دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص وارفارین 

شنبه، 04 مرداد 1399
وارفارین یک داروی ضدانعقاد است که برای اولین بار در گیاه شبدر شیرین فاسد شده کشف و مورد استفاده قرار گرفت. “وارفارین” مورد اعتمادترین دارو در دسته خود است و به عنوان یک ضدانعقاد خوراکی و گاهی هم تزریقی در انسان مصرف می شود.

وارفارین (Warfarin) یا کمادین (Coumadin) چیست؟

گاهی به داروهای ضدانعقاد نظیر وارفارین، رقیق کننده خون گفته می شود، در حالی که در واقع این داروها خون را رقیق نمی کنند. اگر لخته ای وجود داشته باشد، وارفارین آن را حل نمی کند، بلکه از بزرگ شدن آن و در نتیجه بروز مشکلات جدی تر جلوگیری می کند. این دارو در موارد گوناگونی مانند مشکلات قلبی، ریوی و رگ های خونی مصرف می شود.

مکانیسم اثر وارفارین

وارفارین، مانند سایر داروهای خوراکی ضد انعقاد خون، دارای اثر غیر مستقیم ضد انعقادی است و از طریق مهار ساخت فاکتورهای انعقادیII،VII، IXوXدر کبد و در مسیر و وابسته به ویتامین K، اثر خود را اعمال می کند.

فارماکوکینتیک

جذب:از دستگاه گوارش به سرعت و به طور کامل جذب می شود. در مصرف خوراکی، اثر دارو پس از 3-5/0 روز شروع شده و پس از 3 تا 4 روز به حداکثر می رسد. مدت اثر دارو 5-2 روز می باشد.

پخش:به میزان زیادی به پروتئینهای پلاسما، به خصوص آلبومین، پیوند می یابد. از جفت عبور می کند، ولی به نظر نمی رسد که در شیر تجمع یابد.

متابولیسم:با هیدروکسیله شدن در کبد به متابولیتهای غیر فعال تبدیل می شود.

دفع:متابولیتهای دارو از صفرا باز جذب و از طریق ادرار دفع می شوند. نیمه عمر داروی متابولیزه نشده 3-1 روز است. اثر درمانی دارو بیشتر به حذف فاکتورهای انعقادی بستگی دارد (نیمه عمر فاکتور X، 40 ساعت است).

نحوه مصرف وارفارین

  • وارفارین معمولا روزی یک نوبت مصرف می شود. مهم است که هر روز در ساعت معینی خورده شود. هیچ گاه بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستور پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض آن که به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تا روز بعد متوجه آن نشدید، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمول تان بازگردید.
  • مقدار دارو را دو برابر نکنید که ممکن است موجب خونریزی شود. هر نوبت که دارو را مصرف می کنید، روی یک برگه علامتی بگذارید تا دچار اشتباه نشوید. پیش از هماهنگی با پزشکتان، وارفارین را قطع نکنید. مهم است که به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.
  • در حین مصرف این دارو مکرراً باید آزمایش خون داده شود تا سرعت لخته شدن خون اندازه گیری شود. پزشک بر اساس سرعت لخته شدن خون، مقدار وارفارین را تعیین می کند، تا در حالی که از لخته شدن خون جلوگیری می شود، خطر خونریزی خودبه خودی وجود نداشته باشد

چگونه بفهمیم وارفارین به خوبی عمل می کند و اثرات مطلوبی برای بیمار دارد؟

با شروع مصرف وارفارین تقریبا 7-4 روز طول می کشد تا وارفارین بتواند به خوبی عمل کند. با مراجعه های منظم و مرتب به کلینیک وارفارین که زمان این مراجعه ها توسط پزشک تعیین می شود، زمان پروترومبین استاندارد فرد اندازه گیری می شود. پس با زمان پروترومبین استاندارد منظم، پزشک می تواند اثرات وارفارین را بررسی کند و زمانی که زمان پروترومبین استاندارد فرد به زمان پروترومبین استاندارد هدف رسید، می توان گفت وارفارین برای بیمار اثرات مطلوبی دارد.

نکات مهم به هنگام مصرف قرص وارفارین

  • وارفارین را همیشه در ساعت مشخص و به همان شیوه ای که کلینیک وارفارین برای شما تعیین کرده، مصرف نمایید.
  • در زمان های تعیین شده برای شما، جهت مراجعه به کلینیک وارفارین، مراجعه نمایید و آزمایش خون را انجام دهید.
  • یک جدول زمان بندی مصرف وارفارین و انجام آزمایش های خون برای خود تهیه نمایید. این کار به شما کمک می کند که مصرف هیچ دوزی از وارفارین و یا انجام هیچ یک از آزمایش های خون را از دست ندهید.
  • پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می کنید، مطلع نمایید. همچنین پیش از شروع، تغییر و یا قطع هر گونه دارو، مکمل و یا محصولات گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید.
  • عادات غذایی و فعالیتی خود را حفظ نمایید. تغییرات ناگهانی می تواند بر INR اثر بگذارد.
  • مصرف غذاهای حاوی ویتامین K مانند سبزیجات برگ سبز (مانند:کاهو، اسفناج وکلم) را قطع نکنید! بلکه همان مقداری را که همیشه مصرف می کردید، مصرف کنید. افزایش و یا کاهش اینگونه غذاها بر INR اثرگذار می باشد.
  • در صورت بیمار شدن و یا بروز هر گونه عارضه جدید و یا خونریزی های شدید، به کلینیک وارفارین اطلاع دهید.
  برچسب ها: اطلاعات دارویی

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی