دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی اکسی کدون 

شنبه، 17 فروردین 1398
اکسی کودون، یک مشتق فنانترن و یک ضد درد مخدر است. این دارو به صورت خوراکی یا زیر جلدی یا داخل وریدی برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مصرف می شود.اکسی کدون ابتدا برای دردهای متوسط و شدید ساخته شد ولی در امریکا به سرعت تبدیل به یکی از داروهای مورد سوء مصرف شد و سپس در کشورهای مختلف دنیا این روند ادامه یافت.

چه داروهایی اکسی کدون را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟


این داروی مخدر می‌تواند با بسیاری از داروهای دیگر تداخل داشته و عوارض جانبی خطرناکی یا مرگ را سبب شود. مطمئن شوید اگر شما از داروهای زیر استفاده کنید، پزشک شما از این امر مطلع است:

دیگر داروهای مخدر مانند داروهای ضد درد درد و یا دارو سرفه؛

داروهایی که شما را خواب آلود و یا سرعت تنفس شما را کند می‌کند مانند: یک قرص خواب، یک شل کننده‌ی عضلانی، داروهای آرام بخش، یا داروهای تجویزی ضد جنون.

داروهایی که سطح سروتونین در بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند: داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، بیماری پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت‌های جدی و یا پیشگیری از تهوع و استفراغ.

ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین‌ها، و محصولات گیاهی است. هرگز یک داروی جدید را بدون اطلاع به پزشک خود، شروع نکنید.

 

موارد منع مصرف اکسی کدون


سازنده های انگلستان مصرف را در بیماران مبتلا به اختلال متوسط تا شدید کبدی و اختلال شدید کلیوی ممنوع دانسته اند ولی آمریکائی ها مصرف آن را به شرط کاهش دوز مصرف مجاز دانسته اند.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز اکسی کدون را فراموش کنید؟


از آنجا که از این دارو تنها در زمان مورد نیاز استفاده می شود ، شما به احتمال زیاد دوزی را فراموش نمی کنید. اما به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.


اگر اکسی کدون را بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟


با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از ممکن است شامل گیجی، مشکلات حافظه، خواب آلودگی، و ضربان سریع قلب باشد.


در هنگام مصرف اکسی کدون باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

از مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید. چون مصرف هم زمان این نوشیدنی‌ها با اکسی کدون می‌تواند باعث رخ دادن عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود.

مصرف داروی اکسی کدون ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است با اکسی کدون تداخل داشته باشد و منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود. درمورد استفاده از محصولات گریپ فروت با پزشک خود، مشورت کنید.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی