دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی کلیدینیوم سی (Clidinium - C) 

چهارشنبه، 10 بهمن 1397
کلیدینیوم سی ( Chlordiazepoxide/clidinium bromide یا Librax) دارویی است که از ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید تشکیل می‌شود و برای درمان زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و ورم معده استفاده می‌گردد. همچنین به شکم‌درد، گرفتگی شکم و اختلالات روانی مربوط به شکم کمک می‌کند. این دارو معمولاً به شکل قرص بوده و سه یا چهار مرتبه در روز و قبل از وعده‌

موارد منع مصرف کلیدینیوم سی

گلوکوم با زاویه باریک (سیکلوپلژی و میدریاز ناشی از مصرف دارو ممکن است فشار داخل کره چشم را افزایش دهد) ؛ بیماری های انسدادی مجاری ادراری، بیماری انسدادی دستگاه گوارش، کولیت اولسراتیو شدید ، میاستنیگراویس، انسداد فلجی روده، آتونی روده یا مگاکولون سمی (ممکن است این موارد را تشدید کند) ؛ حساسیت مفرط شناخته شده به آنتی کولینرژیک ها و یا بنزودیازپین ها.

موارد احتیاط:نوروپاتی اعصاب خودکار، پرکاری تیروئید، بیماری عروق کرونر، اختلالات ریتم قلب، نارسایی احتقانی قلب یا کولیتاولسراتیو (ممکن است نشانه های این اختلالات را تشدید کند ) ؛ بیماری کبدی یا کلیوی (تجمع سمی این دارو می تواند بروز کند) ؛ سن بیشتر از 40 سال (این دارو خطر گلوکوم را افزایش می دهد) ؛ فتق معده از راه مجرای مری همراه با ازوفاژیت ناشی از برگشت مواد به مری (ممکن است تونوس اسفنکتر تحتانی مری را کاهش دهد) و در محیط های داغ یا مرطوب ممکن است بیمار را به گرمازدگی مستعد کند.

 
 

تداخلات دارویی کلیدینیوم سی

تداخلات دارویی ممکن است بر نحوه‌ی عملکرد دارو تأثیر بگذارد یا احتمال عوارض‌جانبی جدی را بالا برد. این مقاله همه‌ی تداخلات داروییِ احتمالی را بررسی نمی‌کند. فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود تهیه کنید (داروهای تجویزی، غیر‌تجویزی یا حتی گیاهی) و به پزشک خود نشان بدهید. قبل از تأیید پزشک هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید یا حتی دُزش را کم و زیاد نکنید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل پیدا کنند عبارت‌اند از: قرص یا کپسول‌های پتاسیوم، اکسی‌بیت سدیم (sodium oxybate)، داروهایی که عوارض گوارشی دارند (مثل پراملینتاید).

این دارو ممکن است بر جذب سایر داروها مثل بعضی داروهای ضد‌قارچی آزولی (ایتراکونازول، کتوکونازول) و مدل‌هایی از داروی دیگوکسین که آهسته‌تر حل می‌شوند، تأثیر بگذارد. اگر کتوکونازول یا ایترواکونازول مصرف می‌کنید، آنها را حداقل ۲ ساعت قبل از خوردن این دارو مصرف کنید.

مصرف داروهای درمانی دیگر ممکن است بر پاکسازی کلردیازپوکساید از بدن تأثیر بگذارند، که درنتیجه ممکن است بر نحوه‌ی عملکرد دارو نیز تأثیر گذارد؛ مثل سایمتیدین و دیسولفیرام و غیره.

سیگار کشیدن سطح کلردیازپوکساید را در خون کاهش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید یا به تازگی ترک کردید، به پزشک خود بگویید.

بسیاری از داروهای دیگری که باعث خشکی دهان و یبوست می‌شوند نیز ممکن است با داروهای ضداسپاسم یا آنتی‌کولینرژیک، مثل کلیدینیوم سی تداخل پیدا کنند. نام داروهای مصرفی دیگر خود را به دکتر یا داروخانه بگویید، مثل آنتی‌کولینرژیک‌های دیگر (آتروفین، گلیکوپیرولات، اسکوپولامین) سایر ضداسپاسم‌ها (مثل دی‌سیکلومین، پروپانتلین) بلادونا آلکالوئید، داروهای درمان پارکینسون (مثل بنزوتروپین، تری هگزیفنیدیل، بعضی از داروهای درمان ضربان نامنظم قلب (مثل دیزوپرامید، کینیدین) مهارکننده های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلگیلین، ترانیل‌سیپرومین)، فنوتیازین‌ها (مانند کلرپرومازین) و داروهای ضد افسردگی سه دوره‌ای (مانند آمی‌تریپتیلین).

اگر این دارو همراه محصولات دیگری که خواب‌آلودگی و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کنند مصرف شود، ممکن است احتمال ابتلا به عوارض جانبی (مثل تنفس آهسته یا بریده‌بریده، خواب‌آلودگی شدید و سرگیجه) افزایش یابد. اگر از داروهای دیگری مثل مخدرهای درد یا ضدسرفه (مثل کدئین، هیدروکودن)، داروهای خواب یا اضطراب (مثل آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل‌کننده‌ی عضلات (مثل کاریزوپرودل، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی‌هیستامین‌ها (مثل سیتریزین، دیفن‌هیدرامین) استفاده می‌کنید به دکتر یا داروساز خود اطلاع بدهید.

برچسب همه‌ی داروهایتان را چک کنید (مثل داروهای آلرژی، سرماخوردگی و سرفه و داروهای تقویتی)، زیرا ممکن است این محصولات موادی داشته باشند که باعث خواب‌آلودگی و بالارفتن ضربان قلب شوند؛ بنابراین حتما نحوه‌ی مصرف درست آن را بپرسید.

این دارو ممکن است بر نتیجه‌ی آزمایش‌های شما تأثیر بگذارد، بنابراین حتما از قبل به مسئولین آزمایشگاه اطلاع بدهید که این دارو را مصرف می‌کنید.

مصرف بیش از حد قرص کلیدینیوم سی


اگر شخصی بیش از حد دارو را مصرف کرد و علائم جدی‌ای مثل مشکل تنفسی یا غش کردن رخ داد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد دارو یا «اُوردُز» ممکن است شامل: خواب‌آلودگی شدید، خشکی پوست یا بالا بودن دمای بدن، تب، سرگیجه شدید، تشنگی شدید، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند سردرگمی، هیجان غیر‌معمول)، ضربان سریع یا غیرمعمول قلب، ضعف عضلانی، عدم توانایی حرکت (paralysis)، تنگی‌نفس، غش و تشنج باشند.


22 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب