دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / معرفی و بررسی خودرو /

معرفی و بررسی خودروی سایپا P90 

شنبه، 09 مهر 1401
سایپا P90، جدیدترین محصول بومی‌سازی شده سایپا در ایران است که بر اساس رنو تندر ۹۰ طراحی و ساخته می‌شود.ما در ادامه مشخصات این خودرو را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

ال 90 شاید یکی از محبوب ترین و البته زشت ترین خودروهای بازار داخلی باشد که مالکانش بیشترین رضایت را از کیفیت ساخت آن دارند و در عین حال، از طراحی خاص و اقتصادیش انتقاد می کنند.این نسل از سدان جان سخت و زمخت رنو در طول مدت حیاتش در بازارهای جهانی، تنها یکبار زیر تیغ جراحی زیبایی رفته که خروجی اش در کشورمان با نام تندر پلاس شناخته میشود و اگر اندکی منصف و واقع بین باشیم، باید بگوییم تندر پلاس در عین سادگی، یک فیس لیفت پخته و بی نقص از ال 90 محسوب می شود که تا حد امکان و با حداقل هزینه، تمامی نواقص طراحی نسل اول لوگان را برطرف کرد.

حال، پس از مدت ها انتشار خبر و تیزر و مصاحبه، سایپا اولین رندرهای دیجیتالی از نسخه تغییر برند داده شده ReBadge ال ۹۰ با نام جدید P90 را منتشر کرد .پروژه داخلی سازی ال 90 در گروه سایپا هرچند سابقه ای نسبتا طولانی دارد، اما با بازگشت تحریم های اقتصادی آمریکا از حدود دو سال گذشته رنگ و بویی جدی تر به خود گرفت تا اینکه سرانجام در قالب پروژه ای به نام P90 معرفی شد. فیس لیفت ال 90 همانند هر پروژه خودرویی دیگری از دو بخش طراحی و مهندسی تشکیل شده که در این نوشتار بیشتر به نقد طراحی آن می پردازیم .

مشخصات فنی سایپا P90

آن طور که گفته می شود، سایپا P90 در نمونه پایه به پیشرانه M15 توربو (پیشرانه فعلی سایپا شاهین) مجهز خواهد شد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵F18 پنج سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی P90 می رساند. البته این احتمال هم وجود دارد که تندر ۹۰ ایرانیزه سایپا با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ و تنفس طبیعی به بازار عرضه شود. این پیشرانه نمونه بومی سازی شده EC5 گروه PSA است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۳ نیوتن متر تولید می کند.

طراحی ظاهری سایپا P90

در غرفه سایپا P90 خبری از خودرو کامل یا حتی نمونه اولیه و ماکت نیست تا بتوان ارزیابی دقیق تری از طراحی داشت. فقط بدنه و پلتفرم P90 به صورت جداگانه از هم چیده شده و برای آشنایی با خودرو جدید باید به تصاویر روی دیواره های غرفه نگاه کرد.هر چند از همان بدنه و پلتفرم هم می توان شباهت زیاد سایپا P90 به تندر۹۰ را تشخیص داد، اما در تصاویر کامپیوتری این شباهت کاملا به چشم می آید. در اصل محصول جدید پارس خودرو، فیس لیفت رنو ال۹۰ است و فقط در نمای جلو و عقب تفاوت هایی دارد و طراحان سعی کرده اند ظاهری به روزتر به این خودرو قدیمی بدهند.

تولید سایپا P90 در ایران

سایپا پی ۹۰ فقط یک فیس لیفت ال ۹۰ نیست، بلکه خودرویی ارتقا یافته در ظاهر و باطن است که تفاوت های قابل توجهی نسبت به نسخه خارجی و قدیمی دارد.سایپا P90 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به رنو ال۹۰ دارد و ویژگی های به روزتری در آن دیده می شود.با اوضاع و شرایطی که مشاهده کردیم سایپا P90 هنوز به مرحله پیش تولید نرسیده و زمانی هم برای تولید و عرضه آن اعلام نشده است. برای دیدن نمونه واقعی این خودرو جدید باید منتظر اجرایی شدن توافقات خودروسازهای ایران و روسیه باشیم.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان