دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان و نحوه مصرف داروی بوسپيرون 

شنبه، 01 دی 1397
بوسپیرون (Buspiron) از داروهای ضداضطراب است که برای درمان علائم اضطراب، مثل ترس، تنش، تحریک‌پذیری و کج‌خلقی، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و سایر علائم جسمانی، استفاده می‌شود.

بوسپيرون بصورت قرصهاي خط دار 5 ميلي گرم با RF:B بعنوان يك ضد اضطراب دربازار داروئي ارائه شده است اثرات فارماكولوژيك آن متفاوت با بنزوديازپين ها و تمايلي به گيرنده هاي GABA ندارد تمايل بالاتر براي  اتصال به گيرنده هاي سروتوئين و تمايل متوسط براي گيرنده هاي دوپامين D2 مغزدارد بدون ايجادتسكين يا سرخوشي قابل توجه اضطراب را كم مي كند برخلاف بنزوديازپين ها هيجگونه اثرات خواب آور- ضد تشنج يا شل كننده  عضلاني ندارد بدنبال قطع ناگهاني هيچگونه اضطراب يا علائم ترك بروز نمي كند احتمال سو مصرف آن كم است اما برخلاف بنزوديازپين ها بروز اثرات ضد اضطرابي آن فوري نمي باشد علائم بهبودي 7تا 10 روز بعد از شروع مصرف آشكار   مي شود و بهترين نتيجه درماني طي 3 تا 4 هفته پس از آغاز درمان خواهد بود بنابراين براي حالات اضطرابي حاد مفيد نمي باشد ودر حملات پانيك Panic مؤثر نيست.

میزان مصرف 

بزرگسالان: ابتدا 5/7 میلی‌گرم دو بار در روز از راه خوراكی مصرف می‌شود.

مقدار مصرف را می‌توان هر دو تا سه روز به میزان mg5 افزایش داد. مقدار معمول نگهدارنده mg/day30-20 به‌صورت منقسم است. مقدار مصرف نباید از mg/day60 تجاوز كند. 

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، بوسپیرون را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، مقدار بیشتری از این دارو استفاده نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

اطلاعات دوز مصرفی این دارو

دوز مصرفی متداول در بزرگسالان برای درمان اضطراب:

دوز اولیه- در هنگام شروع مصرف این دارو: هفت و نیم میلی گرم به صورت خوراکی و به صورت دو بار در روز مصرف شود یا اینکه ۵ میلی‌گرم به صورت یک بار در روز استفاده گردد.

 دور میانی- پس از مدتی مصرف دارو: دوز مصرفی روزانه، می‌تواند هر دو سه روز یکبار تا ۵ میلی‌گرم افزایش پیدا کند تا اینکه به صقف ۲۰ الی ۶۰ میلی‌گرم مصرف روزانه – که یک بار در روز انجام شود- برسد.

دوز ماکزیمم (بیشترین مقدار مجاز مصرف داروی بوسپیرون در روز): ۶۰ میلی‌گرم در هر روز.

دوز مصرفی متداول در کودکان برای درمان اضطراب:

دوز اولیه: دو و نیم الی ۱۰ میلی‌گرم در هر روز.

دوز میانی: دوز مصرفی روزانه، می‌تواند هر دو سه روز یکبار تا دو و نیم میلی‌گرم افزایش پیدا کند تا اینکه به صقف ۱۵ الی ۶۰ میلی‌گرم مصرف روزانه – به طوری که در دو بار مصرف در روز تقسیم شود- برسد.

برای درمان اضطراب و پرخاشگری نسبتاً شدید:

برای ۵ تا ۱۵ ساله‌ها: روزانه ۵ میلی گرم به طوری که هر سه روز، ۵ الی ۱۰ میلی گرم افزایش پیدا کند تا اینکه به سقف مصرف ۵۰ میلی‌گرم در هر روز برسد.

برای درمان اضطراب و تحریک پذیری در کودکان مبتلا به اختلالات رشد فراگیر:

برای ۶ تا ۱۷ ساله‌ها: ۵ میلی‌گرم به صورت سه بار در روز، به طوری که در مدت ۳ هفته اندک اندک افزایش دوز داشته باشیم تا به ۵۴ میلی‌گرم در روز برسد.

نكات قابل توصیه به بیمار 


1- دارو را طبق دستور پزشك مصرف و از دو برابر كردن مقدار مصرف دارو خودداری كنید. در صورت فراموشی یك نوبت مصرف مقدار فراموش شده را هرچه زودتر مصرف كنید، مگر آنكه نوبت مصرف بعدی رسیده باشد. 
2- تا مشخص شدن اثر دارو از انجام فعالیت های خطرناك اجتناب كنید. اثرات الكل و سایر مضعفهای CNS (مانند آنتی هیستامینها، تسكین‌بخشها، آرام‌بخشها، داروهای خواب‌آور، ضد درد، باربیتوراتها، داروهای ضد تشنج، شل كننده‌های عضلانی، داروهای ضد سرماخوردگی، ضد سرفه یا آلرژی) ممكن است با رخوت و خواب‌آلودگی اضافی ناشی از بوسپیرون افزایش یابند. 
3- دارو را دور از گرما و نور و دسترس كودكان نگهداری كنید. 
4- هرگونه عوارض جانبی را فوراً اطلاع دهید. 
مصرف در شیردهی: مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است كه بوسپیرون و متابولیتهای آن در شیر موش صحرایی ترشح می‌شوند. میزان ترشح دارو در شیر انسان مشخص نیست. در زنان شیرده نباید تجویز شود. 


12 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل اکسپت مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی