مهم ترین نکات نگهداری هندوانه در خانه

  شنبه، 21 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
مهم ترین نکات نگهداری هندوانه در خانه
روش نگهداری هندوانه در منزل بسیار ساده است اما برای تازه و خنک نگهداشتن آن فوت و فن خاصی وجود دارد که احتمالا از آن بی خبر هستید. همراه ساعد نیوز باشید.

هندوانه میوه آبدار و خوشمزه ای است که چیزی به اندازه خوردن آن در تابستان گرم لذت بخش نیست. این میوه تابستانی سرشار از مواد مغذی و ویتامین های زیادی می باشد که بیشتر آن را آب تشکیل داده به همین خاطر مصرف آن در تابستان بسیار توصیه می شود. بسیاری از ما هندوانه را پس از خرید درون یخچال گذاشته و پس از خنک شدن مصرف می کنیم اما در این بخش از سبک زندگی و خانه داری ساعد نیوز توصیه های دیگری برای نحوه مصرف و نگهداری هندوانه آورده ایم که جالب است آنها را بدانید.

نگهداری هندوانه

طبیعت سرد هندوانه

هندوانه باید حتی المقدور در فصلهای سرد و مناطق سردسیر کمتر استفاده شود.فراد سردمزاج و کسانی که ذاتا سرمایی هستند درصورت مصرف هندوانه حتی به مقدار کم دچار مشکلات معده خواهند شد که ممکن است تا مدتها این مشکلات در بدن آنان باقی بماند.وی با اشاره به مصرف هندوانه در شب یلدا عنوان کرد: سرمای فصل و سرد بودن ذات شب در یلدا باعث می شود خوردن هندوانه عوارض بیشتری را داشته باشد؛ بنابراین باید در این شب خاص در حد رفع هوس مصرف شود یا برای کاهش عوارض، نبات، چایی دارچین یا عسل بعد از آن خورده شود. متخصص طب سنتی با اشاره به پرخوری و مخلوط خوری در شب چله عنوان کرد: رعایت تدابیر غذایی تنها مختص یک شب نیست و باید همواره مورد توجه قرار گیرد چرا که مسلما پرخوری و مخلوط خوری شخص را دچار مشکلات گوارشی و سوء هاضمه می کند.وی تاکید کرد: با پرخوری در شبهایی همچون یلدا ممکن است ابتلا به سکته افزایش پیدا کند، بنابراین بعید نیست که در این شب آمار مراجعه به اورژانس ها هم بیشتر شود.

هندوانه نبریده را داخل یخچال قرار ندهید

همانطور که گفتیم بسیاری از ما هندوانه را پس از خرید به همان صورت نبریده درون یخچال گذاشته و پس از خنک شدن مصرف می کنیم اما این کار اشتباه است زیرا: نگهداری هندوانه ی نبریده در یخچال باعث می شود که ماده ی بتاکاروتن آن که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود، از بین برود. نگهداری هندوانه بیرون از یخچال سبب می شود آنتی اکسیدان های آن حفظ گردد. هندوانه هایی که در دمای معمولی اتاق نگهداری می شوند، نسبت به نوع یخچالی و خیلی خنک این میوه به مراتب خواص بیشتری دارند و در واقع خواص غذایی خود را حفظ می کنند.

پوستر هندوانه

اما اگر می خواهید هندوانه را خنک مصرف کنید هندوانه را پس از خرید با چاقو ببرید و روی هندوانه برش زده را بپوشانید و داخل یخچال گذاشته تا خنک شود. بهتر است از پلاستیک یا سلفون دو لایه استفاده کرده و روی هندوانه را کاملا با آن بپوشانید که طعم دیگر مواد غذایی موجود در یخچال را به خود نگیرد.

هندوانه را چقدر می توان در یخچال نگهداری کرد؟

عمر معمول هندوانه پس از برداشت محصول و نگهداری در دمای 13 درجه سیلیسیوس بین 14 تا 21 روز است اما در دمای یخچال طول عمر این میوه کاهش پیدا کرده و پس از یک هفته میوه خراب شده و خواص خود را از دست می دهد. اگر می خواهید هندوانه را به مدت طولانی تر نگه دارید، آن را باید در فریزر قرار دهید، با این روش که ابتدا هندوانه را از وسط به دو نیم تقسیم کرده، سپس با استفاده از یک چاقوی بلند و تیز، پوست هندوانه را جدا کنید و به صورت مکعبی برش بزنید و یک ردیف از آن را در سینی چیده و در فریزر قرار دهید تا مکعب های هندوانه یخ بزنند و سفت شوند. پس از یخ زدن تکه های هندوانه آن ها را در ظرف درب داری نگهداری کنید تا هوا به درون آن نفوذ نکند، با این روش می توانید هندوانه را به مدت 6 ماه نگهداری کنید و با آن اسموتی هندوانه و بستنی هندوانه تهیه نمایید.

روش نگهداری هندوانه نبريده در منزل

هندوانه اگر در معرض هواي سرد قرار بگيرد، ظرف مدت کوتاهي از بين مي رود. به طور معمول عمر هندوانه پس از برداشت در دماي ۱۳ درجه سانتيگراد بين ۱۴ تا ۲۱ روز است، اما در دماي يخچال طول عمر اين ميوه کاهش يافته و به ۷ روز مي رسد. به علاوه قرار دادن هندوانه در يخچال باعث مي شود، بتاکاروتن موجود در آن از بين برود. همانطور که مي دانيد بتاکاروتن در بدن تبديل به ويتامين A مي شود. اگر هندوانه را برش نزده ايد و به اصطلاح درب بسته است، به روش زير عمل کنيد: هندوانه اي با اندازه متوسط و پوست ضخيم و سالم را انتخاب کنيد که کاملا رسيده نباشد. سطح پوست هندوانه را با يک دستمال تميز، پاک کنيد. مقداري شمع را روي حرارت ملايم قرار دهيد تا شمع ها کاملا ذوب شوند، سپس نخ هاي وسط شمع را از درون شمع ذوب شده، خارج کنيد. تحت هيچ شرايطي اين کار را با دست انجام ندهيد. شمع ذوب شده را از روي حرارت بردارد و پس از آنکه کمي خنک شد، روي سطح هندوانه بريزيد. اجازه دهيد شمع روي پوست هندوانه خنک شود، سپس مجددا لايه اي از شمع ذوب شده را روي پوست هندوانه بريزيد، به طوري که يک لايه از شمع به ضخامت نيم سانتيمتر روي سطح هندوانه را بپوشاند. پس از خنک شدن کامل شمع، هندوانه را در جعبه پر شده از پوشال يا روزنامه قرار داده و در محلي تاريک، خنک و خشک نگهداري کنيد.

نکته: دقت کنيد که شمع همه سطح هندوانه را پوشانده باشد و گاهي به آن سر بزنيد که در آن شکاف يا سوراخي ايجاد نشده باشد.

راهکارهای نگهداری هندوانه برش خورده

مدت زمان نگهداري هندوانه برش خورده در يخچال کوتاه است، به طوري که حداکثر مي توانيد آن را به مدت ۷ روز در يخچال نگهداري کرد. پس از اين مدت فساد ميوه آغاز خواهد شد. ۱. نگهداري هندوانه بريده شده با پوست هندوانه را از وسط به دو نيم تقسيم کنيد و روي آن را پلاستيک يا سلفون بکشيد. بهتر است از پلاستيک يا سلفون دو لايه استفاده کرده و روي هندوانه را کاملا با آن بپوشانيد که طعم ديگر مواد غذايي موجود در يخچال را به خود نگيرد. پس از پوشاندن روي هندوانه با پلاستيک، آن را در يخچال قرار دهيد. با اين روش مي توانيد هندوانه را تا يک هفته در يخچال نگهداري کنيد. ۲. روش نگهداري هندوانه بريده شده بدون پوست پوست هندوانه را جدا کرده و سپس آن را به صورت مکعبي برش بزنيد. برش هاي هندوانه را در ظرف درب داري که هوا به داخل آن نفوذ نکند، قرار دهيد و در يخچال نگهداري کنيد.

نکته: حتي در صورت نگهداري برش هاي هندوانه در ظرف درب دار غير قابل نفوذ، هندوانه پس از ۳ الي ۴ روز شيريني و تازگي خود را از دست مي دهد. يا آب هندوانه از آن خارج شده و طعم آن تغيير مي کند، بنابراين سعي کنيد هندوانه را حداکثر ظرف يک الي ۲ روز مصرف کنيد.

پوستر نگهداری هندوانه

۱. نگهداری هندوانه بریده شده با پوست

هندوانه را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. روی آن را پلاستیک یا سلفون بکشید. بهتر است از پلاستیک یا سلفون دو لایه استفاده کنید. روی هندوانه را کاملا با آن بپوشانید که طعم مواد غذایی موجود در یخچال را به خود نگیرد. پس از پوشاندن روی هندوانه با پلاستیک، آن را در یخچال قرار دهید. با این روش می توانید هندوانه را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

۲. روش نگهداری هندوانه بریده شده بدون پوست

پوست هندوانه را جدا کرده و سپس آن را به صورت مکعبی برش بزنید. برش های هندوانه را در ظرف درب داری که هوا به داخل آن نفوذ نکند، قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. نکته: در صورت نگهداری برش های هندوانه در ظرف درب دار غیر قابل نفوذ؛ هندوانه پس از ۳ الی ۴ روز شیرینی و تازگی خود را از دست می دهد. یا آب هندوانه از آن خارج شده و طعم آن تغییر می کند، بنابراین سعی کنید هندوانه را حداکثر ظرف یک الی ۲ روز مصرف کنید.

نگهداری هندوانه به روش فريز کردن

ابتدا هندوانه را از وسط به دو نيم تقسيم کرده، سپس با استفاده از يک چاقوي بلند و تيز، پوست هندوانه را جدا کنيد. هندوانه را به صورت مکعبي برش بزنيد و يک رديف از آن را در سيني چيده و در فريزر قرار دهيد. صبر کنيد تا مکعب هاي هندوانه يخ بزنند و سفت شوند. يخ زدن هندوانه حدود يک ساعت طول مي کشد. به محض اينکه تکه هاي هندوانه يخ زدند، آن ها را در ظرف درب داري که هوا به درون آن نفوذ نکند، قرار دهيد. درب ظرف را محکم بسته و آن را در فريزر قرار دهيد. با اين روش مي توانيد هندوانه را به مدت ۶ ماه نگهداري کنيد و از آن براي تهيه نوشيدني هايي همچون اسموتي هندوانه و بستني هندوانه استفاده نماييد.

امیدوارم از محتوای نحوه ی خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (71 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (30 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!