دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر کپسول سلکوکسیب 

سه شنبه، 22 مرداد 1398
کپسول سلکوکسیب (Celecoxib) از داروهای ضد التهابی است که در درمان بیماری‌هایی مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، دیسمنوره و نقرس تجویز می‌شود.

این روزها با گسترش علم پزشکی داروهایی که هر روزه روانه بازار می شوند تنوع و گستردگی بسیاری پیدا کرده اند. به همین منظور لازم است قبل از اقدام به مصرف هر دارویی درباره موارد مصرف و یا عوارض احتمالی آن که ممکن است بعد از مصرف برای فرد بیمار به وجود آید آشنا شویم. یکی از این داروها کپسول سلکوکسیب است.

کپسول سلکوکسیب چیست؟

کپسول سلکوکسیب (Celecoxib) داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که در درمان بسیاری از بیماری ها مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، دیسمنوره، نقرس، آرتریت ها، تب و ... به کار می رود. از سلکوکسیب می توان در دردهای ناشی از کشیدگی و کوبیدگی عضلات، رگ به رگ شدن و پیچیدن مفاصل، درد ناشی از التهاب و یا کشیدگی تاندون و لیگامان ها و درد و تورم بورسیت ها استفاده کرد.

از این دارو می توان برای کاهش دردهای استخوان و درد بعد از جراحی هم استفاده کرد. سلکوکسیب در درمان قاعدگی های دردناک و در درمان پولیپ های متعدد روده بزرگ و رکتوم هم بکار برده می شود.

سلکوکسیب بصورت کپسول های 100 و 200 میلی گرمی در دسترس است. دفع این دارو از طریق ادرار و مدفوع است.

موارد مصرف

  • استئوآرتریت
  • آرتریت روماتوئید
  • دیسمنوره
  • نقرس
  • آرتریت
  • نقرس
  • پیچیدگی مفصل
  • کشیدگی تاندون

موار مصرف کپسول یا قرص سلکوکسیب

قرص سلکوکسیب باعث مهار آنزیم هایی می شود که مسئول بوجود آمدن درد هستند. این دارو بدون نسخه پزشک نیز در داروخانه ها عرضه می شود و برای مصارفی مانند بیماری های التهابی مزمن، دردهای سرماخوردگی، از بین بردن تورم اندام های بدن، از بین بردن درد قاعدگی و بیماری روماتیسم نیز به کار می رود.

نحوه مصرف

مقدار مجاز مصرف قرص و کپسول سلکوکسیب در طی روز یک یا دوبار است. استفاده افراطی از آن می تواند باعث آسیب به بدن شود. برای کم کردن عوارض جانبی مصرف این قرص می توان آن را با یک لیوان شیر مصرف کرد. نکته ای که باید به آن توجه داشت که از مصرف الکل به همراه این دارو خودداری کنید زیرا آسیب شدید به اندام های بدن را در پی دارد.

مقدار مجاز مصرف این دارو در طی روز ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم است. یک ساعت پس از مصرف تاثیراتش ظاهر می شود و تا مدت ۸ ساعت در بدن می ماند. اگر یک وعده مصرف دارو را فراموش کردید به محض یاد آوری آن را مصرف کنید. البته اگر تا زمان مصرف بعدی مدت کمی مانده بود صبر کنید و مصرف آن را نیز دو برابر نکنید.

قطع مصرف قرص سلکوکسیب در مواردی که برای درمان های کوتاه مدت مورد استفاده قرار گرفته بود بعد از بهبودی می توان مصرف آن را قطع کرد اما در موارد استفاده طولانی مدت قطع مصرف باید با نظر و تشخیص پزشک صورت گیرد.

نکاتی درباره مصرف داروی سلکوکسیب

  • افرادی که حساسیت های دارویی مخصوصا حساسیت به آسپرین دارند باید قبل از مصرف قرص یا کپسول سلکوکسیب با پزشک مشورت کرده و از بی ضرر بودن آن اطمینان حاصل کنند.
  • اگر از داروهای ضد التهابی دیگر مثل ایبوبروفن استفاده می کنید نیز باید قبل از مصرف سلکوکسیب نظر پزشک را جویا شوید.
  • افرادی که دچار خون ریزی معده یا ناراحتی های گوارشی هستند ممکن است بعد از مصرف این قرص دچار عوارض بیشتری شوند و مشکلات گوارشی شان تشدید شود. یکی از نشانه ها برای تشخیص خون ریزی دستگاه گوارش بعد از مصرف قرص سلکوکسیب، سیاه شدن رنگ مدفوع است. در صورت مشاهده آن مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت مصرف قرص یا کپسول سلکوکسیب از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب خود داری کنید. زیرا در اثر مصرف این دارو پوست حساس می شود و نور آفتاب نیز این حساسیت را بیشتر کرده و باعث آسیب بیشتر به پوست می شود. توصیه می شود که از کرم های ضد آفتاب و کلاه و دستکش استفاده شود.
  • مصرف این دارو باعث احساس سرگیجه یا خواب آلودگی می شود لذا در هنگام رانندگی یا فعالیت هایی که احتیاج به هوشیاری بالا دارند از مصرف قرص سلکوکسیب خود داری کنید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
گام به گام مراحل چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه