دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص ونلافاکسین (Venlafaxine) 

چهارشنبه، 17 بهمن 1397
قرص ونلافاکسین (Venlafaxine) برای درمان اختلالات اضطراب عمومی و فوبیای احتماعی بکار می‌رود. فشار خون بالا، تهوع و سردرد از عوارض قرص ونلافاکسین است.

افسردگی از جمله مشکلاتی است که با استفاده از درمان‌های دارویی قابل درمان است و نباید درمان آن را به تاخیر انداخت. برای درمان افسردگی و اضطراب داروهای مختلفی وجود دارد که پزشک با توجه به میزان آن می‌تواند هر کدام را برای فرد تجویز کند. قرص ونلافاکسین یکی از این داروهاست.

قرص ونلافاکسین چیست؟

قرص ونلافاکسین (Venlafaxine) برای درمان اختلالات اضطراب عمومی و فوبیای احتماعی بکار می‌رود. این دارو نخست در سا ل ۱۹۹۳ ارائه شد و برای درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر و سایر اختلالات اضطرابی همراه با افسردگی تجویز می‌شود.

چنانچه مایل هستید برای درمان افسردگی از روش‌های دیگری به جز مصرف دارو استفاده کنید ما به شما مطالعه لینک‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

موارد مصرف

  •  درمان افسردگی
  •  درمان اختالات اضطرابی
  •  درمان اختلال پانیک

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این دارو برای هر فرد متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول میزان مصرف این دارو برای درمان افسردگی در بزرگسالان ابتدا 75 میلی‌گرم خوراکی روزانه در 2 الی 3 دوز تقسیم شده همراه غذا مصرف می‌شود. دوز مصرفی را می‌توان بر حسب تحمل بیمار و نیاز وی هر 4 روز 75 میلی‌گرم افزایش داد. در افراد با افسردگی متوسط حداکثر دوز 225 میلی‌گرم در روز است. در بیماران با افسردگی شدید دوز را می‌توان تا 375 میلی‌گرم در 3 دوز تقسیم شده افزایش داد.

توجه: در افراد با اختلال کار کلیه و کبد دوز مصرفی باید کاهش یابد.

 

مکانیسم اثر: 

اثر ضد افسردگی: باعث تقویت اثر نوروترانسیمترها در مغز می‌شود. ونلافاکسین و متابولیت آن o- دزمتیل- ونلافاکسین (ODV) مهارکننده‌های قوی بازجذب نوراپی‌نفرین و سرتونین و مهارکننده ضعیف دوپامین هستند. 


فارماکوکینتیک 

جذب: 92% دارو بعد از مصرف دارو به صورت خوراکی جذب می‌شود. 
پخش: 25 الی 29% دارو به پروتئین پلاسما باند می‌شود. 
متابولیسم: به صورت وسیع در کبد متابولیزه می‌شود. ODV تنها متابولیت فعال دارو است. 
دفع: 87% از دوز مصرف شده در عرض 48 ساعت از راه ادرار دفع می‌شود که این به صورت 5% ونلافاکسین تغییر نیافته، 29% ODV غیر کونژوگه، 26% ODV کونژوگه، 27% متابولیت فرعی غیر فعال، نیمه‌عمر حذفی حدود 5 ساعت برای ونلافاکسین و 11 ساعت برای ODV است. 

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب