دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

محل دفن کشته شدگان جنگ چالدران + فیلم 

یکشنبه، 29 مهر 1403
ساعدنیوز: آرامگاه کشته شدگان جنگ چالدران در قرن دهم، در محوطه آرامگاه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، به عنوان موزه سنگ قبر جان باختگان جنگ چالدران میزبان گردشگران است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین؛ پس از پایان جنگ چالدران بین ایران و امپراتوری عثمانی، شاه اسماعیل یکم پیکر کشته‌شدگان نبرد را از دشت چالدران جمع‌آوری کرد و به اردبیل انتقال داد. این آرامگاه از زمان صفویان به بعد به شهیدگاه شهرت یافت. پیکرهای منتقل شده، طی مراسمی با حضور شاه اسماعیل یکم به خاک سپرده شدند.
جنگ چالدران جنگی میان شاه اسماعیل یکم شاه صفوی و سلطان سلیم یکم پادشاه عثمانی در سال 1514 میلادی بود که با پیروزی قاطع امپراتوری عثمانی بر ایران صفوی به پایان رسید. در نتیجه این جنگ، امپراتوری عثمانی منطقه آناتولی شرقی و شمال عراق و شهر دیاربکر و دریاچه وان را از ایران صفوی تصرف کرده و ضمیمه خاک خود کرد.

این نخستین کشورگشایی عثمانی به سوی آناتولی شرقی و وقفه طولانی‌مدت کشورگشایی صفویان در سرزمین‌های غربی بود. در این جنگ، نیروهای قزلباش ایران نزدیک به چهل هزار تن و سپاه عثمانی قریب به یکصد هزار نفر بودند، که قزلباشان به علت شمار کمتر، نداشتن تجهیزات مناسب، از سپاه عثمانی شکست خوردند. در این جنگ سربازان صفوی با شمشیر، نیزه و تیر و کمان می‌جنگیدند، درحالی‌که ارتش عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌برد.
در نبرد چالدران که سربازان از فرط خستگی و جراحت، نایی برای ادامه نداشتند. اشعار فردوسی و صدای رسای محمدخان استاجلو طنین‌انداز میدان جنگ و قوت قلب سربازان می‌شد و حس وطن‌پرستی آنان را برمی‌انگیخت. برای تهیج سپاهیان قزلباش در نبرد چالدران از شاهنامه قسمت مهم و اصلی نبرد ایران و توران اشعاری انتخاب شده بود تا قزلباشان به هیجان آمده، به دشمن حمله کنند.

کشته‌شدگان جنگ چالدران یا شهیدگاه در حیاط آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ، بنیان‌گذار تشییع صفوی در شهر اردبیل واقع شده ‌است . پس از پایان جنگ چالدران بین ایران و عثمانی ، شاه اسماعیل اول پیکر کشته‌شدگان نبرد را از دشت چالدران جمع‌آوری نمود و به اردبیل انتقال داد . این آرامگاه از زمان صفویه به بعد به شهیدگاه شهرت یافت. اجساد منتقل شده طی مراسمی با حضور شاه اسماعیل اول بنیان‌گذار تشییع صفوی به خاک سپرده شدند.

محل دفن کشته‌شدگان جنگ چالدران به تازگی توسط سازمان میراث فرهنگی ایران بازسازی و به عنوان «موزه سنگ قبر جان باختگان جنگ چالدران» مورد بازدید عموم قرار دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 30 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز سام درخشانی در تهران+ویدیو/ سلیقه عسل خانوم توی چیدمان حرف نداره😍
(عکس) فتوشوت‌های سوگل طهماسبی بازیگر نقش نرگس در سریال کیمیا با استایل عربی شیک
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
نگاهی به فرش ظریف و اصیل ایرانی خانه بهروز تابانی بدنساز ایرانی ؛ اصالت در خانه آقای ورزشکار
خلاقیت منحصربفرد داماد تبریزی در تزئین شاهانه میوه‌های پاییزی برای هدیه به عروس خانم خوش شانس+عکس/ هنر نزد تبریزی‌ها است و بس😍
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
سورپرایز جذاب قدرت الله ایزدی آقا رشید جوکر 2 برای بچه های تیم ملی فوتبال از علیرضا جهانبخش تا مهدی طارمی: فقط شوخی که با بیرانوند می کنه +فیلم
رونمایی از مادر جوان مجید صالحی بازیگر ایرانی ؛ مامان خانوم مهربون و محجبه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی