معیار های ازش گذاری گوهر چیست؟

  دوشنبه، 23 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معیار های ازش گذاری گوهر چیست؟
تعریف ساده از سنگهای رنگین این است که هر گوهری به جز الماس. اما واقعا این تعریف تمام و کمالی نیست. تمام رنگهایی که چشم انسان قادر به دیدن آن است از یاس بنفش  نیلگون،  قرمز  زعفرانی  آبی مایل به سبز (پر اردک) قرمز مایل به زرد(اسکارلت)   در این گوهر های بی انتها تسخیر شده اند  .

تعریف ساده از سنگهای رنگین این است که هر گوهری به جز الماس. اما واقعا این تعریف تمام و کمالی نیست. تمام رنگهایی که چشم انسان قادر به دیدن آن است از یاس بنفش نیلگون، قرمز زعفرانی آبی مایل به سبز (پر اردک) قرمز مایل به زرد(اسکارلت) در این گوهر های بی انتها تسخیر شده اند .قرنهاست که شاعران و هنرمندان برای بیان عشق احساسات و قدرت از تجسم قدرتمند گوهرها استفاده میکنند. و در همین زمان مردم تمام جوامع بوسیله جواهرات خود را می آراستند.جادوی لطیف گوهرها لذت بخشی خود را در گردنبند تانزانایتی که بر گردن خانمی آراسته شده یا دستبند صفایری که بر روی مچش میدرخشد، نشان می دهد. اما این جادو را نمیتوان به این آسانی تعریف کرد و سنگها قیمتی به ندرت فقط به ب خاطر جادویشان در فهرست اموال شما خودنمایی میکنند.

۵ معیار ازش گذاری گوهر چیست ؟

  1. زیبایی
  2. قابلیت حمل و نقل
  3. استحکام
  4. معروف بودن
  5. کمیاب بودن

گوهرها که بخش نسبتاً کوچکی از دنیای کانی ها و سنگها را تشکیل می دهند. از روزگاران کهن همواره مورد توجه انسان بوده است به طوری که سهم عمده ای از اقتصاد کشورها بر پایه معاملات و داد و ستد گوهرهاست. از ۳۰۰۰ ماده معدنی شناخته شده برای انسان، تقریبا فقط ۷۰ نوع از آنها دارای کیفیت گوهر هستند.کمی بالاتر به بیان معیار ارزش گذاری گوهر چیست پرداختیم که اکنون هر یک را با دقت تمام توضیح می دهیم

۱- زیبایی :

یک ماده برای اینکه به عنوان یک گوهر تلقی شود، باید این شرایط اولیه را دارا باشد. زیبایی در گوهر می تواند به ویژگی هایی از قبیل شفافیت آن درخشندگی ، جلا، پراکندگی نور” و رنگ بستگی داشته باشد. برخی از گوهرها مانند الماس های رنگی ممکن است همه این ویژگی ها را دارا باشند، در حالی که گوهرهای دیگر مانند زمرد، اپال و فیروزه می توانند به خاطر رنگشان شناخته شده باشند. بیشتر آنها ترکیبی از این عوامل را نشان خواهند داد برای مثال، یاقوت آبی، به خاطر شفافیت، درخشندگی و رنگش ارزشمند است.

۲- قابلیت حمل و نقل :

گوهرها ، معمولاً در اندازه های کوچک بوده و تمام ثروت و دارایی به این شکل، بر روی کف دست از یک کشور به کشور دیگر حمل می شود. این امر، یکی از جنبه های مهم گوهرها در زمان جنگ و بی ثباتی اقتصادی بود.

۳- پایداری :

میزان پایداری که یک سنگ دارد ، بیان می کند که آیا می تواند در طبقه بندی جواهرات قرار گیرد و یا باید به عنوان یکی از اقلام کلکسیونر داران تلقی شده و فقط مراقبت زیادی از آن به عمل آید. رخ” (سطوح شکستگی موازی هم) یک ویژگی هدایتی است که به سطوح «ضعف» در برخی از گوهرها مربوط می شود. برش این گوهرها میتواند مشکل باشد و اگر ضربه ای به آنها وارد شود ممکن است به آسانی دو یا چند تکه شوند. بعضی از گوهرها ممکن است شکننده باشند و به راحتی خرد شوند. در حالی که گوهر دیگری به اندازه ای نرم باشد که به آسانی خراش بردارند. از طرف دیگر، گوهرهایی که دارای سختی بالایی هستند، صیقل خود را حفظ کرده و برای مدت طولانی، خوب به نظر می رسند.

۴- معروف بودن :

تأثیر معروف بودن بر گوهر، خیلی زیاد است. گوهرهای خاص و معین، زمانی که توسط خانواده های سلطنتی استفاده می شوند و یا شرکتهای بانفوذ در امر جواهرات، آنها را با وسعت زیادی بسط می دهند، محبوبیت زیادی در بین عامه پیدا می کنند.

۵- کمیابی :

این یکی از خصوصیات ارزشمند گوهرها می باشد. طبیعی است که انسان ارزش زیادی برای آن قائل باشد، زیرا به دست آوردن آنها کار سختی است و این کار زمانی اتفاق می افتد که گوهر، در بازار موجود نبوده و یا در طبیعت نادر باشد (حتی اگر کیفیت بالایی نداشته باشد). یک مثال خوب در این مورد، تافئیت است که زیبایی خاصی ندارد، اما به خاطر کمیاب بودن آن قیمت بسیار بالایی دارد.

گوهر سنگ ها از دیدگاه اقتصادی

در گذشته از واژه ی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می کردند سنگ های قیمتی کانی هایی بود که سختی بالایی داشت و دارای شفافیت کامل یعنی نور را از خود عبور می دادند و همینطور کمیاب بودند و به صورت زاویه ای تراش و صیغل می خورد و قیمت آنها معمولا بسیار گران بود.سنگ های نیمه قیمتی کانی هایی بودند که معمولا به خاطر داشتن رنگ جالب توجه و فراوانی آن نسبت به سنگ های قیمتی و تراش های ساده تر برای صیغل دادن و یا حتی بدون تراش مورد استفاده در زیورالات بوده است.برخی از کانی های نیمه قیمتی مثل فیروزه دارای قیمتی بیشتر از بعضی کانی های قیمتی هستند که به دلیل ارزش اصالت و باور ها در مورد آن بوده از واژه ی کلی گوهرسنگ درباره ی آن ها استفاده می شود. یک گوهرسنگ کانی ای است که دارای حداقل یکی از ویژگی های رنگ خاص ، سختی و سفتی بالا و کمیاب بودن را داشته باشد و با تراش و صیغل، شفافیت و درخشش و زیبایی به خصوصی پیدا می کند .

گوهر سنگ ها بیشتر در چه سنگ هایی یافت می شوند ؟

گوهرسنگ ها در بیشتر سنگها یافت می شود بزرگترین بخش از این کانی ها را از سنگهای آذرین ، دگرگونی و یا پلاسر استخراج می کنند.در سنگهای آذرین، پگماتیت ها دارای بیشترین تنوع گوهرسنگ ها هستند. این گوهرسنگ ها معمولا بریل ، فلوریت ، گارنت ، زیرکون ، تورمالین ، یاقوت کبود ، انواع کوارتز ، اسپینل و فلدسپات ها و غیره است.از سنگهای مافیکی و اولترا مافیکی ، کانی هایی از قبیل یاقوت کبود و بنفش ، اولیوین و پیروپ بدست می آید در سنگهای آتشفشانی به ندرت گوهرسنگ پیدا می شود.در سنگ های دگرگونی گوهرسنگ ها به ترکیب شیمیایی و کانی شناسی سنگ اولیه و شرایط دگرگونی آنها بستگی دارد. در سنگهای کربناته دگرگون شده ، لازوریت ، اسپینل ، زمرد و یاقوت کبود و قرمز تشکیل می شود. معمولا اکثر گوهرسنگ ها به صورت پلاسر یافت می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان