال 2020 بود، جک هانتر که نسخه ارتقایافته T8 PRO است و نهایتا جیلی FX که اولین سری آن در اواخر 2020 به بازار چین رسید.اما در بازار ایران، داستان کمی فرق می کند؛ تا به امروز، پیکاپ های چینی متعددی به بازار کشورمان آمده اند ولی از آنجایی که نسل جدید تونلند، مجهز به گیربکس اتوماتیک شده، پس بهتر است به سراغ چینی های اتوماتیک حاضر در ایران برویم


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (119 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (72 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (43 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (38 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (9 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 7 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 7 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی