دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی آلوگلیپتین 

چهارشنبه، 26 شهریور 1399
آلوگلیپتین (Alogliptin) با افزایش جزئی مقدار انسولین تولید شده توسط بدن کار می‌کند و از این طریق سطح قند خون شما را کنترل می‌کند. همچنین مقدار گلوکاگون تولید شده توسط پانکراس را کاهش می‌دهد.

موارد منع مصرف داروی آلوگلیپتین

  • به تاریخ انقضای داروی آلوگلیپتین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی آلوگلیپتین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

هشدارها

- پانکراتیت گزارش شده است؛ اگر پانکراتیت مشکوک بود، درمان را قطع کنید و اقدامات مناسب را آغاز کنید.

در حساسیت به دیگر مهارکننده های DPP-4 احتیاط کنید؛ اگر واکنش حساسیت شدید مشکوک بود درمان را قطع کنید.

- موارد پس از فروش پمفیگوئید تاول دار نیازمند بستری گزارش شده است. بیماران به طور معمول با سرکوب کننده سیستم ایمنی موضعی یا سیستمیک و قطع مهارکننده DPP-4 بهبود می یابند.

- نارسایی کبدی کشنده و غیرکشنده گزارش شده است. دیابت نوع 2 موجب بیماری کبد چرب و افزایش آنزیم کبدی می شود. با دقت نظارت کنید و اگر LFT ها بالا رفتند دارو را قطع کنید، در صورتی که آسیب کبدی تایید شد و علت دیگری را پیدا نکردید، دارو را دوباره شروع نکنید.

- انسولین و محرک های ترشح انسولین (به عنوان مثال، سولفونیل اوره ها) باعث ایجاد هیپوگلیسمی می شوند؛ بنابراین، برای کاهش خطر هیپوگلیسمی دوز آن ها را کاهش دهید.

- مهارکننده های DPP-4 ممکن است باعث درد مفصلی ناتوان کننده شود که در عرض یک ماه پس از قطع دارو رفع می شود.

- خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب (CHF)

  • - متخصصان مراقبت های سلامت باید قطع داروهای حاوی آلوگلیپتین را در بیماران مبتلا شده به نارسایی احتقانی قلب در نظر بگیرند و کنترل دیابت را نظارت کنند.

• - اگر نارسایی قلبی ایجاد شد، با توجه به استانداردهای فعلی ارزیابی و مدیریت کنید و قطع دارو را در نظر بگیرید.

تداخلات دارویی آلوگلیپتین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهای بتا بلاکر (مثل متوپرولول، پروپرانولول، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از بروز تپش قلب که معمولا در مواقع افت قند خون (هیپوگلیسمی) احساس می شود، جلوگیری کند. سایر علائم افت قند خون، مانند سرگیجه، گرسنگی و یا عرق کردن، تحت تأثیر این داروها نیستند.

بسیاری از داروها می توانند سطح قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهند و کنترل قند خون شما را با مشکل مواجه کنند. قبل از اینکه شما استفاده از هر نوع دارویی را شروع، متوقف و یا تغییر دهید، با دکتر یا داروساز خود در مورد چگونگی مصرف دارو (دارویی که بر سطح قند خون شما مؤثر است) صحبت کنید.

سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و اگر تغییر ناگهانی در قند خون (قند خون بالا یا پایین) خود دیدید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا دوز داروی، برنامه ورزشی و رژیم غذایی شما را تغییر دهد.

مصرف آلوگلیپتین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

تاثیر آلوگلیپتین بر رانندگی و کار با ماشین آلات

اگرچه بعید است که آلوگلیپتین شما را گیج یا خواب آلود کند، اما قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید زیرا ممکن است به خاطر استفاده از این دارو دچار افت قند خون شده باشید و رانندگی برایتان مناسب نباشد.

دارو های مشابه آلوگلیپتین

لیناگلیپتین , سیتاگلیپتین , ساکساگلیپتین

شرایط نگهداری داروی آلوگلیپتین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب