معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال

  پنجشنبه، 29 آبان 1399   زمان مطالعه 13 دقیقه
معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال
در صرافی های مشهور و معتبر ارز دیجیتال احتمال کلاهبرداری نسبت به صرافی های گمنام و ناشناخته کمتر است و صرافی های مشهور بیشتر به استانداردهای امنیتی توجه می کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شما برای معامله هر کالای خاص باید به مکان خاص آن کالا بروید، یعنی برای خرید طلا باید به بازار طلا فروشی و برای خرید سهام باید به بازار بورس وارد شوید تا بتوانید آن کالا را بخرید. برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیز یکی از راه های هموار و مطمئن این است که از طریق صرافی ارز دیجیتال این کار را کرد.

برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال، استانداردهای مختلفی وجود دارد. ما در این مقاله 15 مورد از مهمترین معیارها را معرفی می کنیم که در انتخاب صرافی معتبر ارز دیجیتال به شما کمک خواهد کرد.

انتخاب صرافی ارز دیجیتال

پیشنهاد می کنیم برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال (Digital Currency Exchange) معیارهای زیر را بررسی کنید:

1. امنیت

نتاج حاصل از تحلیل پرسشنامه ای که در سال 2019 در سایت توکن اینسایت (TokenInsight) منتشر شد، نشان داد که اولین دغدغه کاربران ارز دیجیتال، امنیت صرافی ارز دیجیتال است.

3 عامل مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال که توسط افراد پاسخ دهنده مطرح شده بود، موارد زیر بودند:

  • امنیت صرافی
  • اعتبار صرافی
  • نقدینگی و حجم معاملات صرافی

اصلا بیایید کاری به این تحلیل ها نداشته باشیم؛ اگر یک صرافی تمام معیارهای لازم برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال را داشته باشد اما امنیت نداشته باشد، آیا شما در آن خرید و فروش انجام می دهید؟

قطعاً هیچ کدام از ما دوست نداریم دارایی هایمان را در صرافی نگهداری کنیم که در مورد امنیت آن شک داریم. سیستم امنیتی صرافی ارز دیجیتال باید در بالاترین سطح ممکن باشد تا خیال کاربر از امنیت دارایی هایش راحت باشد.

پس بررسی کنید که امنیت صرافی موردنظر چگونه است:

  • صرافی، ارزهای دیجیتال شما را به چه روشی نگهداری می کند؟ ذخیره سازی سرد (آفلاین) یا ذخیره سازی گرم (آنلاین)؟
  • آیا صرافی موردنظر تاکنون هک شده است؟
  • اگر صرافی هک شده است، چه میزان ارز دیجیتال به سرقت رفته است؟
  • آیا صرافی برای ارزهای دزدیده شده کاربران، جبران خسارت کرده است یا خیر؟
  • آیا صرافی موارد امنیتی را رعایت کرده است؟ مثل احراز هویت دو عاملی (2FA) در هنگام ورود به سیستم، هشدارهای اس ام اس و ایمیل در صورت نقض، ذخیره سازی سرد برای اکثر دارایی ها و غیره.

2. اعتبار

بررسی کنید که صرافی موردنظر چقدر در بازار اعتبار و شهرت دارد:

  • چه تعداد کاربر به این صرافی اعتماد کرده اند؟ هر چقدر میزان کاربران صرافی بیشتر باشد، راحتر می توان به صرافی اعتماد کرد.
  • چه نظراتی در مورد صرافی موردنظر در بازار رد و بدل می شود؟ استک های ارز دیجیتال و مکان های پرسش و پاسخی که بین کاربران در سایت های مختلف وجود دارد را بررسی کنید. برای مثال، در استک ارز دیجیتال مطرح کنید که آیا صرافی والکس معتبر هست؟ و پاسخ هایی که به این سوال داده می شود را بررسی کنید.
  • صرافی موردنظر چقدر فعال است؟ سابقه فعالیت صرافی را بررسی کنید و ببینید چقدر در بلاگ و شبکه های اجتماعی فعال است و برای آموزش کاربران خود هزینه می کند.

فراموش نکنید که در صرافی های مشهور و معتبر ارز دیجیتال احتمال کلاهبرداری نسبت به صرافی های گمنام و ناشناخته کمتر است و صرافی های مشهور بیشتر به استانداردهای امنیتی توجه می کنند.

3. نقدینگی و حجم معاملات

زمانی که می خواهید معاملات بزرگ انجام دهید، حجم معاملات بالای صرافی بسیار مهم است. اگر در صرافی معاملات در حجم های بالا انجام نشود، مجبور خواهید بود برای یک معامله بزرگ، چندین معامله کوچک انجام دهید و هزینه های شما افزایش پیدا می کند (علاوه بر اینکه باید زمان بیشتری صرف خرید و فروش کنید).

4. احراز هویت یا KYC

یکی از مسائل مهم در موسسات مالی، شناسایی و تایید مشتری است تا از مواردی مثل پولشویی و فسادهای مالی جلوگیری شود. این موسسات برای شناسایی کاربران خود از احراز هویت مشتری (know your customer) استفاده می کنند. در فرآیند احراز هویت، کارت شناسایی کاربر، صحت چهره کاربر و مواردی از این قبیل بررسی می شود.

شاید خیلی از شما فرایند احراز هویت را خسته کننده و پر دردسر تلقی کنید؛ به خصوص زمانی که تایید هویت شما چندین روز طول بکشد. اما با این حال، به منظور حفظ دارایی هایتان باید از زاویه ای دیگر به این فرایند نگاه کنید.

پلتفرم ها و صرافی های معتبر ارز دیجیتال روش های دقیقی را برای تایید هویت کاربران تنظیم می کنند تا از صرافی و دارایی کاربران در برابر پولشویی و سایر موارد کلاهبرداری محافظت کنند. بنابراین در این صرافی ها برای خرید یا برداشت ارز دیجیتال، مشتری باید احراز هویت شود.

برخی از صرافی ها هم هستند که به شما امکان می دهند ناشناس باقی بمانید و معامله انجام دهید اما اینگونه معاملات ریسک هایی هم دارد که باید آنها را بپذیرید. به دلایل زیر، توصیه می کنیم در صرافی های بدون KYC (احراز هویت مشتری) خرید و فروش ارز دیجیتال انجام ندهید:

  1. صرافی بدون KYC ممکن است کلاهبردار باشد و رعایت قوانین پولشویی برای او مهم نیست.
  2. صرافی بدون KYC احتمالاٌ حجم خیلی کوچکی از بازار را در اختیار دارد و نمی توانید معاملات حرفه ای در این صرافی انجام دهید.
  3. صرافی بدون KYC ممکن است بزودی از شما بخواهد فرایند احراز هویت را انجام دهید؛ درغیر اینصورت حساب شما را می بندد.

برخی از صرافی ها نیز وجود دارند که فرایند احراز هویت شما را به صورت مرحله ای انجام می دهند. برای مثال، برای معامله در حجم پایین نیازی به احراز هویت نیست ولی برای معاملات با حجم بالا باید احراز هویت خودتان را کامل کنید.

توصیه ما این است از صرافی هایی استفاده کنید که قوانین شناخت مشتری و مبارزه با پولشویی را رعایت می کنند و سیستم احراز هویت دقیقی دارند.

5. شکاف قیمتی و نحوه قیمت گذاری ها

یکی از پارامترهای مهم برای ترید ارز دیجیتال، مسئله شکاف قیمتی است. منظور از شکاف قیمتی این هست که بین بهترین سفارش خرید ارز دیجیتال و بهترین سفارش فروش ارز دیجیتال چقدر اختلاف وجود دارد. فرض کنید شما 1 بیت کوین از صرافی خریداری کردید و بنا به دلایلی تصمیم می گیرید سریعاً آن را بفروشید، اگر شکاف قیمتی زیاد باشد، به اندازه همین شکاف ضرر خواهید کرد (با قیمت بالا خریدید و با قیمت پایین تر مجبور می شوید بفروشید).

در تاریخ 30 شهریور که این مقاله را می نویسیم، در یکی از صرافی های ارز دیجیتال ( که البته فعلا جایگاهی در صرافی های برتر ارز دیجیتال در ایران ندارد!) اختلاف قیمت خرید و فروش بیت کوین، چیزی حدود 7 میلیون تومان هست که مبلغ کمی نیست! این صرافی، 1 بیت کوین را به مبلغ 293 میلیون می خرد و به مبلغ 300 میلیون می فروشد (قیمت ها در این صرافی توسط خود صرافی تعیین می شود و کاربران نقشی در تعیین آن ندارند؛ به اینگونه سایت ها، صرافی کارگزار گفته می شود).

توصیه می کنیم از سایت های ارز دیجیتالی استفاده کنید که کاربران قیمت ها را تعیین می کنند و امکان ثبت سفارش وجود دارد (در این سایت ها شکاف قیمتی پایین است و به آنها بازار معاملاتی گفته می شود؛ مثل بازار معاملاتی والکس که قیمت توسط خود کاربر تعیین می شود).

6. پشتیبانی

از این معیار می توانیم به عنوان ستون فقرات یک مرکز آنلاین نام ببریم!

پشتیبانی مناسب از کاربران، ستون فقرات یک صرافی ارز دیجیتال است. حتی اگر صرافی موردنظر امن ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان باشد اما پاسخگوی سوالات شما نباشد، از نظر ما ارزشی ندارد و پایدار نخواهد ماند (موافقید یا حرف ما اغراق هست!؟).

در فضای ارزهای دیجیتال با سوالات و خطاهای زیادی در معاملات مواجه می شوید که نیاز دارید کسی صدای شما را بشنود و نیازهایتان را رفع کند. صرافی های نامعتبر یا ناشناخته معمولاً خدمات مشتری کمی دارند یا اصلاً ندارند. بهترین صرافی ها آنهایی هستند که گزینه های زیادی برای دسترسی به تیم پشتیبانی خود به کاربر ارائه می دهند. برای مثال، پشتیبانی می تواند شامل تماس های تلفنی، چت آنلاین، بخش کامنت های بلاگ و لایوهای پرسش و پاسخ اینستاگرام باشد.

7. قیمت های واقعی و لحظه ای

بازار ارزهای دیجیتال پر از نوسانات هیجان انگیز است و همین نوسانات می تواند راهی برای کسب سود در این بازار باشد. یکی از روش های ترید یا معامله ارز دیجیتال، خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ است که تریدر در بازه زمانی کوتاه مدت (از چند ثانیه تا چند دقیقه) به خرید و فروش سریع می پردازد. بنابراین اینکه قیمت هایی ارائه شده در صرافی واقعی و لحظه ای باشند، بسیار اهمیت دارد.

8. کیف پول اختصاصی

اگر صرافی ارز دیجیتال برای کاربران خود، کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی داشته باشد، مزیت محسوب می شود. در ابتدای شروع کار با ارزهای دیجیتال، می توانید به راحتی از کیف پول صرافی استفاده کنید و نیازی به کار کردن با کیف پول های ارز دیجیتال خارجی ندارید که برخی از آنها کاربران ایرانی را تحریم می کنند یا رابط کاربری پیچیده ای دارند.

همچنین زمانی که قصد خرید و فروش لحظه ای، روزانه یا ماهیانه دارید، می توانید از کیف پول صرافی استفاده کنید تا هزینه هایتان کاهش پیدا کند و مجبور نباشید مدام در حال انتقال ارزها بین کیف پول شخصی خودتان و کیف پول صرافی باشید (این انتقالات برای شما هزینه دارد و باید کارمزد پرداخت کنید).

9. نداشتن محدودیت خرید و فروش

یکی از ویژگی های صرافی خوب ارز دیجیتال این است که محدودیتی برای خرید و فروش ارز دیجیتال نداشته باشد. برای مثال، کاربر جدید بتواند با 100 هزار تومان هم خرید کند تا با این بازار آشنا شود و بعد از آن بتواند با مبالغ بالاتر (فرضاً 10 میلیون تومان) معاملات خودش را انجام دهد.

10. کارمزدها

در دنیای ارزهای دیجیتال 2 نوع کارمزد وجود دارد:

  1. کارمزد شبکه
  2. کارمزد صرافی

بنابراین، برای هر تراکنشی که در صرافی ارز دیجیتال انجام می دهید (خرید یا فروش)، باید کارمزد این معامله (Fee) را به صرافی نیز پرداخت کنید. هر چه کارمزد صرافی کمتر باشد، هزینه های شما کاهش پیدا می کند.

11. معامله جفت ارز دیجیتال

به معامله ای که بتوانید در آن 2 ارز دیجیتال را مستقیماً به یکدیگر تبدیل کنید، معامله جفت ارز گفته می شود (مثلاً تبدیل بیت کوین به تتر). استفاده از این قابلیت می تواند هزینه معاملات شما را کاهش دهد. برای مثال، اگر قصد دارید بیت کوین هایتان را بفروشید و تتر بخرید، اول باید بیت کوین را به ریال یا دلار تبدیل کنید، بعد تتر بخرید (2 بار کارمزد پرداخت می کنید؛ یکبار برای فروش بیت کوین و یکبار برای خرید تتر). اما با استفاده از معامله جفت ارز، می توانید مستقیماً بیت کوین را به تتر تبدیل کنید (1 بار برای خرید تتر کارمزد پرداخت می کنید).

12. تعداد کوین ها- تنوع در تعداد ارز دیجیتال

این معیار با همان جمله معروف “همه تخم مرغ ها را در یک سبد نچین” ارتباط دارد. هر چند که بیت کوین اولین و مشهورترین رمزارز در جهان است اما علاوه بر خرید و فروش بیت کوین، افرادی دیگری هستند که به معامله سایر ارزها نیز علاقه دارند؛ مانند خرید و فروش تتر یا خرید و فروش اتریوم.

هر چه تعداد ارزهای دیجیتال یک صرافی بیشتر باشد، دستتان برای انجام معامله بازتر است و معاملات متنوعی را می توانید انجام دهید.

البته منظور این نیست که هر چه تعداد ارزهای یک صرافی بیشتر باشد، آن صرافی حتماً گزینه خوبی است. ممکن است خیلی از ارزهای ارائه شده در صرافی به کار شما نیاید و در بازار هم سودآوری خوبی نداشته باشند.

صرافی باید ارزهایی را ارائه دهد که حجم معاملاتی بالایی در دنیا دارند و مهم هستند: مانند بیت کوین، اتریوم، تتر، ریپل و غیره.

13. شفافیت

صرافی های معتبر ارز دیجیتال مشکلی در اشتراک اطلاعات خود ندارند. برای مثال:

  • مکان و آدرس صرافی ارز دیجیتال مشخص است و در سایت درج می شود (داشتن نشانی محل کار).
  • شماره تماس های صرافی واقعی اند؛ پاسخ داده می شوند و در سایت درج می شوند.
  • تعداد اعضای تیم صرافی مشخص است و تیم فنی و توسعه دهنده صرافی از دانش فنی موردنیاز برخوردار هستند. شما باید بدانید چه تیمی پشت صرافی موردنظر قرار دارد.
  • ماموریت و چشم اندازهای صرافی مشخص است و مقاومتی در اشتراک گذاری آنها ندارد.

14. رابط کاربری

صرافی ارز دیجیتال باید رابط کاربری خوبی داشته باشد و به اصطلاح کاربر پسند باشد تا بتواند تجربه خوبی را در معاملات برای کاربران خود رقم بزند. ظاهر پیچیده و امکانات خیلی زیاد صرافی ممکن است کاربر را خسته یا سردرگم کند.

15. تسویه حساب ها

در کنار معیارهایی که در بالا گفته شد، صرافی ارز دیجیتال باید خوش حساب باشد و تسویه حساب های ریالی کاربران را به موقع انجام دهد. دو ضرب المثل اقتصادی در این مورد ضرب المثل های زیر هستند که اهمیت خوش حسابی را می رسانند:

حساب به مثقال، دوستی به خروار

حساب، حساب است کاکا، برادر

البته فراموش نکنید که تسویه حساب های ریالی در صرافی های ایرانی بر اساس سیکل های موجود انجام می شود و به فعالیت سیستم پایا و ساتنا بانک ها وابسته است. در کل، صرافی باید خودش را متعهد بداند که در نزدیکترین زمان ممکن تسویه حساب ها را انجام دهد.

4 پیشنهاد برای خواننده های عزیز این مقاله

  1. مطمئن شوید که از سایت درستی برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده می کنید. بعضی از سایت ها آدرسی مشابه با یک سایت معتبر می سازند و از این طریق از مردم کلاهبرداری می کنند. برای مثال، در یکی دو سال گذشته، کلاهبرداران از طریق آدرس سایت های مشابه صرافی بایننس که به صورت Binancẹ نوشته شده بود، توانسته بودند به اطلاعات محرمانه افراد در سایت بایننس دسترسی پیدا کنند. شاید بار اولی که خودتان هم این کلمه را مشاهده کردید، متوجه جایگزینی”e” با”ẹ“ نشده باشید. افراد مالباخته هم متوجه این تفاوت نشدند! بنابراین فقط به قفل سبز رنگ https کنار آدرس سایت اکتفا نکنید و کل آدرس را چک کنید.
  2. خودتان را به یک صرافی ارز دیجیتال محدود نکنید. تعداد ارزها و کیفیت خدمات ارائه شده در صرافی ها مختلف است. می توانید از هر تعداد صرافی که می خواهید استفاده کنید اما قبل از استفاده، حتماً از معتبر بودن صرافی مطمئن شوید.
  3. زبان صرافی موردنظر را در نظر بگیرید. اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید، بهتر است از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنید تا تجربه بهتری در دنیای ارز دیجیتال داشته باشید (تصور کنید بخواهید مقاله انگلیسی آموزش کیف پول یک صرافی خارجی را بخوانید؛ در صورتی که با زبان انگلیسی میانه ای خوبی ندارید!)
  4. نیم نگاهی هم به تحریم ها داشته باشید. می توانید از صرافی معتبر ارز دیجیتال خارجی مانند بایننس استفاده کنید اما این سایت ها کاربران ایرانی را تحریم کرده اند و حتما برای استفاده باید آی پی خودتان را تغییر دهید تا متوجه هویت ایرانی شما نشوند (متاسفانه). پس برای استفاده از صرافی های خارجی باید انتظار اینگونه دردسرها را هم داشته باشید. توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد از صرافی های معتبر داخلی استفاده کنید تا سرمایه شما با مشکل مواجه نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (324 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند