دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی زالسیتابین 

یکشنبه، 09 شهریور 1399
زالسیتابین (Zalcitabine) برای متوقف کردن پیشرفت بیماری HIV در بیماران تجویز می شود.

تداخلات دارویی زالسیتابین

این دارو نباید با دیگر داروهایی که می توانند منجر به پانکراتیت شوند تجویز شود، (برای مثال نپتامیدین داخل وریدی) و در تجویز همزمان با داروهای مسبب نوروپاتی محیطی باید دقت شود، داروهایی مثل دیگر مهار کننده های نوکلئوزید ترانس پپتیداز ، کلرامفنیکل، داپسون، اتیونامید، ایزونیازید (که کلیرانس آن هم می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد)، مترونیدازول، نیتروفورانتوئین، ریباویرین و وین کریستین. مصرف زالسیتابین با دیدانوزین توصیه نمی شود. در مصرف همزمان با آنتی اسیدهای حاوی آلومنیوم یا منیزیوم میزان جذب آن حدود 25% کاهش یافته است.

• کاهش اثر ضد ویروسی دارو در مصرف همزمان با : امتریسیتابین، لامیوودین
• افزایش ریسک آسیب کبدی در مصرف همزمان با : لفلونوماید و تری فلونوماید ، میپومرسن
• افزایش ریسک پانکراتیت در مصرف همزمان با : پنتامیدین

هشدارها

  • نوروپاتی محیطی متوسط تا شدید گزارش شده است و بیشتر در بیماران مبتلا به عفونت پیشرفته HIV اتفاق می افتد. اگر زالسیتابین سریعا قطع شود، معمولا نوروپاتی به طور آهسته برگشت پذیر است. پس از قطع دارو ممکن است علائم نوروپاتی در ابتدا پیشرفت داشته باشد.
  • زالسیتابین در بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی با احتیاط مصرف شود. تجویز زالسیتابین در بیماران مبتلا به نوروپاتی متوسط تا شدید ممنوع است.
  • پانکراتیت (گاها کشنده) به ندرت گزارش شده است. بیماران مبتلا به پانکراتیت یا دارای علائم ابتلا به آن، شدیدا تحت نظر قرار گیرند. در بیماران دارای خطر ابتلا به پانکراتیت، افزایش غلظت سرمی آمیلاز، سوء مصرف الکل یا بیماران تحت رژیم غذایی تزریقی، سطح سرمی آمیلاز و غلظت تری گلیسرید کنترل شود.
  • در صورتی که علائم بالینی (تهوع، استفراغ و درد شکمی) رخ داد، یا ناهنجاری در تست های آزمایشگاهی (افزایش آمیلاز وابسته به کاهش قند خون، افزایش غلظت تری گلیسرید، کاهش کلسیم سرمی) که نشان دهنده پانکراتیت است مصرف دارو سریعا قطع شود.
  • واکنش های افزایش حساسیت (شوک آنافیلاکسی، کهیر بدون سایر علائم شوک آنافیلاکسی) در مصرف زالسیتابین گزارش شده است.
  • زخم های دهانی شدید گزارش شده است. زخم های مری به ندرت دیده شده است. در صورتیکه زخم های مری به درمان های ویژه علیه عوامل عفونت زای فرصت طلب پاسخ ندهند، درمان با زالسیتابین موقتا باید قطع شود.
  • آسیب بافت میوکارد قلب و نارسایی احتقانی قلبی گزارش شده است. در بیماران دارای سابقه آسیب میوکاردی و نارسایی احتقانی قلب احتیاط شود.
  • بارداری: به خاطر کمبود مطالعات در مورد عوارض سمی روی جنین حیوانات، متخصصین مصرف دارو را در زنان باردار توصیه نمی کنند؛ مگر اینکه داروی جایگزین در دسترس نباشد.
  • شیردهی: در مورد ترشح دارو در شیر مطالعات کافی انجام نشده است. در زنان شیرده مبتلا به HIV به دلیل خطر انتقال ویروس از شیر به نوزاد و همچنین احتمال ایجاد عوارض جانبی در نوزاد، مصرف دارو توصیه نمی شود.
  • کودکان: ایمنی و تاثیر دارو در کودکان زیر 13 سال بررسی نشده است.
  • سالمندان: در مورد اینکه دارو برای سالمندان بالای 65 سال اثری مشابه افراد جوان تر دارد یا نه، مطالعات کافی انجام نشده است. دوز دارو در این افراد به علت کاهش عملکرد کبد، کلیه و قلب و همچنین مصرف همزمان با سایر داروها و بیماری ها، با احتیاط تعیین شود.
  • دارو به طور عمده توسط کلیه حذف می شود. بیماران سالمند ممکن است دچار نارسایی کلیوی باشند به همین دلیل در این افراد عملکرد کلیه باید بررسی شده و دوز دارو تنظیم شود.
  • نارسایی کبدی: در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی، افزایش غلظت سرمی آنزیم های کبدی، سوء مصرف الکل و التهاب کبد احتیاط شود. در صورتی که تست های آزمایشگاهی و معاینات بالینی علائم سمیت کبدی را نشان دادند، مصرف دارو موقتا قطع شود. در بیماران دارای علائم خطرناک نارسایی کبدی احتیاط شود.
  • نارسایی کلیوی: نیاز به تنظیم دوز دارد. مصرف دارو در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی خطرناک است. (کلیرانس کراتینین< 55 میلی لیتر در دقیقه).


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس