دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر شربت لاکتولوز 

یکشنبه، 05 خرداد 1398
شربت لاکتولوز (Lactulose) از داروهایی است که برای درمان یبوست مزمن استفاده می‌شود. مصرف این دارو عوارض بسیار کمی دارد اما با این وجود در مواردی اسهال، ایجاد گاز، آروغ زدن، سکسکه، ناراحتی معده مثل نفخ در اثر مصرف این داروی ملین گزارش شده است. توصیه می‌شود بیشتر از یک هفته از این دارو استفاده نشود.

یبوست از بیماری‌هایی است که در طب سنتی از آن به "ام الامراض" یعنی مادر بیماری‌های نام برده شده است. این بیماری بیشتر در اثر تغذیه نادرست ایجاد می‌شود و در عملکرد روده‌ها و سایر اعضای بدن اختلال ایجاد می‌کند. حتی بسیاری از بیماری‌های پوستی در نتیجه داشتن یبوست درمان نشده ایجاد می‌شوند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که در صورت بروز یبوست به فکر برطرف کردن آن باشید.

علاوه بر درمان‌های طبیعی و خانگی (که در انتهای مقاله به آن‌ها اشاره شده است)، درمان‌های دارویی متعددی نیز وجود دارد که پزشک با توجه به شرایط بیمار می‌تواند هر کدام را برای او تجویز کند. یکی از این داروها شربت لاکتولوز است که در ادامه قصد داریم بیشتر با نحوه مصرف آن آشنا شویم. 

شربت لاکتولوز چیست؟

شربت لاکتولوز (Lactulose) از داروهایی است که برای درمان یبوست مزمن استفاده می‌شود. این دارو در بدن به اسیدهایی تقسیم می‌شود که آب را به روده بزرگ رسانده و در نتیجه به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. لاکتولوز در مواردی نیز برای کاهش آمونیاک خون در بیماری آنسفالوپاتی کبدی تجویز می‌شود. این دارو یکی از داروهای ملین است که دارای عوارض بسیار کمی بوده و هیچ وابستگی و اعتیادی به آن ایجاد نمی‌شود. اما با این وجود مصرف هر نوع داروی ملین بیشتر از یک هفته توصیه نمی‌شود؛ زیرا مصرف طولانی مدت آن باعث ضعف عضلات روده شده و به نوعی روده‌ها را تنبل می‌کند.

دیگر اشکال شربت لاکتولوز شامل قرص، کپسول، پودر و شیاف است.

مقدار و نحوه مصرف شربت لاکتولوز

میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان یبوست مزمن در بزرگسالان یک یا دوبار به صورت روزانه و به مقدار ۱۵ میلی لیتر از دارو مصرف می‌شود. میزان مصرف دارو در کودکان باید توسط پزشک مشخص شود. زمان شروع اثر اين دارو در حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل اکسپت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل سابمیت مقاله
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی