دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

مجازات حمل و فروش اسپری فلفل و شوکر در قانون ایران 

دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400
در این مطلب به دنبال این هستیم که آیا افراد می توانند بدون مجوز های قانونی اسپری فلفل و شوکر را تهیه و استفاده کنند یا قانون گذار حمل اسپری فلفل را جرم انگاری کرده است؟ پس برای پاسخ به این سوالات در ادامه هماه ساعدنیوز باشید.

اسپری فلفل چیست؟ و چگونه ساخته شد ؟

آلان لی لیتمن مخترع اسپری فلفل یا همان گاز اشک آور است. آلان لی لیتمن یک مخترع ۲۹ ساله آمریکایی بوده است. پس یک اتفاق ناگوار که همسر او مورد ضرب و شتم قرار میگیرد او شروع به ساخت یک محلولی می کند که بسیار ساده، کوچک و در عین حال کاربردی باشد. او سعی داشت چیزی بسازد که خیلی سریع عمل کند و مهاجم را از خود دور کند. پس از آرمایش های بسیار و استفاده کردن از مواد شیمیایی مختلف در نتیجه تصیمیم گرفت از گازی استفاده کند که در جنگ جهانی دوم از آن استفاده می شد. در این صورت او موفق به ساخت یک وسیله دفاع شخصی کم خطر و موثر شد. اسپری فلفل دارای ماده شیمیای capsaicin یا همان فلفل چیلی است که باعث ایجاد سوزش شدیدی در ناحیه چشم و صورت می شود و باعث قرمزی دور چشم و ریزش اشک میشود. اسپری فلفل باعث می شود تا فرد دچار کوری موقت و تنگی نفس شود، اثر اسپری های فلفل معمولا بعد از ۳۰ دقیقه از بین می رود.

گاز اشک آور چیست؟

می توان گفت گاز اشک آور ماده تقویت شده اسپری فلفل می باشد. این گاز بسیار قوی تر از گاز فلفل بوده و اثرات جانبی بیشتری دارد. گاز اشک اور تمامی بدن را در بر میگیرد و باعث آسیب می شود. چشم، پوست، ریه، مشکلات تنفسی، حالت تهوع و کوری موقت، برای همین از این نوع گاز بیشتر برای متفرق کردن جمعیت و عملیات های نظامی و ضد تروریستی استفاده می شود. گاز های اشک آور اولین بار در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفتند.

بسیاری از افراد برای دفاع از خود اقدام به نگهداری اسپری فلفل غیر مجاز یا شوکر می کنند، اما بر اساس قانون نگهداری غیرمجاز این وسایل حتی اگر به قصد دفاع از خود باشد جرم به حساب می آید و برای آن مجازات قانونی در نظر گرفته شده است البته در مواردی که در ادامه گفته خواهد شد با رعایت شرایطی حمل اسپری فلفل، شوکر و وسایل دفاع شخصی مجاز خواهد بود.

شوکر و اسپری را چه کسانی میتوانند داشته باشند؟

لازم به ذکر است که چنانچه شغل شما و کارتان طوری باشد که نیاز به اسپری فلفل، شوکر یا وسایل دفاع شخصی داشته باشید می توانید با توجه به نوع شغلتان با مراجعه به پلیس پیشگیری درخواستتان مبنی بر استفاده از این وسایل را ارائه کنید. نیروی انتظامی به صنوف و سازمان هایی که درصد بیشتری در بحث وقوع جرم دارند از جمله جواهر فروشان طلا و جواهر، صرافان، داروخانه ها به خصوص شبانه روزی، وکلا، دادگستری، جامعه پزشکی، پرستاری، افشانه داده است. دریافت این وسایل، کار ساده ای نیست. اگر شما در گروه طلافروش ها، صراف ها، متصدیان جایگاه های عرضه سوخت، جامعه پزشکان، کانون وکلا و رانندگان وسایل نقلیه درون و برون شهری تحت نظارت اتحادیه مربوطه باشید یا جزو فروشندگان سلاح، مهمات و متصدیان داروخانه های شبانه روزی به حساب بیایید، می توانید با دریافت مدارکی از موسسات گفته شده مجوز حمل و نگهداری این تجهیزات را دریافت کنید.

مجازات نگهداری، حمل، توزیع و فروش اسپری فلفل

طبق ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز، اگر فردی اسپری فلفل را به طور غیر مجاز نگهداری کند یا حمل کند یا توزیع کند یا بفروشد، به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم می گردد و در صورت محرز بودن این موضوع باید این مجازات را طی کند.

مجازات نگهداری، حمل، توزیع و فروش شوکر

به موجب ماده مذکور نگهداری، حمل، توزیع و فروش غیر قانونی شوکر از 91 روز تا 6 ماه حبس دارد و فرد خاطی باید این مجازات را طی کند. به همین دلیل به افراد توصیه می گردد از نگهداری غیر قانونی این گونه وسایل خودداری نمایند.

مرجع صلاحیت دار رسیدگی کننده به جرم حمل و نگهداری اسپری فلفل و شوکر

خیلی از افراد در حوزه علم حقوق معتقدند که مرجع رسیدگی به این جرایم دادگاه انقلاب می باشد. اما دیوان عالی در رایی که صادر نموده به این اختلاف نظر پایان داده و رسیدگی به این جرایم حتی اسلحه گرم در صلاحیت دادگاه کیفری دو می باشد.

اخذ مجوز حمل و نگهداری اسپری فلفل و شوکر

اگر شغل و کار افراد به گونه ای باشد که باید اسپری فلفل و شوکر یا وسیله دفاع شخصی همراه داشته باشد باید بر اساس شغل خود به اداره پلیس پیشگیری مراجعه نموده و در خواست خود را جهت استفاده از این وسایل تقدیم این مرکز نمایند. بعد از این که این درخواست مورد بررسی قرار گرفت کمسیونی در پلیس پیشگیری تشکیل می شود و اعضای کمیسیون تعیین می کنندکه فرد این مجوز را خواهد داشت یا نه؟
اگر فرد توانایی انجام این امر را داشته باشد باید دیگر مراحل را طی کند. همه این امور توسط نیروی انتظامی انجام می گیرد و البته که محدوده استفاده هم برای فرد مشخص می شود فرضا اگر کسی نگهبان مکانی باشد و تنها برای همان محل امکان استفاده از شوکر وجود دارد و این امکان وجود ندارد که از ان مکان خارج شد و از آن وسایل استفاده نمود.

استفاده از اسپری اشک آور و شوکر خارج از محدوده مجوز دار

اگر اسپری اشک اور و یا شوکر خارج از محدوده مجوز مورد استفاده قرار بگیرد جرم محسوب می شود. شورای امنیت کشور مرجع صالح ارائه مجوز را نیروی انتظامی تشخیص داده است. شورا با هدف نظم بخشیدن به توزیع، نگهداری و حمل شوکر و اسپری و افشانه اشک آور این امر را انجام داده است. این اذن قابل اعطا به بعضی صنوف می باشد. برخی اصناف مثل جواهر فروشان طلا وکلای دادگستری داروخانه های شبانه روزی جامعه پزشکی پرستاری از آن دسته اند.


8 پسندیدم 3 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 15 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
1 سال پیش

خیلی خوب توضیح داده بودی ممنون
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ترجمه تخصصی متن
ترجمه تخصصی کتاب
ویدیو/ شهری در ایتالیا با مردمی سنگی/ نابودی پمپئی در سایۀ کوه آتشفشانی وزوو
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(ویدیو) غوغای صدای بینظیر استاد علی نصیریان در دورهمی پیشکسوتان تمام حاضران را شگفت زده کرد/ ماشالله با صدای گرمشون به ترانه "امشب شب مهتابه" روح جدیدی بخشیدن👌
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
ویدیو/ کنایۀ کشندۀ استاد محسن قرائتی به برخی دانشجویان/ بعضی از جوونا فقط عمه‌شون بمیره میان مسجد!