دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موانع منع مصرف و تداخل دارویی پرامپانول 

شنبه، 29 شهریور 1399
پرامپانل (Perampanel) در کنار داروهای ضد تشنج دیگر برای درمان صرع و تشنج استفاده می‌شود. تشنج به دلیل فعالیت‌های الکتریکی غیر طبیعی در مغز اتفاق می‌افتد. این فعالیت‌های الکتریکی غیر طبیعی پشت سر هم علائم تشنج را به وجود می‌آورند.

موارد منع مصرف داروی پرامپانل

  • به تاریخ انقضای داروی پرامپانل توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قرص پرامپانل را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • پرامپانل را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی پرامپانل را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
  • داروی پرامپانل را هرروز استفاده نمایید و بدون دستور پزشک، مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدارها

داروهای ضد تشنج خطر افکار یا رفتارهای خودکشی را افزایش می دهند. بر بروز و یا بدتر شدن افسردگی، افکار یا رفتار خودکشی و تغییرات خلقی و رفتاری غیر عادی نظارت کنید.

سرگیجه و اختلالات راه رفتن گزارش شده است. نظارت کنید.

خواب آلودگی و خستگی گزارش شده است. به بیماران درباره شرکت در فعالیت های خطرناک که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد هشدار دهید.

افزایش خطر زمین خوردن

واکنش دارویی با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک (DRESS) یا حساسیت شدید چند ارگانی گزارش شده است. واكنش حساسيت شدید (مانند لنفادنوپاتي ، تب ، راش ، و يا تورم صورت) مرتبط با درگیری ساير ارگان هاي سيستميك ( مانند هپاتيت ، نفريت ، اختلالات خوني ، ميوكارديت يا ميوزيت) رخ داده است. بر علائم اولیه حساسیت شدید نظارت کنید؛ در صورت عدم وجود علت دیگری دارو را قطع کنید.

القا کننده های متوسط ​​تا قوی CYP3A4 (به عنوان مثال ، کاربامازپین، اکس کاربازپین ، فنی توئین ، فنوباربیتال ، پریمیدون ، توپیرامات ) ممکن است کلیرانس را به میزان زیادی افزایش دهند، در نتیجه باعث کاهش غلظت پلاسمایی دارو شوند.

باید از قطع ناگهانی دارو اجتناب کرد مگر اینکه به خاطر عوارض جانبی باشد. قطع ناگهانی موجب افزایش دفعات تشنج می شود.

هشدارهای شدید

عوارض جانبی روانی و رفتاری جدی یا تهدیدکننده زندگی از جمله پرخاشگری، خصومت، تحریک پذیری، عصبانیت، افکار قتل و تهدیدات گزارش شده است.

به بیماران و مراقبان توصیه کنید در صورت مشاهده هر یک از این واکنش ها یا تغییر در خلق، رفتار یا شخصیت که برای بیمار معمول نیست فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرند.

بیماران را محصوصا در دوره تیتراسیون و با دوزهای بالاتر با دقت نظارت کنید.

در صورت بروز واکنش های روانی و رفتاری دوز را کاهش دهید و در صورت شدید بودن علائم یا بدتر شدن آن دارو را قطع کنید.

مصرف پرامپانل در دوران بارداری و شیردهی

در حال حاضر هیچ اطلاعی از تاثیر پرامپانل بر جنین در دوران بارداری وجود ندارد و مشخص نیست که پرامپانل در شیر ترشح می شود یا اینکه تاثیری بر ترشح شیر دارد یا خیر بنابراین مصرف آن در این دوران فقط با تشخیص پزشک و سنجش منافع آن صورت می گیرد.

تداخل دارویی پرامپانل

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

  • دوز پرامپانل مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • سایر داروها می توانند بر حذف و عملکرد پرامپانل تأثیر گذارند. این داروها عبارت اند از: ریفامایسین ها (مثل ریفابوتین) و مخمر سنت جان.

پرامپانل ممکن است اثربخشی قرص های ضد بارداری حاوی لوونورژسترول را کاهش دهد. این می تواند موجب بارداری شود. با دکتر خود در مورد روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری گفتگو کنید و در تمام فعالیت جنسی خود از یک روش مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان) برای کنترل بارداری استفاده کنید.

اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه ای از این باشد که کنترل بارداری هورمونی شما به خوبی کار نمی کند.

اگر داروهایی مصرف می کنید که باعث خواب آلودگی می شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی هیستامین ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل کننده های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرماخوردگی و سرفه) بررسی کنید زیرا مواد تشکیل دهنده اکثر آن ها باعث خواب آلودگی می شود. از دکتر یا داروساز خود راجع به مصرف این داروها سؤال کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟