میلیا یا لکه های شیری در نوزادان

  پنجشنبه، 30 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
میلیا یا لکه های شیری در نوزادان
میلیا، لک‌های کوچک یا کیست‌هایی به رنگ پوست یا سفید و زرد است که در زیر پوست ظاهر می‌شود. برخی افراد ممکن است آن‌ها را «لک‌های شیری» بنامند. ما در این مطلب میلیا را در نوزادان بررسی می کنیم.

نوزادان ممکن است با عارضه های روی پوست بدن و سرشان به دنیا بیایند که بیشتر آنها موقتی و گذراست. یکی از این عارضه های بی خطر میلیا نام دارد که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

لکه های شیر نوزاد یا عارضهٔ میلیا

برخی نوزادان ممکن است برآمدگی های ریز سفیدی روی بینی و گونه هایشان داشته باشند، این برآمدگیها میلیا نامیده می شود. آنها بی ضرر و بسیار شایع هستند و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد نوزادان دچار آن می شوند. این دانه ها اغلب روی قسمت فوقانی گونه ها، بینی یا چانه ظاهر می شود. برخی از نوزادان تنها چند تا از آنها را درمی آورند و بسیاری دیگر، تعداد زیادی از آنها را دارند. میلیا معمولاً یک یا دو روز بعد از تولد ظاهر می شود، اما در نوزادانی که زودتر از موعد متولد می شوند ممکن است تا روزها یا هفته ها پس از تولد نیز ظاهر نشوند.

شاید اینکه ببینید پوست لطیف نوزادتان پوشیده از این برآمدگی های کوچک است برایتان ناراحت کننده باشد، اما خبر خوب این است که آنها دردناک یا مسری نیستند و طی دو یا سه هفته بدون هیچ گونه درمانی از بین خواهند رفت. شما همچنین ممکن است برآمدگی های مشابهی روی لثهٔ کودک یا روی سقف دهانش مشاهده کنید که اپشتین پرل یا مروارید اپشتین نامیده می شود و آنها نیز بی ضرر هستند.

 میلیا در نوزاد

دلیل ایجاد و رفع میلیا در نوزاد

میلیا هنگامی بروز می کند که پوست مرده در کیسه های کوچکی که در نزدیکی سطح پوست کودک هستند گیر می افتند. هنگامی که سطح برآمدگی میلیا تحلیل می رود، پوست مرده می افتد و برآمدگی ناپدید می شود.

لکه های شیر نوزاد آکنه هستند؟

در حالی که ممکن است برجستگی ها از نظر ظاهری شبیه به لکه های روی پوست بزرگتر ها باشد اما لکه های شیر نوزاد و آکنه نوزاد دو چیز کاملاً مجزا هستند. در حالی که لکه های شیر نوزاد در بدو تولد یا یک یا دو روز پس از آن ظاهر می شوند، ایجاد آکنه نوزاد تقریباً دو هفته طول می کشد. آکنه نوزاد نتیجه مسدود شدن منافذ نیست بلکه در عوض ناشی از یک "واکنش التهابی" روی پوست به مخمر است. هیچ جوش سیاه یا سرسفیدی وجود نخواهد داشت و این وضعیت در عرض سه ماه خود به خود برطرف می شود. همانطور که والدین دوست دارند یک برنامه درمانی برای از بین بردن لکه های شیر نوزادان خود داشته باشند بهترین اقدام این است که اجازه دهید آن ها خودشان از بین بروند.

میلیا در نوزاد چگونه تشخیص داده می شود؟

اغلب اوقات به خصوص اگر بیمار یک نوزاد باشد، پزشک می تواند تنها با نگاه کردن به او، ضایعات پوستی را شناسایی کند. اگر تشخیص دقیق عارضه پوستی مشخص نباشد، یعنی نتوان نوع بیماری پوستی را تشخیص داد. یک نمونه کوچک از آن توسط پزشک برداشته می شود، تا زیر میکروسکوپ مورد ارزیابی قرار بگیرد. نتیجه ارزیابی مشخص می کند که آیا با یک ضایعه خطرناک طرف هستیم یا یک کیست سفید کوچک پوستی بی خطر!!!

لکه های شیری را چطور درمان کنیم؟

هیچ دوره درمانی رسمی برای لکه های شیر روی صورت نوزادان وجود ندارد. با این حال روال های مراقبت از پوست اولیه وجود دارد که همه نوزادان برای داشتن پوستی تمیز و سالم باید از آن ها پیروی کنند. باید از یک پاک کننده ملایم روی صورت نوزادان استفاده کرد تا به پاکسازی پوست از سلول های مرده ای که قادر به از بین بردن آن ها نیست کمک کند. با این حال، از آنجایی که پوست نوزادان بسیار حساس است هنگام استفاده از پاک کننده نباید هیچ گونه شستشوی رخ دهد. در طول فرآیند خشک کردن نیز نباید صورت ها را مالش داد. در عوض مالش دادن با یک پارچه نرم از تحریک پوست جلوگیری می کند و به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. اگرچه ممکن است برداشتن یا خراشیدن میلیا روی صورت وسوسه انگیز باشد اما باید از آن اجتناب کرد.

چگونه می توان از بروز میلیا پیشگیری کرد؟

راه کارهای درمانی وجود دارد که شما می توانید به کمک آن ها این کیست ها را در خانه از بین ببرید. برخی از درمان های خانگی میلیا عبارتند از:

  • هر روز صورت کودک خود را با آب گرم به آرامی بشورید و برای خشک کردن صوت از اعمال فشار روی صورت او اجتناب کنید.
  • از لوسیون ها و کرم هایی که بزرگسالان برای پوست خود استفاده می کنند برای کودکان استفاده نکنید. پوست آن ها ظریف و حساس است.
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

در اکثر موارد نمی توان از شکل گیری این کیست های کوچک سفید پیشگیری کرد. اما می توان برای بروز نوع ثانویه آن اقداماتی انجام داد. برای مثال مراقبت از پوست با مواد بهداشتی و موثر می تواند تا حد زیادی شما را از ابتلا به این جوش های سفید مصون نگاه دارد. بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. همچنین از کرم های مرطوب کننده و یا ضد آفتاب استفاده کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (64 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن