معرفی و بررسی خودروی هیوندای آزرا کالیفرنیا

  یکشنبه، 23 خرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی هیوندای آزرا کالیفرنیا
نسل چهارم هیوندای آزرا در سال 2010 موردبازنگری فنی و ظاهری قرار گرفت و به‌عنوان نسخه نیوفیس وارد بازار کشورمان شد که می‌توان آن را به‌عنوان بهترین نمونه نسل چهارم آزرا قلمداد کرد. در این مطلب بیشتر با این خودرو آشنا می شوید.

هیوندای آزرا - Hyundai Azera به عنوان سدان خانوادگی سایز متوسط هیوندای از بدو ورودش به بازار کشور در سال های 86-1385 طرفداران بسیاری پیدا کرد و اکنون نیز بعد از گذشت بیش از یک دهه، همچنان به راحتی خرید و فروش می شود. آزرا طراحی شکیلی دارد و پیشرانه ی 3.3 لیتری شش سیلندر با قدرت مناسب و امکانات و خوب و سواری آرام باعث شده است تا بتواند جای خود را در بازار ایران محکم کند. ترمز ضعیف و طراحی داخلی نسبتا ساده را می توان از نکات ضعف هیوندای آزرا دانست.

هیوندای آزرا به عنوان خودروی لوکس تری از سوناتا، نخستین بار در سال 2006 میلادی روی خط تولید این شرکت کره ای رفت. سایز نسبتا بزرگ ، موتور قدرتمند شش سیلندر و امکانات فراوان از دلایل محبوبیت این خودرو در ایران و جهان بوده اند. در طی این سالها، آزرا مورد فیس لیفت قرار گرفته و جعبه دنده آن نیز بروزرسانی شده و به جای پنج دنده، از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک در هیوندای آزرا بهره گرفته شده که کاهش مصرف را به دنبال داشته است.

در درون آزرا از روکش طرح فلز براق برای ساخت کنترلر های خودرو استفاده شده و امکانات نسبتا خوبی نظیر صندلی های دارای گرمکن و مونروف را در برخی از آپشنال ترین نسخه ها می توان دید که نسبت به سن و سال خودرو، تحسین برانگیز هستند. سیستم استریو اینفینیتی نیز هیوندای آزرا را خودرویی مناسب برای گوش دادن به موزیک های مورد علاقه شما خواهد کرد.

در این مقاله، به بررسی یکی از محبوب ترین خودروهای گفته شده خواهیم پرداخت؛ خودرویی که بین اهالی بازار، به آزرا کالیفرنیا شهرت دارد و برخی از مشتریان، در حد محصولی آمریکایی یا اروپایی به آن بها می دهند. آزرا کالیفرنیا با وجود سن بالا، هم چنان از ارزش خرید فوق العاده ای برخوردار است و به نظر می رسد که در کوتاه مدت، محبوبیت خود را حفظ کند.

هیوندای آزرا

نسل چهارم هیوندای آزرا، بهتر و بهترین!

نسل چهارم هیوندای آزرا، در سال 2006 به جهان معرفی شد و هم زمان با ایالات متحده و کره جنوبی، به بازار کشورمان نیز عرضه شد. هیوندای آزرا، سدانی نیمه لوکس با امکانات و تجهیزات متعدد بود که با قیمتی کمتر، رقبای خود را به چالش می کشید. در حالی که هیوندای آزرا در ابتدا به عنوان نسخه ای لوکس تر و بهتر از هیوندای سوناتا تلقی می شد، در اواسط نسل دچار دگرگونی شد و شخصیت خود را به عنوان یک سدان لوکس تثبیت کرد.

نسل چهارم هیوندای آزرا، در سال 2011 دستخوش جراحی زیبایی شد و تغییراتی را در قسمت جلو و عقب دریافت کرد. علاوه برآن، پیشرانه خودرو نیز بهینه شد و هیوندای امکانات بیشتری را به کابین خودرو افزود. چراغ های جلو و عقب خودرو به طور کلی عوض شدند؛ چراغ های مه شکن جدیدی روی سپرها نصب شدند و خطوط تند و تیزی به تمامی قسمت های ظاهری خودرو افزوده شد.

فیس لیفت نسل چهارم این خودرو در کشورمان، با نام آزرا کالیفرنیا شناخته می شود؛ نامی که به واسطه ذات آمریکایی این خودرو به آن اعطا شده است. آزرا کالیفرنیا، در بازار جهانی با فورد تاروس و تویوتا آوالون به رقابت پرداخت؛ درحالی که قیمت آن به طور متوسط، پنج هزار دلار از رقیب ژاپنی و آمریکایی اش ارزان تر بود. با توجه به اینکه دو رقیب یادشده در بازار کشورمان حضور نداشتند، آزرا کالیفرنیا توانست در دوره کوتاه حضور خود، همانند یک ستاره به شهرت برسد.

با وجود بهبودهای متعددی که در فیس لیفت نسل چهارم آزرا صورت گرفته است، بزرگ ترین عاملی که موجب جلب توجه این خودرو برای بینندگان می شود، ظاهر آن است. چهره خارجی هیوندای آزرا کالیفرنیا، ترکیبی از طراوات، شادابی، خشونت و وقار است که سبب شده است بیش از آن که این خودرو کره ای تلقی شود، شبیه به نیسان ماکسیما یا بیوک لاکروس باشد. آن طور که منتقدان خودرویی آمریکایی اعتقاد دارند، گویی آزرا کالیفرنیا توسط طراحان جنرال موتورز در دهه 1990 خلق شده است. ظاهر فوق العاده فیس لیفت نسل چهارم این خودرو، تاکنون تکرار نشده است و دو نسل آزرا که پس از این خودرو وارد بازار کشورمان شدند، جایگاه کالیفرنیا را بین مشتریان ایرانی به دست نیاوردند.

فضای داخلی آزرا کالیفرنیا برخلاف ظاهر خارجی، تفاوت چندانی با نسخه های قبل از فیس لیفت ندارد؛ بنابراین، با خرید هیوندای آزرا 2011، کابین جدیدی را در مقایسه با آزرا 2010 مشاهده نخواهید کرد. کابین این خودرو، محلی است که تفاوت قیمتی میان آزرا و دیگر رقبا را آشکار می کند؛ چراکه تویوتا آوالون، بیوک لاکروس یا فورد تاروس، کابینی مدرن تر و راحت تر را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. با این حال، تفاوتی میان کابین این خودروها در ابعاد و اندازه وجود ندارد و در تمامی آن ها سواری راحتی را تجربه خواهید کرد.

نقد و بررسی بیرون خودروی هیوندای آزرا کالیفرنیا

طراحی بدنه هیوندای آزرا نسل چهارم در همان اواسط دهه اول قرن 21 میلادی بسیار چشم نواز و جذاب به نظر می رسید؛ این خودرو از طراحی حجیم و خوش هیبت بهره مند شده که تا حدی یادآور شاخصه های خودروهای لوکس آن دوران است. در شکل دهی نمای ظاهری آزرا نسل چهارم از خطوط نرم استفاده شده است و طراحان سعی کرده اند تا به مقدار کمتری از اشکال هندسی گوشه دار در آن بهره ببرند. چراغ های کشیده با فاصله در دو طرف جلوپنجره جای گرفته و نمایی خونسرد و آرام را برای چهره این خود را پدید آورده اند.

هیوندای آزرا کالیفرنیا

نمای جانبی نسل چهارم هیوندای آزرا چندان عضلانی به نظر نرسیده و از حجم پردازی های اغراق آمیز در آن اثری به چشم نمی خورد. همچنین قوس مناسب سقف یکی از نکات مثبت طراحی جانبی هیوندای آزرا 2006-2011 به شمار می رود. اولین نکته ای که در بخش پشت نظرات را به سوی خود جلب می کند، چراغ های به هم پیوسته عقب هستند که در تمام پهنای قسمت بالایی درب صندوق امتداد یافته اند. ضمنا همان طور که گفته شد هیوندای آزرا تی جی در سال 2011 تحت یک به روزرسانی های ظاهری قرار گرفت که از جمله تغییرات حاصل از آن می توان به تحولات سپرها، چراغ ها و مه شکن ها اشاره کرد. شمایل آزرا 2011 اسپرت تر و جسورانه تر از مدل پیشین به نظر می رسد، بااین حال فرم کلی بدنه و طراحی آن دچار تحولات اساسی نگشته است.

به طور کل باید اذعان کنیم که طرح بدنه هیوندای آزرا نسل چهارم نسبتا ساده، آرامش بخش، کاملا هماهنگ و در نوع خود زیبا به نظر می رسد و تا حد زیادی می تواند مشتریان این نوع خودروهای لوکس را نسبت به پولی که بابت خرید آن ها می پردازند، راضی نگاه دارد.

نقد و بررسی فضای داخلی هیوندای آزرا کالیفرنیا

نوع طراحی فضای داخلی هیوندای آزرا بسیار ساده و عاری از طرح های پیچیده صورت پذیرفته و شاید در نگاه اول کمی توی ذوق بیننده بزند. فرم چهارگوش دریچه های تهویه داشبورد و شکل نه چندان جذاب سامانه مالتی مدیا به هیچ وجه انسان را به یاد طرح های مدرن، جذاب و هیجان انگیز امروزی نمی اندازد. بااین حال به خاطر داشته باشیم در اینجا با یک سدان نیمه لوکس طرف هستیم که سعی دارد محیطی آرامش بخش و درعین حال ساده و بی آلایش را در فضایی نسبتا کلاسیک به سرنشینان خود عرضه کند؛ بنابراین نمی توان سبک و سیاق طراحی داخلی هیوندای آزرا 2006-2011 را به باد انتقادات آن چنانی گرفت.

چه بسا بسیاری از خانواده ها و افراد مسن تر که معمولا مشتریان اصلی این گونه سدان ها هستند، مشکل چندانی با طراحی ساده کابین آزرا TG نداشته باشند؛ البته مطمئنا کمتر جوانی پیدا خواهد شد که از طرح داشبورد این خودرو دچار هیجان زدگی شود. سطح کیفی متریال به کاررفته در ساخت ادوات داشبورد و تودری ها نیز در نوع خود مناسب به نظر رسیده و چندان ارزان قیمت جلوه نمی کند. کیفیت چرم صندلی ها هم گرچه می تواند رضایت مشتریان را جلب کند، اما شاید با گذشت سال ها برخی مشتریان ترجیح دهند از روکش های جدیدتر موجود در بازار استفاده کند. خوشبختانه به لطف ابعاد بزرگ آزرا سرنشینان می توانند با آرامش و فراغ بال در کابین جادار آن حضور پیدا کرده و با محدودیت فضا مواجه نشوند. در بحث امکانات رفاهی نیز باید بگوییم که آزرا TG در حد متوسط ظاهر شده و برخی آپشن های رفاهی آن می توانند رفاه نسبی را برای سرنشینان به دنبال داشته باشند.

در ادامه به مهم ترین آپشن های رفاهی نسل چهارم هیوندای آزرا فول آپشن اشاره شده است: آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، پرده برقی عقب، مموری آینه، صندلی راننده با تنظیمات برقی 8 حالته به علاوه تنظیم گودی کمر، صندلی 4 حالته برقی سرنشین، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی 6.5 اینچی، مانیتور عقب، سیستم صوتی 10 (12) اسپیکر و آمپلی فایر، اتولایت، چراغ شوی و کروز کنترل. لازم به ذکر است که برخی از امکانات نامبرده تنها در مدل 2011 این خودرو یافت می شوند.

هیوندای آزرا

پیشرانه، قدرت مندی که به ایران نیامد

برخلاف اکثر فیس لیفت ها که تفاوت آن ها با نسخه اصلی تنها به ظاهر محدود می شود، آزرا کالیفرنیا با پیشرانه ای قوی تر از نسخه پیش از فیس لیفت به بازار عرضه شد. پیشرانه 3.8 لیتری شش سیلندر خورجینی، قلب تپنده فیس لیفت نسل چهارم این خودرو بود که جزو موتورهای سری لامبدا هیوندای محسوب می شود و با هیوندای جنسیس مشترک است؛ با این حال، پیشرانه قدرت مند فیس لیفت نسل چهارم آزرا به کشورمان نیامد؛ چراکه احتمالا شرکت واردکننده نگران، لطمه خوردن بازار هیوندای جنسیس بر اثر واردات کالیفرنیا بوده است.

بنابراین، نسخه های واردشده از فیس لیفت نسل چهارم گرنجور به کشورمان، از همان پیشرانه ای بهره می برند که نسخه های پیش از فیس لیفت به آن مجهز هستند؛ یعنی موتور 3.3 لیتری V6 که حداکثر 260 اسب بخار و 315 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که البته اکنون به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها مجهز شده است. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه رساندن قدرت و گشتاور به دیفرانسیل جلو را برعهده دارد؛ در حالی که عملکرد آن نسبت به نسخه های پیش از فیس لیفت، بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است.

پیشرانه و گیربکس بهبودیافته آزرا کالیفرنیا، موجب شده اند تا شتاب و کشش این خودرو در مقایسه با نسخه های اصلی بهبود یابد؛ درحالی که اکنون عملکردی پیچیده تر را از خود به نمایش می گذارند و باید در انجام سرویس ها و تعمیرات آن ها، نهایت دقت لحاظ شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز کمتر از 10 لیتر در صد کیلومتر برآورد می شود که برای خودرویی متعلق به یک دهه پیش با پیشرانه شش سیلندر، قابل قبول است.

نقد و بررسی موتور هیوندای آزرا کالیفرنیا

مدل های 2006 تا 2010 هیوندا آزرا از یک پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری نیرویی معادل 235 اسب بخار قدرت و 304 نیوتن متر گشتاور دریافت می کنند که توسط جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک روانه چرخ های جلو می شود. بااین حال مدل 2011 این خودرو علاوه بر تحولات ظاهری، موردبازنگری فنی نیز قرار گرفته و قدرت پیشرانه آن تا 260 اسب بخار و 315 نیوتن متر ارتقا پیدا کرده است. همچنین یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک جایگزین نمونه 5 دنده مدل پیشین شده است. شتاب 0 تا صد 7.9 ثانیه، حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی 9.9 لیتر در هر صد کیلومتر، آمار عملکرد فنی آزرا 2011 را بیان می کنند. این در حالی است که هیوندا آزرا 2006 - 2010 دارای شتاب 8.2 ثانیه، حداکثر سرعت 234 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت 10 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. با توجه به آمار و ارقام ارائه شده به نظر می رسد توان فنی آزرا TG به هیچ وجه موردانتقاد و نکوهش مالکان این خودرو در هیچ کدام از مدل های آن قرار نخواهد گرفت.

نقد و بررسی ایمنی هیوندای آزرا کالیفرنیا

نسل چهارم هیوندای آزرا، 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA را در کارنامه دارد؛ بنابراین امنیت بالای آن کاملا تضمین شده به نظر می رسد؛ وجود تجهیزات ایمنی مناسب در این خودرو نیز مؤید این مطلب خواهد بود. در ادامه به مهم ترین امکانات ایمنی هیوندای آزرا 2006-2011 اشاره شده است: 8 کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ABS، EBD، ترمز کمکی، حسگر فشار باد تایر، حسگرها پارک عقب، سامانه کنترل کشش و پایداری.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان