دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی پلی اتیلن گلیکول 

سه شنبه، 29 فروردین 1402
پلی اتیلن گلیکول در درمان یبوست مزمن کاربرد دارد. در این مطلب موارد منع مصرف و تداخل دارویی پلی اتیلن گلیکول بررسی می‌شود. همراه ساعدنیوز باشید.

یبوست مزمن وضعیتی است که روده بزرگ یا کولون روده را درگیر می‌کند. با حرکات نادر روده و مشکل در دفع مدفوع مشخص می شود. شایع ترین علائم یبوست عبارتند از درد شکمی، نفخ، احساس تخلیه ناقص و مشکل در دفع مدفوع. توجه به این نکته ضروری است که یبوست مزمن با یبوست گاه به گاه متفاوت است زیرا یک بیماری طولانی مدت است که نیاز به درمان پزشکی دارد.

موارد منع مصرف پلی اتیلن گلیکول


  • انسداد روده

  • حساسیت به این دارو یا هر یک اجزای فرمولاسیون

تداخل دارویی پلی اتیلن گلیکول


در صورت وجود تداخلات دارویی، عملکرد داروها تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است در برخی مواقع باعث بروز عوارض جدی در فرد گردد. تداخلاتی که در ادامه گفته می شود، مجموعه ای کامل از تداخلات دارویی پلی اتیلن گلیکول(Polyethylene Glycol) نیست و به منظور بررسی‌های بیشتر باید فهرستی از تمامی محصولات دارویی که مصرف می‌ کنید از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه، محصولات گیاهی و مکمل ‌ها را به پزشک خود ارائه دهید تا از نظر وجود تداخلات دارویی بررسی شوند. همچنین مصرف هیچ دارویی را نباید به صورت خودسرانه شروع، متوقف یا تغییر دوز دهید. چنانچه مصرف یک دارو موجب بهبودی بیماری شما شده، از به کارگیری آن در شرایط مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید. از جمله داروهایی که ممکن است با محلول پلی اتیلن گلیکول (Polyethylene Glycol) دارای تداخل باشند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داروهای قلبی یا کاهنده‌ فشار خون

  • دیورتیک ‌ها (ادرار آورها)

  • داروهای درمان افسردگی، روانی

  • داروهای درمان مشکلات کلیوی

  • داروهای درمان سطوح پایین سدیم (هیپوناترمی)

  • داروهای درمان تشنج

  • NSAIDs مانند (آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوسکیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام)

همچنین مصرف داروی پلی اتیلن گلیکول می‌تواند باعث کاهش اثر داروی دیگوکسین شود و در صورتی که این محلول به صورت همزمان با دی کلروفنامید مصرف شود، موجب افزایش اثر دارویی آن خواهد شد. در مورد تداخلات رده X، کاهش و افزایش اثر پلی اتیلن گلیکول (Polyethylene Glycol) توسط دیگر داروها و همچنین با مواد غذایی، تداخل قابل توجهی گزارش نشده است.

سخن آخر

چنانچه یکی از دوزهای داروی خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید و در صورتی که به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک شده‌اید، از آن صرف نظر کرده و مطابق با تجویز پزشک، دوز های بعدی را استفاده نمایید. دو برابر نمودن دوز دارو به منظور جبران دوز فراموش شده مجاز نیست.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
ویراستاری تخصصی مقاله
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
هزینه چاپ یک کتاب
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
ویدیو/ تبدیل تنۀ درخت به راه‌پله فقط میتونه کار یه مهندس خلاق باشه/ یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت...