معرفی و شرایط نگهداری سگ هاسکی

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
معرفی و شرایط نگهداری سگ هاسکی
اگر به‌دنبال سگ پرانرژی هستید، هاسکی خوب است، اما باید او را به‌طور مرتب برای راه رفتن، دویدن و تفریح‌های اجتماعی بیرون ببرید. اینکه سگ هاسکی را در حیاط رها کنید تا خودش را سرگرم کند، فایده‌ای ندارد. اما اگر فکرش را بکنید، سگ هاسکی شما را هم به آدم فعال‌تری تبدیل می‌کند و این به نفع هر دو طرف است!

سگ هاسکی یا هاسکی سیبرین (Siberian Husky) به لطف چشم های آبی و رنگارنگ و ماسک زیبایی که روی صورتش دارد، یکی از زیباترین و دلرباترین سگ های دنیا است. واقعا جای تعجب ندارد که چرا خیلی ها عاشق این نژاد از سگ هستند. اما چه کسی می گوید که زیبایی همه چیز است؟! اجازه دهید در همین ابتدا به شما بگویم که نگهداری از این سگ قدرتمند، باهوش و مستقل برای شما بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

یک توله سگ هاسکی، جدا از تمام بامزگی هایش، اگر خوب تربیت نشود، می تواند حسابی شما را اذیت کند. به عنوان مثال، یکی از مشکلاتی که با سگ هاسکی خواهید داشت، این است که اگر حواس تان شش دانگ جمع نباشد و از او غافل شوید، ممکن است در یک چشم به هم زدن از دید شما محو شود!

اگر بخواهیم نژاد هاسکی را خیلی موشکافانه بررسی کنیم، می توانیم آن ها را در 3 دستۀ هاسکی آلاسکایی، هاسکی سیبری (سیبریایی) و هاسکی سامویید جای دهیم.

سگ هاسکی سیبرین

همانطور که از نام این نژاد مشخص است، گذشته سگ های سیبرین هاسکی، به سرزمین های سرد و یخ زدۀ سیبری برمی گردد. از این سگ ها در سیبری به عنوان سگ سورتمه نگهداری می شد.

هاسکی سیبریایی معمولاً 16 تا 28کیلوگرم وزن دارد و آن تا 60 سانتی متر می رسد. پوشش بدنی این نژاد بسیار ضخیم است و اصلاً تحمل آب وهوای گرم را ندارد.

هاسکی سیبریایی در رنگ های سیاه، سیاه و سفید، سفید خالص، سفید و قرمز، قهوه ای و سفید طوسی وجود دارد.

طول عمر این نژاد بین 12 تا 15 سال است و چشم هایی به رنگ آبی زیبا یا آبی و قهوه ای (دو رنگ) دارند.

تصویر
سگ هاسکی

سگ هاسکی آلاسکایی

این نژاد، بزرگتر و لاغرتر از نژاد سیبرین هاسکی هستند و رنگ چشم های آن ها فقط قهوه ای است. وزن هاسکی آلاسکایی بین 18 تا 28 کیلوگرم و قد آن ها 58 تا 66 سانتی متر است.

این سگ ها عاشق دویدن و شکار هستند و در دستۀ سگ های شکار قرار می گیرند. هاسکی های آلاسکی شاید با هم جنس های خودشان میانه خوبی نداشته باشند و به آن ها پرخاش کنند، اما عاشق صاحب خود و وفادار به او هستند.

سگ هاسکی سامویید

ساموییدها، سگ های خوش اخلاق و خندان با بدنی پشمالو هستند که به رنگ های، کرمی، شیری و سفید براق وجود دارند. در کنار این پوشش بدنی پشمالوی زیبا، ریزش موی نسبتاً زیاد چیزی است که ممکن است کمی باعث دردسرتان شود. البته شانه کردن روزانه موها تا حد زیادی این مشکل را برطرف می کند.

از دیگر ویژگی های ظاهری ساموییدها، می توان به لایه سیاه رنگ دور چشم، بینی و دهان آن ها اشاره کرد که جذابیت شان را چندین برابر کرده است.

رابطه سگ سامویید با اعضای خانواده وبچه ها بسیار خوب است و از اینکه در فعالیت های خانوادگی مشارکت کند لذت می برد. علاوه بر این، سگ سامویید گوش به فرمان صاحبش است و در مقابل غریبه ها ممکن است واکنش خشنی نشان دهد.

طول عمر این سگ ها، 12 الی 13 سال است. ساموییدهای ماده 16 تا 20 کیلوگرم و نرها بین 20 تا 30 کیلوگرم وزن دارند و قدشان 40 تا 60 سانتی متر است.

از اینجا به بعد، شما را با ویژگی ها و خصوصیات سگ های هاسکی، سطح سلامتی و نکات مهم در مراقبت و نگهداری آن ها آشنا می کنیم.

ظاهر و بدن هاسکی

ارگونومی بدن این سگ به صورت کشیده است و در بین پاهایش موهایی وجود دارد پوزه و صورتش کشیده و همانطور که گفتیم گوش های مثلثی دارد. این نژاد رنگ های زیادی دارد، معروفترین آن ترکیب سیاه و سفید است ولی رنگ های سیاه کامل و یا سفید کامل، طوسی و سفید، قرمز و سفید و یا نارنجی و سفید نیز وجود دارد، معمولا رنگ پنجه و پاها سفید است. شکل ظاهری هاسکی سیبریایی بسیار شبیه به مالاموت آلاسکایی است و البته هر دو شبیه به اشپیتز هستند.

تصویر
سگ هاسکی

چشم و بینی سگ هاسکی

چشم های این نژاد به دو رنگ آبی و یا قهوه ای است اما هتروکرومیا که به چشمان دو رنگ اشاره دارد در این سگ بسیار دیده می شود (یکی از چشم های به رنگ آبی و دیگری قهوه ای). در برخی از موارد هاسکی سیبرین اختلال “بینی برفی” دیده می شود، که از ارزش و قیمت حیوان کم می کند. بینی هاسکی در غالب موارد به صورت نقطه نقطه یا صاف و مسطح است.

و در کنار کشیدگی پوزه، حالتی مثلثی به سر می دهد. نوک بینی از مشکی تا سفید رنگ دیده می شود. چشم آنها بیشتر آبی تیره، آبی روشن، بلوطی و یا قهوه ای است. بعضی مواقع یک چشم آبی و دیگری قهوه ای است. در برخی نمونه ها حتی یک چشم به چند رنگ دیده می شود.

مو و پوشش هاسکی

به غیر از فصل هایی که ریزش مو که سالی دوبار است نیاز به آراستن ندارد. پیشنهاد می کنیم به وسیله شانه فلزی مخصوص برس بکشید. در فصل های گرم سعی کنید از کولر استفاده کنید تا کلافه نشود. هاسکی سیبریایی پوشش ضخیم تری نسبت به سایرین دارد و البته رنگ بسیار متنوع تری در پوشش خارجی در این نژاد یافت می شود.

پوشش خارجی به صورت دو لایه است که لایه ضخیم تر و متراکم تر در زیر و لایه نازک تر که جلای بیشتری دارد در رو قرار گرفته است. این پوشش به راحتی سرمای تا ۶۰ درجه سانتی گراد زیر صفر زمستان های سیبری را تحمل می کند و البته در تابستان ها هم منعکس کننده بسیار خوبی برای گرما است. پوشش خارجی این نژاد نیاز به برس زدن مرتب دارد.

محیط نگهداری هاسکی

پیشنهاد ما برای نگهداری این سگ محیطی بزرگ است و اگر خارج از خانه است دور این محیط را نرده هایی بلند بکشید که با عمق خوبی در زمین فرو رفته باشد، چرا که هاسکی به کندن زمین علاقه زیادی دارد. سگ های هاسکی بسیار فعال و پر انرژی هستند و تحمل آنها در مقابل سرما بسیار عالی است به صورتی که سرمای زمستانی نواحی شرقی سیبری که از سخت ترین زمستان های کره خاکی می باشد را به راحتی تحمل می کنند.

علاقه بسیار زیادی به بازی کردن به خصوص بازی کردن با توپ دارند. حالات روحی صاحبشان را بسیار خوب درک کرده و با او همراهی می کنند. با بچه ها هم به راحتی کنار می آیند و همانطور که گفتیم کمی هم بازیگوش هستند.

بیماری های هاسکی

هر سگی مشکلات خاص خود را دارد هاسکی هم از این قاعده مستثنی نیست، از بیماری هایی که در هاسکی دیده شده می توان به مشکلات کپل، مریضی های چشم مثل آب مروارید و ورم پوست که ناشی از کمبود روی است اشاره کرد ولی در حالت کلی سگ سالمی است.

طول عمر هاسکی

نهایت عمر هاسکی بین ۱۲ تا ۱۵ سال است. بعضی از آنها بیماری هایی از قبیل صرع، مشکلات چشمی، مثل آب مروارید و یا مشکلات شبکیه را از خود نشان می دهند.

تغذیه و نگهداری هاسکی

غذای خوب با حجم مناسب، محیط نگهداری بزرگ با قابلیت دویدن، دوری از گرمای بالا از مهمترین مسائلی است که بایستی در نگهداری از سگ هاسکی مد نظر داشت. پیاده روی روزانه مسئله بسیار مهمی است، چون این سگ به شدت بازیگوش است. در مورد غذای هاسکی می توانید از غذاهای مخصوص تجاری که انواع گیاهی و گوشتی را دارد استفاده کنید و تعادل را بین این دو برقرار کنید.

خصوصیات و ویژگی های هاسکی

۱. طبیعتی دوست داشتنی دارد

سگ هاسکی را نژادی با خلق وخوی دل پذیر و معاشرتی می دانند. سیبرین هاسکی ها معاشرتی، مهربان، فوق العاده باهوش هستند و طبیعت شان آن ها را به همراهان خوبی تبدیل می کند که مشتاق کار هم هستند. سگ هاسکی به طور کلی نسبت به غریبه ها رفتار خوبی دارد و در مواجهه با سگ های دیگر اجتماعی است. هاسکی ها معمولا ویژگی های سگ های نگهبان را ندارند؛ نسبت به غریبه ها مشکوک نمی شوند و به سگ های دیگر هم حمله نمی کنند.

۲. انرژی فراوانی دارد

هاسکی سگ سورتمه است و از آن حیوانات خانگی نیست که همهٔ روز را یک گوشه دراز بکشد. هاسکی انرژی فراوانی دارد که باید بسوزاند و اگر اجازهٔ بیرون رفتن نداشته باشد، خودش برای فعالیت و تحرک شدید راهی پیدا می کند. سگ هاسکی اگر خسته شود و نتواند انرژی اش را تخلیه کند، به رفتارهای مخرب و دردسرساز روی می آورد.

۳. مهارت های ویژهٔ فرار دارد

انرژی بی پایان هاسکی درکنار هوش فوق العاده اش، او را به هری هودینیِ (یکی از بزرگ ترین و معروف ترین شعبده بازان دنیا) دنیای سگ ها تبدیل کرده است. سگ هاسکی غریزه ای طبیعی برای گشت وگذار و کاوش دارد و یک حصار معمولی نمی تواند او را متوقف کند.

۴. نگهداری اش راحت و مقرون به صرفه است

این سگ ها اصالتا برای زندگی با حداقل مقدار غذا پرورش یافته اند و این یکی از مزایای آن هاست. در واقع عجیب نیست که سگ هاسکی گاه وبیگاه غذایش را نخورد. این سگ در مقایسه با سایر نژادها غذای کمتری مصرف می کند، اما باید توجه داشت که همچنان به رژیم غذایی متعادلی سرشار از پروتئین و چربی نیاز دارد. اگر به دنبال رژیم مناسبی برای هاسکی خودتان هستید، با یک پرورش دهندهٔ متخصص مشورت کنید.

۵. تمیز و بی بو است

طبیعت هاسکی ها بسیار تمیز است و این نکته برای کسانی که به دنبال نژادی هستند که بوی سگ ندهد بسیار مهم است. سگ هاسکی نسبت به موی خود بسیار حساس است و اغلب خودش را مانند گربه ها می لیسد. این نژاد خیلی به ندرت مانند سایر سگ ها بو می دهد.

۶. مویش همه جا را پر می کند

تقریبا همهٔ صاحبان سگ باید با ریزش موی حیوان خود کنار بیایند، اما سگ هاسکی این مسئله را دشوارتر هم می کند. این سگ ها برای آب وهوای سرد هستند و هم موی زیرین دارد و هم موی رویی. هاسکی ها معمولا در بهار و پاییز موهایشان می ریزد؛ یعنی همین طور که موی رویی سگ رشد می کند، موی زیرینش به شدت می ریزد. این قضیه سه هفته طول می کشد و نتیجه این است که زمین وزمان پر از موی سگ می شود. اگر نمی خواهید کوهی از موی سگ دوروبرتان را بگیرد، باید هر روز موهای هاسکی را شانه و تمیز کنید.

۷. روح مستقلی دارد

تردیدی وجود ندارد که سگ هاسکی عاشق و وفادار صاحبانش است، اما طبیعت مستقلش باعث می شود آن سگ دوست داشتنی و قابل نوازشی نباشد که خیلی ها می خواهند. معمولا سگ هاسکی را لجوج می دانند. این سگ ترجیح می دهد کارها را به شیوهٔ خودش انجام بدهد، نه اینکه صرفا از قوانین خانه پیروی کند.

۸. نیازمند آب وهوای خاصی است

آب وهوای سرد بهترین آب وهوا برای سگ هاسکی است. اصالت آن ها به قطب شمال برمی گردد و پوست پرمو و پنجه ها و گوش ها و حتی چشم هایش، همگی نمونه هایی از سازگاری فیزیکی آن ها با سرما هستند. البته لزومی ندارد برای داشتن هاسکی حتما در قطب شمال زندگی کنید، اما باید حواس تان به هوا باشد. سگ هاسکی سریع گرمازده می شود، و به درد نواحی خیلی گرم و گرمسیری نمی خورد. اگر جایی زندگی می کنید که همهٔ سال هوا گرم است، کولر را روشن بگذارید و هر وقت هم سگ را بیرون بردید، برایش سایه و آب خنک آماده کنید. البته بهتر است به طبیعت این حیوان احترام بگذارید و در مناطق گرمسیری، سگ هاسکی را به عنوان حیوان خانگی تان انتخاب نکنید.

۹. خوی درندگی قدرتمندی دارد

اگر دربارهٔ رابطهٔ سیبرین هاسکی با گربه ها در گوگل جست وجو کنید، داستان های فراوانی از گربه هایی می خوانید که به چنگ سگ هاسکی افتاده اند. غریزهٔ درندگی این نژاد بسیار قوی است و وقتی دوروبر حیوانات کوچک تر قرار می گیرد، باید حسابی مراقبش باشید. نژاد هاسکی، گربه ها، سگ های کوچک، همسترها و سایر حیوانات کوچک را تهدید می کند. بعضی ها می گویند این خلق درندگی از عادت کهن سورتمه ران ها می آید که سگ های هاسکی را رها می کردند تا شکار کنند. اما بعضی ها هم هستند که سگ هاسکی را کنار گربه بزرگ کرده اند و مشکلات چندانی هم نداشته اند.

۱۰. سگ هاسکی سروصدای زیادی دارد

هاسکی ها زیاد پارس نمی کنند، اما اگر آن ها را تنها در حیاط رها کنید، یا حوصله شان سر برود، زوزه های غمناکی می کشند که صدای همسایه ها را درخواهد آورد. آن ها به طور طبیعی خیلی اهل سروصدا هستند. گوش کردن به این سروصداهای هاسکی جالب است، مگر اینکه در آپارتمان یا خانه های کوچک زندگی کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (567 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس