مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای (کدامیک انتخاب بهتری است؟)

  دوشنبه، 21 اسفند 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای (کدامیک انتخاب بهتری است؟)
در دنیای امروز، با وجود تنوع پلتفرم‌های استریمینگ موسیقی، مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای و انتخاب نهایی از بین آن ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. شاید در نگاه اول این دو پلتفرم مشابه به نظر برسند؛ اما هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب نهایی بین اسپاتیفای یا اپل موزیک به نیازها و سلیقه‌ی شما بستگی خواهد داشت.

جدول مقایسه Spotify و Apple Music

Spotify

Apple Music

ویژگی

علاوه بر این موارد، روی انواع و اقسام گوشی‌ها، دسکتاپ‌ها، نسخه وب، ماشین‌ها، کنسول‌های بازی و گجت های پوشیدنی

آیفون، مک بوک، اندروید، برخی ماشین‌ها

دسترسی

320 کیلوبیت بر ثانیه با فرمت OGG

256 کیلوبیت بر ثانیه با فرمت AAC

کیفیت موزیک

تنظیم لیست پخش، پویا و جذاب، با امکان جستجو، پخش، پخش تصادفی، امکان پیدا کردن آهنگ‌های جدید و پخش آفلاین

امکان جستجو، پخش، ساده و شفاف، پخش تصادفی و تنظیم لیست پخش

تجربه کاربری

Discover Weekly" آهنگ‌های متناسب با سلیقه شما پیشنهاد می‌دهد، میکس‌های روزانه

آهنگ‌هایی پیشنهادی بخش "For You"

هوش مصنوعی

خیر

بله با امکان دسترسی به کانال‌های مختلف ویدئو‌

موزیک ویدئو

بررسی و مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای

با وجود راه‌های مختلف برای گوش دادن به موسیقی، دو انتخاب جدی پیش روی علاقه‌مندان به موسیقی وجود دارد: Spotify و. Apple Music این دو غول استریمینگ موسیقی، در تلاش‌اند تا با ارائه خدمات متنوع، کاربران خود را حفظ کنند.

قبل از ظهور سرویس‌های استریمینگ، صنعت موسیقی با مشکل نقض کپی‌رایت روبه‌رو بود. اگرچه آیتونز در ابتدا راهی برای خرید قانونی موسیقی ارائه کرد، اما با گسترش اینترنت، سایت‌های نقض‌کننده کپی‌رایت، دسترسی رایگان به موسیقی را ساده‌تر کردند. هر دو سرویس در ایران نیز قابل استفاده هستند و کاربران ایرانی می‌توانند از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوند. سؤال اینجاست که بین این دو سرویس، کدام‌یک برای کاربر ایرانی مزایای بیشتری دارد؟ در ادامه، به مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای خواهیم پرداخت.

کیفیت موزیک

کیفیت موزیک در هر دو سرویس Apple Music و Spotify به نوع اشتراک شما بستگی دارد. در Apple Music، کیفیت 256 کیلوبایت AAC ارائه می‌شود، درحالی‌که Spotify کیفیت‌های 96، 192 و 320 کیلوبایت را در سطوح مختلف اشتراک ارائه می‌دهد.
Apple Music دو قابلیت جذاب به نام‌های Lossless و Spatial Audio ارائه می‌دهد که به ترتیب کیفیت استودیویی و صدای محیطی را ارائه می‌کنند. بااین‌حال، این قابلیت‌ها به دلیل نیاز به تجهیزات خاص و حجم بالای فایل‌ها، برای همه کاربران مناسب نیستند.
Spotify از تکنولوژی HiFi برای ارائه کیفیت صدای بهتر استفاده می‌کند. در نهایت، اگر از اشتراک پریمیوم هر دو سرویس استفاده نمایید، می‌توانید از حداکثر کیفیت موزیک لذت ببرید.
به‌طورکلی، اگر به دنبال بهترین کیفیت صدا هستید و تجهیزات لازم را دارید، Apple Music انتخاب بهتری است؛ اما اگر به دنبال یک سرویس ساده و با قیمت مناسب هستید، Spotify گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

تاریخچه سرویس‌ها

Comparison of Apple Music and Spotify
اسپاتیفای در سال 2006 و اپل موزیک در سال 2015 معرفی شدند. اسپاتیفای با سابقه‌ی طولانی‌تر، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده، درحالی‌که Apple Music با تکیه بر قدرت اکوسیستم اپل، به‌سرعت در حال پیشرفت است.

محدودیت‌های هر سرویس

Spotify در ایران به‌طور رسمی فیلتر می‌باشد، درحالی‌که Apple Music بدون مشکل قابل‌استفاده است.

دسترسی و راحتی

درحالی‌که Apple Music روی آیفون، مک بوک، اندروید، برخی ماشین‌ها و PS5 قابل‌استفاده می‌باشد، اسپاتیفای علاوه بر این موارد، روی انواع و اقسام گوشی‌ها، دسکتاپ ها، نسخه وب، ماشین‌ها، کنسول‌های بازی و گجت‌های پوشیدنی قابل‌استفاده است. Spotify به‌راحتی با ساعت و رابط کاربری گوشی‌های مختلف سینک می‌شود و حتی می‌توانید به‌صورت آفلاین هم روی ساعت هوشمندتان آن را کنترل کنید؛ بنابراین در مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای، دسترسی Spotify بیشتر است.

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای از نظر تجربه کاربری

تجربه کاربری اسپاتیفای و اپل موزیک

رابط کاربری اپل موزیک ساده و مینیمال است، درحالی‌که اسپاتیفای از تم دارک و رنگ سبز فسفری استفاده می‌کند. هر دو پلتفرم از هوش مصنوعی برای پیشنهاد آهنگ‌های متناسب با سلیقه شما استفاده می‌کنند، اما Apple Music دارای رادیو 24 ساعته می‌باشد که بر اساس سلیقه شما آهنگ پخش می‌گردد. Spotify به شما امکان می‌دهد آهنگ‌ها را لایک یا دیسلایک کنید و هوش مصنوعی آن این اطلاعات برای پیشنهاد آهنگ‌های بهتربکا می‌گیرد. همچنین این سرویس امکان گوش دادن گروهی به آهنگ‌ها و اشتراک‌گذاری آسان در شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند. اپل موزیک به شما امکان می‌دهد شعر آهنگ‌ها را همزمان با پخش آهنگ مشاهده نمایید، قابلیتی که در اسپاتیفای ضعیف‌تر می‌باشد.

هوش مصنوعی اپل موزیک یا اسپاتیفای

با وجود پیشرفت‌های هوش مصنوعی، هنوز نمی‌توان به‌طور کامل به آن اعتماد نمود. اپل موزیک و اسپاتیفای از هوش مصنوعی برای پیشنهاد آهنگ‌ها به شما استفاده می‌کنند. بخش "For You" در اپل موزیک و "Discover Weekly" در اسپاتیفای، آهنگ‌هایی را بر اساس سلیقه‌ی شما پیشنهاد می‌دهند. Spotify علاوه بر این، میکس‌های روزانه‌ای نیز با استفاده از هوش مصنوعی به شما ارائه می‌کند.

اما آیا این الگوریتم‌ها واقعاً در تشخیص سلیقه‌ی کاربران دقیق هستند؟ پاسخ منفی است. درحالی‌که هوش مصنوعی در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته، اما هنوز تا رسیدن به نقطه‌ی ایده‌آل فاصله دارد. به عنوان مثال، اگر 100 آهنگ توسط این الگوریتم‌ها به شما پیشنهاد شود، احتمالاً برخی از آن‌ها با سلیقه‌ی شما مطابقت نخواهند داشت. بنابراین، علی‌رغم پیشرفت‌های هوش مصنوعی، هنوز نمی‌توان به‌طور کامل به آن برای پیشنهاد آهنگ‌های متناسب با سلیقه‌ی کاربران اعتماد کرد.

قابلیت جستجو

Spotify or Apple Music

قابلیت جستجو یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای می‌باشد. جستجوی آهنگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر برنامه‌ی موسیقی است. بارها پیش آمده که آهنگی را شنیده‌ایم اما نام آن و خواننده‌اش را نمی‌دانیم. در این حالت، جستجوی آهنگ با استفاده از متن ترانه راه‌حل کارآمدی خواهد بود.

Apple Music از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با جستجوی بخشی از متن ترانه در نوار جستجو، آهنگ موردنظر را پیدا کنید؛ اما این قابلیت برای تمام آهنگ‌ها وجود ندارد و در برخی موارد باید از گوگل استفاده نمایید.

Spotify از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند و اگر می‌خواهید با استفاده از متن ترانه، آهنگی را در آن پیدا کنید، باید گوگل یا دیگر موتورهای جستجو را بکار گیرید.

آرشیو موسیقی

کدام‌یک آرشیو موسیقی بزرگ‌تری دارد: اپل موزیک یا اسپاتیفای؟ اگرچه Spotify دارای سابقه‌ی بیشتری است، اما Apple Music با اتکا به آرشیو قدرتمند آیتونز، 50 میلیون ترانه (در مقابل 35 میلیون ترانه در اسپاتیفای) را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این برتری در مورد آهنگ‌های ایرانی نیز مشهود می‌باشد و اپل موزیک آرشیو کامل‌تر و غنی‌تری از موسیقی ایرانی را ارائه می‌دهد. به‌علاوه، قراردادهای انحصاری اپل با برخی هنرمندان، باعث شده تا برخی آهنگ‌ها فقط در اپل موزیک قابل‌دسترس قرار گیرند. درنهایت، یکپارچگی آن با آیتونز، مزیت دیگری است که این سرویس به کاربرانش ارائه می‌دهد.

موزیک ویدیو

درزمینه موزیک ویدیو، اپل موزیک برتری قابل‌توجهی نسبت به اسپاتیفای دارد. اگر به تماشای موزیک ویدیو علاقه دارید، این سرویس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

علاوه بر این، Apple Music در زمینه حمایت از هنرمندان نیز عملکرد بهتری دارد. به ازای هر 127 بار پخش یک آهنگ در آن، 1 دلار به سازنده آن تعلق می‌گیرد، درحالی‌که این رقم در Spotify برای هر 249 بار پخش می‌باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، اگر می‌خواهید از هنرمندان موردعلاقه خود حمایت کنید، بهتر است آهنگ‌های آن‌ها را در اپل موزیک گوش دهید.

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای ازنظر طرح رایگان

اپل موزیک برخلاف اسپاتیفای، طرح رایگان دائمی ارائه نمی‌دهد و فقط یک دوره آزمایشی رایگان (گاهی تا 6 ماه) دارد. در مقابل، Spotify طرح رایگان دائمی با تبلیغات و محدودیت‌هایی مانند عدم امکان پخش آهنگ درخواستی و محدودیت در تعداد Skip ها ارائه می‌کند.
در پلن رایگان اسپاتیفای، امکان گوش دادن به آهنگ‌های موردعلاقه‌تان به‌صورت آفلاین وجود ندارد و از پخش موسیقی باکیفیت بالا نیز محروم خواهید بود. این محدودیت‌ها در حالی است که با ارتقا به پلن پریمیوم آن، می‌توانید به‌راحتی به آهنگ‌ها در حالت آفلاین گوش داده و از کیفیت صدای عالی لذت ببرید.

هزینه اشتراک کدام کمتر است، اپل موزیک یا اسپاتیفای

مقایسه هزینه اشتراک اپل موزیک با اسپاتیفای

هزینه اشتراک ماهانه اپل موزیک و اسپاتیفای 10 دلار است. هر دو سرویس بسته‌های خانوادگی با قیمت 15 دلار برای 6 نفر ارائه می‌دهند. برای صرفه‌جویی در هزینه، می‌توانید اشتراک سالانه اپل موزیک را به قیمت 99 دلار (با 20% تخفیف) خریداری کنید. Spotify برخلاف Apple Music، دارای پلن رایگان با تبلیغات می‌باشد که دلیل جذب بسیاری از کاربران به این سرویس است.

کلام آخر

برای مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای شاخص‌های متفاوتی وجود دارد. Apple Music با آرشیو بزرگ‌تر و حضور پررنگ‌تر خوانندگان ایرانی، تجربه‌ کاربری بهتری برای ایرانی‌ها رقم می‌زند؛ اما Spotify با هوش مصنوعی قوی‌تر، ظاهر مدرن‌تر، پشتیبانی از پادکست‌ها و عملکرد پایدار روی پلتفرم‌های مختلف، رقیب سرسختی برای اپل موزیک است. در نهایت، اگر به دنبال تنوع بیشتر و موسیقی‌های ایرانی هستید، Apple Music انتخاب بهتری می‌باشد؛ اما اگر هوش مصنوعی قوی‌تر، ظاهر مدرن‌تر و پادکست برایتان اهمیت دارد،Spotify را انتخاب کنید. از نظر شما کدام بهتر است اسپاتیفای یا اپل موزیک؟ در کامنت ها نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (124 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (99 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (54 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (40 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (27 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (21 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (12 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازگشت کتایون ریاحی به تلویزیون با این سریال درام
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 7 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 7 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
برای بازیگر زن سریال «ستایش» دعا کنید+عکس/ عمل جراحی سنگین تومورِ خانم بازیگر
آموزش انواع کرلی در خانه+عکس
چه کسی می‌خواهد مملکت را اداره کند؟ همین آقای خامنه‌ای...!/پاسخ صریح شهیدجمهور به ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان