دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لوپرامید 

دوشنبه، 10 دی 1397
لوپرامید (به انگلیسی:Loperamide) یک داروی ترکیبی بر پایه پیپریدین، و از انواع مخدر ضد اسهال میباشد. در درمان اسهال ناشی از گاستروآنتریت کاربرد ویژه دارد. از دیگر نامهای آن Lopex، Imodium، Dimorو Fortasec می باشد.

قرص لوپرامید از جمله داروهای ضد اسهالی است که توسط پزشک با هدف کند شدن حرکات روده تجویز می‌شود.

موارد احتیاط :

در موارد اجتناب از وقفه ی حرکات پریستالسیس خصوصاً مواقع بروز ایلئوس یا یبوست، تورم شکم، عارضه ی التهاب حاد روده یا کولیت ناشی از آنتی بیوتیک نباید از لوپرامید استفاده شود.

همچنین در اسهال آبکی نیز نباید از لوپرامید به تنهایی استفاده کرد. در بیماران دچار نقص کبدی به دلیل متابولیسم عبور اول قابل توجه کبدی و نیز در نوجوانان کم سن و سال (کمتر از 6 سال) به دلیل پاسخ دهی متغیر به آن باید با احتیاط استفاده شود.

همچنین در اسهالهای حادی که همراه با نفوذ ارگانیسمها به داخل جدار موکوسی روده ها می باشند نظیر Ecoli مهاجم گوارشی، سالمونلا و شیگلا نیز نباید از لوپرامید استفاده شود.

در موارد کولیت زخمی حاد تجویز داروهای قادر به وقفه ی تحرکات روده یی یا قادر به ایجاد تأخیر در انتقال محتویات روده یی ممکن است منجر به القای مگاکولون سمی حاد شود. در مواقع دفع مایع و الکترولیتهای بیماران دچار اسهال باید توجه شود که لوپرامید مانعی برای تجویز مایعات و الکترولیت درمانی بیماران نمی باشد.

بدیهی است در صورت عدم بهبود بالینی بیمار پس از 48 ساعت از شروع تجویز لوپرامید مصرف آن باید متوقف شود.

از مزیتهای خوب لوپرامید نسبت به سایر داروهای ضد اسهال فقدان هر گونه اعتیاد به این دارو می باشد.

چون این دارو قادر به ایجاد حالت گیجی در بیماران می باشد، بیماران حین مصرف این دارو با احتیاط رانندگی کرده و از کارهای نیازمند به دقت بالا حتی الامکان اجتناب نمایند.

همچنین مصرف این دارو ممکن است موجب خشکی دهان شده و به همین دلیل توصیه می شود بیماران حین مصرف این دارو اقدام به نوشیدن آب میوه نمایند. همچنین در صورت عدم توقف اسهال بعد از چند روز یا درصورت مواجهه با دردهای بدنی یا تورم یا تب فوراً پزشک خود را مطلع کنند.

افرادی که نباید این دارو را مصرف کنند

در صورت بروز واکنشهای آلرژیک ناشی از مصرف لوپرامید آن را مصرف نکنید. همچنین در صورت وجود خون در مدفوع یا سیاه رنگ بودن آن از مصرف لوپرامید خودداری کنید زیرا ممکن است این عارضه ناشی از مشکلات جدی‏تری باشد که نیاز به توجه پزشکی دارد.

در صورت وجود آلرژی نسبت به آسپیرین و یا در کودکانیکه مبتلا به آنفلوانزا یا آبله‏مرغان هستند از مصرف بیسموت ساب سالیسیلات خودداری کنید.

مواردیکه حتماً باید با پزشک تماس گرفته شود

اگر شما دچار تب هستید یا در صورت وجود خون یا موکوس در مدفوع یا سابقه بیماری کبدی قبل از مصرف هر داروی ضد اسهال، با پزشک خود تماس بگیرید.

به علاوه در صورت ادامه اسهال بیشتر از 2 روز با پزشک خود تماس بگیرید از خود درمانی بپرهیزید. شما ممکن است جهت درمان نیاز به مصرف آنتی‏بیوتیک داشته باشید و یا مشکل جدی‏تری داشته باشید که نیاز به تشخیص دارد.

مصرف لوپرامید (Loperamide) در بارداری

FDA طبقه بندی:C.

مصرف لوپرامید (Loperamide) در دوران شیردهی

ترشح دارو در شیر مشخص نیست. باید با احتیاط مصرف شود.

مصرف در کودکان:

دارو برای کودکان 2 ساله و بزرگتر تأیید شده است، هر چند کودکان کم سن به عوارض جانبی ممکن است حساس تر باشند.

 
 

تداخل دارویی لوپرامید

مصرف همزمان داروهای ضد درد اوپیوئید با قرص لوپرامید ممکن است موجب ایجاد یبوست شدید شود. همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید قرص لوپرامید برای درمان انواع اسهال، حاد و مزمن کاربرد دارد. با رعایت نکاتی که در این مقاله برای مصرف این قرص گفته شد به بهبودی و سلامت خود و همچنین با عارضه های کمتر کمک کنید

مسمومیت و درمان

تظاهرات بالینی:یبوست، تحریک گوارشی، تضعیف CNS.

درمان:در صورت مصرف در چند ساعت اخیر، ذغال فعال تجویز می شود یا می توان از شستشوی معده استفاده و پس از آن ذغال فعال تجویز نمود. بیمار باید از نظر تضعیف تنفس پایش شود. در صورت بروز تضعیف تنفسی، نالوکسون تجویز می شود.

منبع: سایت ستاره و نمناک 


5 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب