دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر سفازولین 

شنبه، 12 مرداد 1398
از داروی سفازولین اکثرا برای پیشگری از بروز عفونت پس از عمل جراحی استفاده می شود که شکل دارویی “سفازولین” پودر مانند می باشد که در جهت تزریق درون ویال کاربرد دارد.

نام تجاری:

Kefzol

گروه دارویی- درمانی:

نسل اول سفالوسپورین ها

اشکال دارویی:

پودر استریل جهت تهیه محلول تزریقی:ویال 250، 500 میلی گرم و 1 گرم

توجه:ویال به ظروف شیشه ای کوچک گفته میشود که برای نگهداری داروها بصورت مایع و یا پودر استفاده میشود.

سفازولین چیست؟

سفازولین یک آنتی بیوتیک است و به خانواده سفالوسپورین ها تعلق دارد. این دارو در عفونت های باکتریال متعدد ریه، پوست، استخوان، مفصل، خون، دریچه های قلب و دستگاه ادراری استفاده می شود. این دارو در پیشگیری ازبروز عفونت پس از اعمال جراحی نیز بکار می رود. سفازولین به شکل پودرجهت تزریق درون ویال تولید می شود.

موارد مصرف:

آمپول سفازولین در عفونت های حاد و خطرناک ریوی (سفازولین در سرماخوردگی که علت باکتریایی دارد و منجر به عفونت های ریوی شدید می شود، تجویز می گردد)، عفونت های دستگاه ادراری –تناسلی، پوست، بافت نرم، استخوان و مفاصل، سپتی سمی و اندوکاردیت ناشی از ارگانیسم های حساس کاربرد دارد.

روش و مقدار مصرف:

نحوه مصرف سفازولین در بالغین:از 250 میلی گرم از راه عضلانی یا وریدی هر 8 ساعت تا 1 گرم هر 6 ساعت قابل استفاده است.

نحوه مصرف سفازولین در کودکان:از 8 تا 12 میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن کودک از راه عضلانی یا وریدی هر 8 ساعت تا 6 تا 12میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن کودک هر 6 ساعت قابل استفاده است.

مکانیسم اثر

اثر ضد باکتری:سفازولین عمدتاً یک داروی باکتری کش است ، ولی ممکن است اثرات باکتریوستاتیک نیز داشته باشد. میزان فعالیت این دارو به نوع ارگانیسم، میزان نفوذ در بافت، مقدار مصرف دارو و سرعت تکثیر ارگانیسم بستگی دارد. سفازولین به پروتئینهایی که محل اتصال پنی سیلین است، پیوند می یابد و بدین طریق، ساخت دیواره سلولی باکتری را مهار می کند.

سفازولین بر اشریشیاکلی، آنتروباکتریاسه، هموفیلوس آنفلوانزا، کلبسیلا، پروتئوس میرابیلیس، استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس پنومونیه و استرپتوکوک (گروه A بتاهمول یتیک) مؤثر است.

فارماکوکینتیک

جذب:از دستگاه گوارش به خوبی جذب نمی شود و باید از راه تزریقی تجویز گردد.

پخش:در اکثر بافت ها و مایعات بدن، مانند کیسه صفرا، کبد، کلیه ها، استخوان، خلط؛ صفرا، مایع سینوویال و صفاق، به طور گسترده انتشار می یابد. نفوذ این دارو به مایع مغزی - نخاعی (CSF) بسیار کم است. از جفت عبور می کند. حدود 86-74 درصد آن به پروتیئن پیوند می یابد.

متابولیسم:متابولیزه نمی شود.

دفع:عمدتاً به صورت تغییر نیافته از راه ادرار و از طریق ترشح لوله ای در کلیه و فیلتراسیون گلومرولی دفع می شود. مقدار کمی از آن در شیر مادر ترشح می شود. نیمه عمر حذف آن حدود 2-1 ساعت در بیماران دارای عملکرد طب یعی کلیوی، و 50-12 ساعت در بیماران مبتلا به بیماری های بسیار پیشرفته کلیوی است. با همودیالیز یا دیالیز صفاقی می توان سفازولین را از بدن خارج نمود.

موارد منع مصرف در صورت وجود سابقه حساسیت مفرط به پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین یا ابتلای به بیماری پورفیری، نباید مصرف شود.

دارو های هم گروه سفازولین

  • Cefadroxil
  • Cephalexin
  • Cefradine
  • Cefalotin

ملاحظات اختصاصی سفازولین

علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی سفالوسپورینها، رعایت موارد زیر نیز توصیه می شود:

  1. مقدار دوزاژ روزانه جهت تزریق عضلانی و وریدی یکسان است و به حساسیت ارگانیسم و شدت عفونت بستگی دارد.
  2. الکترولیت های بیمار بررسی شود.
  3. هر یک گرم سفازولین سدیم حاوی دومیلیاکی والان سدیم است که این نکته باید در بیمارانی که محدودیت مصرف سدیم دارند، مورد توجه قرار گیرد.
  4. به منظور تهیه محلول سفازولین برای تزریق عضلانی، دو میلی لیتر آب استریل تزریقی، آب باکتریوستاتیک با محلول 9/0 درصد کلرور سدیم تزریقی به هر ویال 250 میلی گرمی یا 500 میلی گرمی و 5/2 میلی لیتر به هر ویال یک گرمی اضافه می گردد تا به ترتیب غلظت های mg/ml 125 ، mg/ml 225 و mg/ml 330 به دست آید.
  5. تزریق عضلانی سفازولین کمتر از سایر سفالوسپورینها دردناک است. این تزریق باید به صورت عمیق و در عضلات بزرگ مانند گلوتئوس انجام شود.

مصرف سفازولین در در كودكان : سفازولین در کودکان مصرف شده است. با این وجود، بی ضرری مصرف آن در کودکان کوچک تر از یک ماه ثابت نشده است.

مصرف سفازولین در شیردهی: بی ضرری مصرف سفازولین در شیردهی ثابت نشده است. بنابراین، مصرف این دارو در مادران شیرده باید با احتیاط همراه باشد.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه