مهم ترین راهکارهای ایمن سازی حمام برای کودک

  چهارشنبه، 22 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
مهم ترین راهکارهای ایمن سازی حمام برای کودک
بیشتر بچه‌ها بازی در حمام را دوست دارند و زمان حمام کودک می‌تواند زمان ویژه و شادی‌بخشی برای شما و کودکتان باشد. اما رعایت احتیاط و نکات ایمنی هم مهم هست. کردن حمام برای کودک اقدام کنید، این در این مطلب با حفظ ایمنی کودک در زمان حمام آشنا شوید.

زمانی که تصمیم به حمام بردن کودک خود می گیرید،یکی از اصلی ترین چالش های موجود، حفظ امنیت و سلامت کودک داخل حمام است. در صورتی که شما بتوانید نسبت به ایمن کردن حمام برای کودک اقدام کنید، این حمام هم برای او و هم برای خود شما به مراتب لذت بخش تر خواهد بود و می توانید به راحتی از شستشوی کودک خود لذت ببرید.

حمام نیز مانند آشپزخانه سرشار از تهدیدات و خطرات پنهان و آشکاری می باشد که امنیت کودکان را تهدید می کند در این مطلب به برخی از این تهدیدات و راهکارهایی برای از بین بردن یا به حداقل رساندن اینگونه خطرات اشاره می کنیم.

نظارت مداوم روی کودک در حمام

غرق شدن یک خطر واقعی است، بنابراین هرگز یک کودک خردسال را حتی برای یک لحظه بدون مراقب در وان حمام رها نکنید. برخی از کارشناسان می گویند تمام بچه های زیر شش سال در حین نشستن در وان حمام نیاز به نظارت مداوم یک بزرگسال دارند و حتی یک کودک بزرگ تر نیز ممکن است به نظارت دقیق نیاز داشته باشد.

پس هرگز کودک خود را، حتی برای یک دقیقه بدون نظارت و تنها ترک نکنید. کودکان کوچک می توانند در ۲ سانتی متر آب غرق و خفه شوند. اگر به هر دلیل ضروری ای باید حمام را ترک کنید، کودک را در یک حوله بپیچید و با خودتان ببرید ولی به علل کم اهمیت و معمولی مثل جواب دادن به تلفنتان این کار را نکنید.

مادر در کنار کودک در حمام

وسایل خطرناک را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

جهت ایمن سازی محیط حمام برای کودکان باید یکبار دیگر با نگاهی متفاوت به حمام خود نگاه کنید ، در حمام هر چیز از وسایل داخل حمام گرفته تا شیر آب و سطح زمین می تواند تهدیدی جدی برای امنیت کودکان محسوب شود به طور مثال وسایل نوک تیز و برنده مثل : قیچی، تیغ، ماشین اصلاح و...به راحتی می توانند موجب بریدگی شوند و آسیب سطحی یا جدی وارد کنند ، از وسایل دیگر خطرناک در داخل حمام می توان به وسایل برقی مانند سشوار ،اتومو و.. نیز اشاره کرد اینگونه وسایل می توانند موجب سوختگی یا برق گرفتی گردند ، پس بهتر است پیش از هر کاری تمامی وسایل را از حمام خارج کنید و در اتاق خواب ، کمد یا جایگاه مخصوص و دور از دسترس کودکان قرار دهید.
همچنین اسپری ها ،کرم ها و... را باید به طور کلی از دسترس کودکان خارج کنید ، می توانید برای اینگونه وسایل که معمولا در حمام نگه داری می شوند محفظه ای مانند کیف یا کمد در نظر بگیرید و پس از هر بار استفاده آنها را در جایگاه مخصوص خود بگذارید.

آب وان حمام

قبل از ورود فرزندتان به وان، مقدار آب لازم را داخل آن بریزید و بعد شیر آب را ببندید. در غیر این صورت، آب می تواند خیلی عمیق شود یا درحالی که کودک در وان است، دما می تواند تغییر کند. به همین ترتیب، وان را بالاتر از کمر فرزندتان در حالت نشسته پر نکنید و به او بیاموزید که دستگیره های شیر آب را لمس نکند. وقتی هم شیر آب باز است، هرگز کودک را داخل وان نگذارید، چون درجه حرارت آب می تواند به طور ناگهانی تغییر کند یا عمق آب یک دفعه زیاد شود. همچنین آب وان را بلافاصله پس از حمام فرزندتان تخلیه کنید. کلیه ی وسایل و اسباب بازی های کودک را از حمام بیرون آورید تا کودک به هوای وسایل و اسباب بازی هایش به حمام باز نگردد.

دمای آب حمام و دمای حمام

آب حمام را در حد معتدل، یعنی بین ۳۲ تا ۳۷ درجهٔ سانتی گراد گرم کنید. به طورکلی بچه ها در مقایسه با بزرگسالان وان خنک تری را ترجیح می دهند. آب گرمکن خود را روی ۴۷ یا ۴۸ درجهٔ سانتی گراد تنظیم کنید. فقط ۲ ثانیه طول می کشد تا یک بچه از آب ۶۵ درجه دچار سوختگی درجه سه شود و فقط ۶ ثانیه اگر آب ۶۰ درجه باشد. برخی از آب گرمکن های آب داغ اغلب دارای تنظیمات پیش فرض بالایی هستند.

دمای آب وان را می توانید با مچ دست یا داخل آرنج خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که داغ نیست.مطمئن شوید که هوای محل حمام هم به اندازۀ کافی گرم و در حدود ۲۴ درجهٔ سانتی گراد است تا کودکتان سردش نشود.پوشاندن شیر آب با یک محافظ یا پوشش نرم می تواند سر کودک را از ضربه و خطر محافظت کند. اجازه ندهید که کودک شیر آب را لمس کند، حتی اگر اکنون نتواند آن را حرکت دهد، زیرا در آینده می تواند منجر به مواردی مثل سوختگی شود.

کودک در وان حمام

مراقب سطح لیز حمام باشید

کف حمام بعد از هر بار استفاده به راحتی لیز می شود بهتر است قبل از بردن کودک خود به حمام از خشک بودن و لیز نبودن سطح زمین مطمئن شوید و پس از هربار استحمام پاهای کودک را خشک کنید.
در محیط حمام و به طور کلی سرویس بهداشتی بجای استفاده از دمپایی های ابری از دمپایی های آجدار و مناسب با سطوح لیز استفاده کنید.
اگر برای شستن کودک خود از وان استفاده می کنید پیش از استفاده از وان حمام همیشه یک پارچه ویژه که داری آج باشد در نظر بگیرید و زیر کودک بیاندازید ، به خاطر داشته باشید قبل از قرار دادن کودک خود در وان حمام آن را محکم کنید و مطمئن شوید که نمی لغزد.

مواد شوینده

از صابون، شامپو، حباب حمام و دیگر مواد شوینده در حمام به مقدار کم استفاده کنید، زیرا می توانند پوست کودک شما را خشک کند و باعث ایجاد بثورات و راش شوند. روغن های حمام و حباب ها نیز می توانند پوست لطیف اطراف مجرای ادرار را تحریک کنند و باعث دردناک شدن دفع ادرار شوند و وقتی کودکان به جای رفتن به دستشویی، ادرار خود را نگه می دارند، باکتری ها فرصت تکثیر پیدا می کنند که می تواند منجر به عفونت ادراری در کودک شود.پس برای جلوگیری از نشستن طولانی کودک در آب و شوینده ها، در شروع حمام فقط بگذارید در آب خالی بازی کند و از صابون و شامپوی مخصوص کودک در انتهای حمام استفاده کنید.

کودک در وان حمام

قفل درها

همیشه درب حمام را قفل کنید و به کودک خود اجازه ورود به حمام را ندهید ،همچین برای کمدها ، کابینت ها و قفسه های داخل محیط حمام از قفل های مخصوص در و کابینت می توانید استفاده کنید.گاهی اوقات یک قفل بسیار ساده می تواند جلوی خیلی از اتفاقات ناگوار و دور از انتظار را بگیرد.

ایمن سازی برق در حمام

آب رسانای برق است بنابراین اگر هنگام حمام کردن، سشوار داخل وان بیفتد، می تواند به کودک و شما شوک الکتریکی وارد کند. برای پیشگیری از برق گرفتگی در حمام:

  • هیچ چیزی را نزدیک روشویی حمام یا وان به برق متصل نکنید.
  • برای اینکه کاملا ایمن باشید می توانید تمام پریزهای برق نزدیک روشویی یا وان را توسط یک کلید محافظ جان محافظت کنید. کلید محافظ جان وسیله ای ارزان است که تغییر جریان را حس می کند و به سرعت جریان برق را قطع می کند.

آسایش و آرامش کودک برای حمام کردن را به حداکثر برسانید

علاوه بر امنیت کودک ، باید برای آرامش و آسایش کودک نیز اهمیت زیادی قائل شد ، یکی از رایج ترین مسائلی که بیشتر کودکان از آن شکایت دارند رفتن کف و آب به داخل چشم و سوزش چشم ها می باشد. کودکان به دلیل کنجکاوی و قدرت تعقل ضعیفی که دارند هنگام حمام کردن نمی توانند چشمان خود را ببندند، از این رو بهتر است برای حل این مسئله از کلاه حمام مخصوص کودک استفاده کنید ، این کلاه بر قسمت بالایی سر قرار می گیرد و با طراحی ویژه ای که دارد مانع از رفتن کف و آب به داخل چشم کودک می شود.

حمام کردن کودک

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...