دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص آکسار 

شنبه، 01 تیر 1398
قرص آکسار (ACA) ترکیب استامینوفن و اسید استیل سالیسیلیک است که برای کاهش درد و تب تجویز می‌شود. تهوع و درد معده از عوارض مصرف قرص آکسار است.

تداخل دارویی

با مصرف همزمان اسید استیل سالیسیلیک و استامینوفن احتمال بروز نفروپاتی بیشتر می شود. مصرف همزمان گلوکوکورتیکوئیدها میزان غلظت پلاسمایی اسید استیل سالیسیلیک را کاهش می دهد و احتمال ایجاد خیز را با این دارو افزایش می دهد. داروهای سمی برای عصب هشتم شنوایی می تواند اثرات سمی اسید استیل سالیسیلیک را بر روی عصب افزایش دهند. مصرف همزمان استامینوفن با داروهای القاء کننده آنزیمی و همچنین داروهای سمی برای کبد می تواند سمیت کبدی آن را افزایش دهد . مصرف همزمان کافئین با سایر داروهای محرک دستگاه عصبی مرکزی ممکن است منجر به تحریک بیش از حد CNS و بروز عصبانیت ، تحریک پذیری یا کم خوابی گردد. کافئین می تواند دفع ادراری لیتیم را افزایش دهد.بنابراین بر غلظت درمانی آن اثر می گذارد . مصرف همزمان مهار کننده های مونوآمین اکسیداز می تواند اثرات مقلد سمپاتیک کافئین را افزایش داده و منجر به بروز آریتمی خطرناک قلبی و یا افزایش شدید فشار خون گردد.

موارد منع مصرف

آسپیرین در صورت احتمال بروز خونریزی ، در بیماری هموفیلی ، آنژیوادم، آنافیلاکسی یا وجود واکنشهای آلرژیک شدید به آسپیرین یا سایرNSAID ها و اولسرهای خونریزی دهنده نباید مصرف گردد.

هشدارها

۱- مصرف ترکیب استامینوفن و اسید استیل سالیسیلیک در کودکان مورد بحث است و بسیاری از پزشکان مصرف این فرآورده را در کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی کنند.
۲- استفاده بیش از حد این دارو ممکن است خطر نکروز کبدی را افزایش دهد.
۳- استامینوفن در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: الکسیم فعال، بیماری کبد و هپاتیت ویروسی.
۴- آسپیرین در موارد زیرباید با احتیاط فراوان مصرف شود: آسم، آلرژی و پولیپ بینی به علت حساسیت به آسپیرین، قرحه گوارشی و گاستریت.


6 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل سابمیت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب