دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص ایزوپرین 

شنبه، 25 خرداد 1398
قرص ایزوپرین (Isuprine) از داروهای گشاد کننده عروق به شمار می‌رود که برای پیشگیری از زایمان زودرس نیز تجویز می‌شود. سرگیجه و تپش قلب و غیره از عوارض مصرف این داروست.

بارداری و مادر شدن یکی از زیباترین حس‌های دنیاست. همه مادران به امید داشتن یک نوزاد سالم، ۹ ماه انتظار را تحمل می‌کنند. گاهی ممکن است پزشک برای پیشگیری از اتفاقات ناخواسته دوران بارداری مثل سقط جنین، اقدام به تجویز دارو برای زنان باردار کند. یکی از این داروها قرص ایزوپرین است که علاوه بر سقط جنین، موارد مصرف دیگری نیز دارد. در ادامه با این دارو و عوارضی که ممکن است در اثر استفاده از آن ایجاد شود، آشنا می‌شویم.

قرص ایزوپرین و اشکال مختلف آن

قرص ایزوپرین (Isuprine) از داروهای گشادکننده عروق به شمار می‌رود. اگرچه از این دارو برای درمان بیماری‌های مربوط به عروق محیطی استفاده می‌شود و اندازه رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد، اما مهمترین مورد مصرف این دارو جلوگیری از انقباضات رحمی و زایمان زودرس است. در صورتیکه از این دارو برای پیشگیری از زایمان زودرس استفاده می‌شود، باید فعالیت‌ها و انقباضات رحمی تحت کنترل باشد.

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مناسب این دارو و همچنین مدت زمان مصرف آن برای هر فرد متفاوت است و حتما باید توسط پزشک، تعیین شود. به طور معمول برای جلوگیری از زایمان زودرس مقدار مصرف این دارو سه الی چهار نوبت در روز و در هر نوبت حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم است.

توصیه های مهم

از مصرف این دارو برای سایر موارد و ناراحتی های جسمی خودداری کنید. همچنین از مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشک نیز باید اجتناب شود. دوز و مقدار مصرف دارو باید با نظر پزشک باشد و از بالا بردن میزان دوز مصرف دارو خودداری کنید. در صورت داشتن سابقه هر گونه بیماری یا سابقه حساسیت به سایر داروها پزشک را در جریان قرار دهید.

بالا بودن سن سبب بالا رفتن افزایش دمای بدن می شود که در این شرایط نیز باید در مورد مصرف ایزوپرین احتیاط کرد زیرا ممکن است باعث عوارض ناخوشایند شود.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید بلافاصله بعد از یادآوری آن را مصرف کنید. در صورتی که تا نوبت بعدی مصرف دارو زمان کمی مانده بود صبر کنید و در همان زمان تعیین شده دارو را مصرف کنید و از دو برابر کردن مقدار آن خودداری کنید.

برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی مربوط که دستگاه گوارش توصیه می شود که قرص ایزوپرین را همراه با شیر، غذا و یا داروهای آنتاسید مصرف کنید تا احتمال بروز عوارضی مانند تهوع و یا مشکلات گوارشی کاهش یابد.

از استعامل دخانیات همراه با مصرف این دارو خودداری کنید زیرا باعث تشدید عوارض این دارو شده و ممکن است باعث بروز خطراتی نیز شود.

از قطع خودسرانه این دارو بپرهیزید. زمان و مقدار مصرف این دارو حتما باید با نظر پزشک باشد و قطع زودتر دارو ممکن است باعث بروز مشکلاتی شوند.

زنان بارداری که از داروی ایزوپرین برای پیشگیری از زایمان زودرس استفاده می کنند باید انقباضات رحم را کنترل کنند. در صورت مشاهده انقباضات رحمی بعد از مصرف این دارو حتما پزشک را در جریان قرار دهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی