دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

مفیدترین آجیل ها و مغزها در دوران بارداری 

چهارشنبه، 09 آذر 1401
در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین آجیل ها برای دوران بارداری بپردازیم تا شما بتوانید با خیال راحت محصولات مفید و مناسبی را در این دوران تهیه کرده و مصرف کنید و از این طریق به رشد جنین خود کمک کنید. با ما همراه باشید.

وزن گیری جنین یک عامل اصلی برای این است که مادر بفهمد آیا بارداری او یک بارداری سالم است و آیا جنین او در حال دریافت غذاهایی است که برای رشد آن استفاده می کند یا خیر. برای این که زنان باردار وزن جنین خود را در حد مناسب نگه دارند، باید سعی کنند غذاهای مناسب به بدن جنین خود برسانند. یکی از غذاهایی که هم برای مادر و هم برای جنین می تواند بسیار مفید باشد آجیل است و ما تصمیم داریم در ادامه ی این مطلب به معرفی بهترین انواع آجیل برای دوران بارداری بپردازیم

فواید مصرف آجیل در دوران بارداری

خوردن آجیل در اوایل بارداری می تواند رشد عصب روانشناختی کودک را بهبود بخشد. مشخص شده است که کودکانی که مادران آنها در هفته ۳ تا ۳ اونس آجیل می خورند (به طور متوسط ۷۴ گرم در هفته) در سه ماهه اول بارداری از ضریب هوشی ، حافظه و توجه / تمرکز بهتری نسبت به همسالان خود که مادران آنها نمی خورند برخوردار هستند آجیل در دوران بارداری.نیاز به اسیدهای چرب امگا ۳ در زنان باردار در مقایسه با نیاز در زنان غیر باردار افزایش می یابد. برخی مطالعات نشان می دهد که این اسیدهای چرب نقش اساسی در زمان بارداری و همچنین وزن هنگام تولد نوزادان دارند.

در دوران بارداری ، خوردن یک مشت آجیل می تواند باعث تجمع این اجزا در قسمت جلویی مغز جنین شود و منجر به بهبود حافظه و سایر عملکردهای شناختی شود. طبق مطالعات ، مصرف آجیل در اوایل بارداری فواید طولانی مدت برای رشد حرکتی و شناختی کودک فراهم می کند.علاوه بر این ، خوردن آجیل در دوران بارداری به دلیل پروتئین زیاد در آجیل ، توسط کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا تأیید می شود.

در گذشته ، سرویس بهداشت ملی انگلستان به زنان توصیه می کرد که در صورت داشتن سابقه آلرژی ، از جمله اگزما ، آسم ، آلرژی غذایی یا تب یونجه ، در خانواده نزدیک از خوردن بادام زمینی خودداری کنند.با این حال ، تحقیقات اخیر شواهد کافی برای ارتباط مصرف بادام زمینی در دوران بارداری و ایجاد حساسیت به بادام زمینی در نوزادان را نشان نمی دهد. از این رو توصیه های خود را تغییر داده و در حال حاضر زنان باردار را به خوردن بادام زمینی یا کره بادام زمینی ترغیب می کند مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشند یا دکتر آنها را توصیه نکند. تحقیقات همچنین نشان می دهد در حالی که مصرف آجیل در مراحل اولیه بارداری با رشد بهتر کودک همراه است ، خوردن آجیل در سه ماهه سوم بارداری هیچ پیشرفت قابل توجهی در رشد عصب روانشناختی کودک ایجاد نمی کند.این ممکن است به این دلیل باشد که تأثیرات عوامل برون زا و درون زا بر رشد جنین در کل دوره بارداری متفاوت است و تأثیرات وضعیت تغذیه ای مادران در اوایل بارداری بارزتر است.

بهترین آجیل ها در بارداری

همان طور که گفته شد آجیل ها جزو خوراکی های مفید برای دوران بارداری هستند و خانم های باردار می توانند با مصرف آن ها در طول روز ؛ در اوایل بارداری از شر حالت تهوع راحت شوند و در ماه های آخر نیز از بروز ضعف و گرسنگی جلوگیری کنند. برخی از بهترین آجیل ها برای دوران بارداری که به وزن گیری جنین کمک فراوانی می کنند همراه با فواید آن ها در زیر بیان شده است که عبارتند از :

فواید کشمش برای بارداری

کشمش از قند و انرژی زیادی برای زنان باردار برخوردار است و یک میان وعده عالی برای آن ها به شمار می آید. با مصرف این خوراکی خوشمزه می توان آهن مورد نیاز مادر و جنین را تامین کرد. همچنین این محصول حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که می تواند از سیستم ایمنی بدن محافظت کرده و آن را تقویت کند.از طرف دیگر به دلیل داشتن کلسیم بالا می تواند به رشد بهتر استخوان ها و دندان های جنین کمک کند و به خاطر داشتن پروتئین موجب وزن گیری درست جنین در ماه های مختلف بارداری شود.

فواید بادام زمینی برای بارداری

بادام زمینی نیز جزو مغزهای خوراکی بسیار پرطرفدار از خانواده آجیل است که به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان می تواند در کنار تامین انرژی مورد نیاز زنان باردار به حفظ سلامت عمومی بدن آن ها نیز کمک کند. این محصول مقدار فراوانی پروتئین و فولات دارد که به رشد ستون فقرات و سلول های مغزی جنین کمک می کند.همچنین مس موجود در بادام زمینی سبب رشد عروق خونی و سیستم قلب می شود. این محصول به صورت طعم دار نیز برای خانم های باردار وجود دارد که گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.

فواید گردو برای بارداری

گردو یکی از مغز های پرطرفدار آجیلی محسوب می شود که دارای خواص و فواید زیادی برای مادر و جنین است. این محصول از خاصیت آنتی اکسیدانی برخوردار است که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و همچنین خواص و فوایدی دارد که برای رشد مغز جنین بسیار مفید است. از طرف دیگر وجود امگا ۳ فراوان در گردو می تواند در دوران بارداری کمک فراوانی به رشد مغز جنین داشته باشد.بهتر است خانم های باردار گردو را همراه با پوست قهوه ای رنگ آن میل کنند ؛ زیرا آنتی اکسیدان آن تا ۹۰ درصد بیش تر است. همچنین مصرف گردو در دوران بارداری به وزن گیری جنین نیز کمک فراوانی می کند.

فواید مویز برای بارداری

از دیگر محصولاتی که جزو انواع پر طرفدار خانواده کشمش محسوب می شود ، مویز است که مصرف آن برای دوران بارداری به شدت توصیه می شود. مصرف مویز در این دوران می تواند باعث رشد سلول های بدن جنین ، تقویت حافظه و هوش جنین ، آرامش و کاهش استرس مادر و رشد و تقویت سیستم عصبی جنین شود.به همین دلیل مصرف درست و به اندازه این محصول می تواند جلوی هر گونه اختلال رشد در سیستم عصبی جنین را به خوبی بگیرد.

فواید بادام درختی برای بارداری

از دیگر مغز های آجیلی مفید برای دوران بارداری و رشد جنین بادام درختی است. این محصول فیبر فراوانی دارد که می تواند به هضم خوب غذا و جلوگیری از یبوست کمک کند.همچنین این مغزدانه خوشمزه دارای مقادیر فراوانی منگنز و ویتامین E است که جزو مواد ضروری برای رشد جنین محسوب می شوند.

فواید انجیر خشک برای بارداری

انجیر خشک یکی از سالم ترین خوراکی های مناسب برای دوران بارداری محسوب می شود که حاوی مواد مغذی فراوانی است. خانم های باردار می توانند برای کاهش تهوع که یک مشکل شایع در ماه های اول بارداری است انجیر خشک مصرف کنند.همچنین کلسیم فراوانی که در انجیر خشک وجود دارد می تواند در کنار تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه مادر، به رشد استخوان های جنین نیز کمک فراوانی کند. از طرف دیگر خطر کم خونی را در مادران باردار کاهش می دهد و به خاطر داشتن فولات و امگا ۳ موجب رشد مغزی جنین می شود. وجود ویتامین C و آهن نیز در از دیگر فواید مصرف انجیر خشک در دوران بارداری است.

مضرات آجیل در دوران باداری

طبق نظر پزشکان، اگر پدر نوزاد یا مادر باردار به بیماری هایی از جمله آسم، آلرژی یا اگزما دچار است، باید از خوردن بادام زمینی یا کره آن خودداری کند. زیرا احتمال دارد که خوردن بادام زمینی توسط والدین باعث ایجاد حساسیت در جنین نیز شود. البته از خواص بادام زمینی برای سلامتی نباید غافل شد و تحت نظر پزشک می توانید آن را استفاده کنید. محققان معتقدند که مصرف روزانه آجیل در دوران بارداری خطر ابتلای نوزاد را به علائم آسم تا ۵۰ درصد بالا می برد. باقی دانه های خوراکی مشکلی ندارند، مگر اینکه والدین از قبل خودشان بدانند که به برخی از انواع آجیل حساسیت دارند.

در نتیجه حتما باید از خوردن دانه مورد نظر اجتناب کنند. در ضمن چنانچه مادران در دوران بارداری بیش از حد آجیل مصرف کنند، بعد از تولد احتمال حساسیت نوزاد به تخم مرغ و شیر بیشتر می شود. البته مقدار زیاد آجیل می تواند باعث افزایش وزن و چربی بدن مادر شود و بر روی سلامت جنین تاثیرگذار باشد.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله اشاره شد یکی از مهم ترین موضوعات در دوران بارداری توجه به داشتن تغذیه مناسب است که علاوه بر حفظ سلامت مادر می تواند باعث رشد جنین نیز شود. از خوراکی ها و مواد غذایی مفید برای این دوران آجیل و خشکبار است که مصرف آن ها به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان بسیار توصیه شده است. از این میان برخی از آجیل ها دارای فواید بیش تری هستند که به عنوان بهترین آجیل برای بارداری شناخته می شوند. در این مقاله چند مورد از مهم ترین آن ها همراه با خواص و فوایدی که برای جنین و مادران باردار دارند معرفی شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی