دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی قرص لووفلوکساسین 

جمعه، 14 دی 1397
قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس برای درمان بسیاری از بیماری های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد.قرص لووفلوکساسین به گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام کینولون ها تعلق دارد. این گروه دارویی موجب توقف رشد باکتری ها می گردد.

تداخلات دارویی قرص لووفلوکساسین(تاوانکس)

تداخلات دارویی از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند اثربخشی قرص لووفلوکساسین را افزایش یا کاهش دهد.تصور کنید که شما دارویی مصرف می کنید که عملکرد این دارو را کاهش می دهد. بنابراین این موضوع می تواند موجب کاهش اثر آن و همچنین طولانی شدن درمان و یا غیر مؤثر گردیدن آن شود. عکس این موضوع نیز صادق است. بدین صورت که اگر داروی دیگری میزان تأثیر قرص لووفلوکساسین را افزایش دهد می تواند شما را مستعد عوارض آن نماید. بنابراین پزشک شما بایستی دوز این دارو را کاهش دهد تا احتمال عوارض آن را بکاهد.

بنابراین به تمامی بیماران توصیه می شود قبل از مصرف داروی خود تمامی داروهای خود را به پزشک خود نشان دهند تا وی بتواند تصمیم صحیح تری را در درمان آنها اتخاذ نماید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل نمایند عبارتند از:

واکسن های حاوی باکتری زنده داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ریفامپین ریفابوتین ناپروکسن ایبوپروفن کتورولاک ایندومتاسین

 

نکاتی در مورد لووفلوکسازین(تاوانکس)

همانطور که بیان شد خوشبختانه حساسیت دارویی شدید به قرص لووفلوکساسین نادر است اما در صورتی که شما سابقه حساسیت دارویی به این دارو یا داروهای مشابه سیپروفلوکساسین دارید بایستی قبل از مصرف این دارو پزشک خود را مطلع نمایید.شما بایستی قبل از استفاده از این دارو پزشک خود را در جریان برخی مشکلات خود نظیر دیابت، مشکلات قلبی، دردهای قفسه سینه، مشکلت کلیوی و نارسایی کلیوی، مشکلات کبدی، مشکلات عصبی و نورولوژیک نظیر میاستنی گراویس، سابقه تشنج، سابقه تومور مغزی و همچنین سکته قلبی و مغزی قرار دهید. در صورتی که این دارو بر روی بینایی شما اثر می گذارد یا موجب خواب آلودگی شما می شود از رانندگی پرهیز نمایید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. همچنین به شما توصیه می شود مصرف الکل خود را تا حد امکان کاهش دهید.این دارو ممکن است کمی شما را نسبت به نور خورشید حساس تر نماید، بنابراین از تماس با نور خورشید تا حد امکان جلوگیری کرده و در صورتی که تماس با آن اجتناب ناپذیر است از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

قرص لووفلوکساسین (تاوانکس) در بارداری و شیردهی

مصرف قرص لووفلوکساسین در دوران بارداری تنها زمانی مجاز است که استفاده از آن اجتناب ناپذیر می باشد. در صورتی که شما حین استفاده از این دارو باردار شده اید یا قصد بارداری دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و با وی درباره مصرف این دارو مشورت نمایید.این دارو می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد یا شیرخوار منتقل شود. گرچه تا کنون گزارشی از زیان بار بودن این دارو بر نوزاد یا شیرخوار گزارش نشده است بنابراین توصیه می شود در صورتی که شما قصد شیر دهی به فرزند خود را دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
 

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص لووفلوکساسین باید بدانید

  1. این دارو در افراد میانسال، با احتیاط فراوان باید مصرف شود.
  2. مصرف قرص لووفلوکساسین به همراه غذا تاثیری در میزان جذب آن ندارد. بنابراین تنها می‌توان با یک لیوان بزرگ آب، آن را میل کرد.
  3. افرادی که ناراحتی گوارشی دارند بهتر است این دارو را همراه غذا، میل نمایند.
  4. اگر با مصرف این دارو دچار برفک یا لکه‌های سفید رنگ در دهان شدید، به پزشک مراجعه کنید.
  5. در صورتی که سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  7. دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.
  8. در صورتی که استفاده از یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  9. اگر با مصرف این دارو دچار تاری دید یا خواب آلودگی شدید، از رانندگی کردن خودداری کنید.
  10. در حین مصرف دارو، از مصرف الکل بپرهیزید.
  11. مصرف این دارو در بارداری، توصیه نمی‌شود. بنابراین در صورت بارداری یا اقدام به آن، موارد را به اطلاع پزشک برسانید.
  12. از آنجاییکه این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد یا شیرخوار منتقل شود؛ در دوران شیردهی، با احتیاط باید مصرف شود.
  13. توصیه می‌شود در طول درمان، مایعات فراوان بنوشید.
  14. بهتر است دارو در افراد زیر ۱۸ سال، مصرف نشود.
  15. اگر مبتلا به بیماری‌هایی نظیر آریتمی قلبی هستید و یا سطح پتاسیم در خون شما پایین است، لووفلوکساسین داروی مناسبی برای شما نیست.
  16. چنانچه با مصرف دارو دچار تشنج یا واکنش های آرژیک نظیر تنگی نفس و تورم لب، گلو و... شدید، مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت دلگرم و ستاره 


8 پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
nilo
3 سال پیش

ایا مصرف تاونکس ومترونید ازول ۲۵۰ تداخل دارویی داره ممنونم پاسخ بدید
پاسخ
معراج نیکنام
3 سال پیش

میخوام تاوانکس و ازیترو مایسین را برای ریه ام استفاده کنم
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟