دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر کلونیدین 

پنجشنبه، 20 تیر 1398
قرص کلونیدین (Clonidine) برای‌ کنترل‌ فشارخون‌ و همچنین در مواردی مثل پیشگیری‌ از حملات‌ میگرن‌ تجویز می شود. خشکی دهان و خواب‌آلودگی از عوارض آن است.

قرص کلونیدین از داروهای کاهش دهنده فشار خون در افراد با مشکل پرفشاری خون می باشد. این دارو در صورت مصرف صحیح تا حد زیادی می تواند فشار خون را کنترل کند.

قرص کلونیدین چیست؟

قرص کلونیدین (Clonidine) برای کنترل فشارخون استفاده می شود. این دارو در پیشگیری از بروز حملات میگرن و همچنین درمان قاعدگی دردناک و گرگرفتگی ناشی از یائسگی و برای رفع سریع عوارض ناشی از سندرم قطع مصرف مواد مخدر شبه تریاک مصرف می شود. توجه داشته باشید که این دارو، افزایش فشار خون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می نماید. از این رو مصرف دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.

اطلاعات مهم درباره کلونیدین

کلونیدین (به انگلیسی: Clonidine)

رده درمانی: داروهای کاهنده فشارخون ومواد مخدروتوپ

اشکال دارویی:

قرص و کپسول

کلونیدین برای درمان هایپرهیدروزیس نیز بکار برده می شود. لذا چنانچه در طی دوره مصرف دارو دچار افزایش حرارت بدن شده و با کمبود تعریق مواجه شدید، در اولین فرصت ممکن با پزشک خود تماس گرفته و این مورد را مطرح نمایید.

خوب است بدانید که این دارو، افزایش فشار خون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می نماید. از این رو مصرف داروی کلونیدین ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.

موارد مصرف کلونیدین

کلونیدین برای اعصاب ، پیشگیری از بروز حملات میگرن، به عنوان داروی کمکی در درمان قاعدگی دردناک و گرگرفتگی ناشی از یائسگی و برای رفع سریع عوارض ناشی از سندرم قطع مصرف شبه تریاک-الکل-بنزودیازپین ها و سندرم بیش فعالی-کمبود توجه مصرف می شود.

مکانیسم اثر کلونیدین

کلونیدین با اثر آگونیستی بر گیرنده های پیش سیناپسی آلفا 2 در مرکز وازوموتور ساقه مغز سبب کاهش غلظت کلسیم پیش سیناپسی و در نتیجه مهار رهش نور اپی نفرین می شود.
همچنین تصور می شود اثر ضد فشار خونی کلونیدین مربوط به آگونیزه کردن گیرنده I1 (گیرنده ایمیدازولین) باشد که اثرات ضد سمپاتیکی ایمیدازولین را برای کاهش فشار خون واسطه گری می کند. مکانیسم اثر آن در درمان ADHD افزایش تون نورآدرنرژیک در کورتکس پیشانی است چه به صورت مستقیم توسط اتصال به گیرنده های آدرنرژیک alpha 2 a پس سیناپسی و چه به صورت غیر مستقیم توسط افزایش ورود نور اپی نفرین از locus coeruleus .

فارماکودینامیک

کلونیدین با اثر آگونیستی بر گیرنده های آلفا 2 سبب کاهش تون سمپاتیک و در نتیجه کاهش مقاومت عروق محیطی ، مقاومت عروق کلیوی ، ضربان قلب و فشار خون می شود.

فارماکوکینتیک

کلونیدین پس از مصرف خوراکی به خوبی جذب می شود و فراهمی زیستی آن پس از مصرف خوراکی 70 تا 80 درصد است و حداکثر غلظت پلاسمایی آن پس از 1 تا 3 ساعت ایجاد می شود و فراهمی زیستی آن در مصرف مزمن حدود 65 درصد است.
پس از تجویز داخل وریدی نیمه عمر توزیع آن حدود 20 دقیقه و نیمه عمر حذف آن بین 12 تا 16 ساعت است.
در بیماران با نارسایی عملکرد کلیوی نیمه عمر دارو تا 41 ساعت نیز افزایش می یابد. کلونیدین از جفت عبور می کند. اتصال به پروتئین آن بین 20 تا 40 درصد و عمدتا به آلبومین است. حدود 50 درصد از داروی جذب شده توسط کبد متابولیزه می شود.
متابولیت اصلی آن پارا هیدروکسی کلونیدین است که با غلظتی کمتر از 10 درصد داروی اصلی در ادرار دیده می شود. 40 تا 60 درصد دارو به صورت دست نخورده در ادرار دفع می شود و 20 درصد هم در مدفوع یافت می شود.

مقدار مصرف کلونیدین

به عنوان پایین آورنده فشار خون، ابتدا ۰/۱ میلی گرم ۲ بار در روز مصرف می شود. در صورت نیاز به کنترل فشار خون، مقدار مصرف هر هفته ۰/۱ میلی گرم افزایش می یابد. به عنوان مقدار نگهدارنده، mg/day۰/۶ - ۰/۲ در مقادیر منقسم مصرف می شود.

به منظور کاهش فوری فشار خون (ولی نه در موارد اضطراری)، مقدار حمله ای ۰/۲ میلی گرم مصرف شود و سپس ۰/۱ میلی گرم هر یک ساعت تا زمانی که فشار خون دیاستولی کنترل گردد، یا مقدار مصرف تام به ۰/۸ میلی گرم برسد، مصرف می گردد. سپس بیمار با مقدار نگهدارنده دارو باید کنترل شود.

به عنوان پیشگیری از بروز سردردهای عروقی در بزرگسالان، ابتدا ۰/۰۲۵ میلی گرم ۲-۴ بار در روز مصرف می شود که این مقدار می تواند تا حداکثر ۰/۰۵ میلی گرم ۳ بار در روز افزایش یابد.

در درمان قاعدگی دردناک مقدار ۰/۰۲۵ میلی گرم ۲ بار در روز به مدت ۱۴ روز قبل از قاعدگی و طی آن مصرف می شود. به عنوان داروی کمکی در درمان سندرم یائسگی، مقدار ۰/۰۲۵-۰/۰۷۵ میلی گرم ۲ بار در روز مصرف می شود.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه