معرفی انواع چمدان

  جمعه، 31 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی انواع چمدان
یکی از ملزومات سفر چمدان است. انتخاب چمدان خوب به شما اجازه می دهد تا اصلاً متوجه نشوید که طفلک پاریکال چه می کشید! مسلماً برای تعطیلاتی مثل تعطیلات عید هر کسی حداقل ۴-۵ دست لباس بر می‌دارد و بر فرض اگر یک خانواده ۴ نفره باشید به جز کوله‌ها یا ساک دستی هایی که هر کس برای خودش بر می دارد، چاره ای ندارید جز اینکه یک چمدان هم بردارید

یکی از ملزومات سفر چمدان است. انتخاب چمدان خوب به شما اجازه می دهد تا اصلاً متوجه نشوید که طفلک پاریکال چه می کشید! مسلماً برای تعطیلاتی مثل تعطیلات عید هر کسی حداقل ۴-۵ دست لباس بر می دارد و بر فرض اگر یک خانواده ۴ نفره باشید به جز کوله ها یا ساک دستی هایی که هر کس برای خودش بر می دارد، چاره ای ندارید جز اینکه یک چمدان هم بردارید تا همه وسایل را جا بکنید. علاوه بر لباس، مدارک و تعدادی ظرف و ظروف وسائلی از قبیل عطر و ادکلن و دوربین و مونوپاد و سشوار و ماشین اصلاح و قلیان شاه عباسی و لپ تاپ و پلی استیشن هم ممکن است به کارتان بیایند که برای حمل کردن این جور چیزها باید چمدان قابل اطمینانی داشته باشید تا دائم نگران این نباشید که شیشه سیر ترشی بترکد و همه محتویات چمدان را به گند بکشد. چه چمدانی بگیریم تا خیالمان راحت باشد؟

در حالت کلی دو جور چمدان داریم که می توانید بسته به وسایلی که حمل می کنید و نوع مسافرت تان یکی از این دو را انتخاب کنید. نوع اول چمدان های نرم هستند که رویه نرمی دارند و از محبوبیت بیشتری در بین مردم برخوردارند. رویه این چمدان ها عمدتاً از پارچه های ضخیم یا چرم ساخته می شود. این چمدان ها در قفسه بار بالای سر مسافر در هواپیما و قطار و اتوبوس بهتر جا می شوند و اگر در حین حمل ضربه ای به آن ها وارد شود یا سقوط کنند، شدت ضربه را بهتر جمع می کنند. نوع دوم چمدان هایی هستند که بدنه سفتی دارند. این چمدان ها که عموماً از مواد پلیمری ساخته می شود خیلی سبک هستند و از اشیاء شکستنی بهتر محافظت می کنند.

در بازار هر دو نوع این چمدان ها، از جنس با کیفیت گرفته تا جنس بنجل، همه چیز موجود است. چمدان خوب داریم که گارانتی چندین ساله دارد و چمدان بد داریم که اگر بعد از خریدنش سه قدم از مغازه فاصله گرفتی فروشنده آن را پس نمی گیرد.

معرفی انواع چمدان

چمدان ها در انواع گوناگون کپسولی یا باکسی، برزنتی، چرمی و ... در بازار موجودند.

تقسیم بندی دیگر که برای چمدان در نظر می گیرند از لحاظ شکل ظاهری است که شامل چمدان های چرخ دار، بدون چرخ، کیف و ساک مسافرتی و... است.یک تقسیم بندی دیگر نیز بر اساس حجم و گنجایش چمدان وجود دارد و خریدار بسته به نوع نیاز خود برای خرید چمدان اقدام می کند.چمدانی که امروز از آن برای سفرهای خودمان استفاده می کنیم معمولا از الیاف مصنوعی و البته گاهی هم از برخی فلزات ساخته شده اند اما نمی توان فراموش کرد که چرم هنوز هم در ساخت این وسیله نقش بسزایی داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی چمدان های امروزی را می توان به 4 گروه برزنتی، چرمی، فلزی وکیف های دستی سبک سامسونت تقسیم بندی کرد که هر کدام مزایا و البته معایبی داده .

چمدان های برزنتی:این چمدان ها که امروزه معمولی ترین نوع چمدان هستند امتیاز ویژه ای که وزن کم آنهاست را یدک می کشند ولی فراموش نکنید اگر مقصد شما منطقه ای بارانی و مرطوب است هرگز از این نوع چمدان استفاده نکنید چون با بوی بد آن نمی توانید کنار بیایید. هرچند لوازم و لباس های شما داخل آن چمدان ها خیس نمی شود ولی رطوبت نفوذ کرده داخل آن باعث بوی نامطبوعی در لباس ها و وسایل شما خواهد شد.

چمدان های تیتانیوم ـ پلاستیک:این نوع چمدان ها که مدت زیادی نیست وارد زندگی ما شده از چمدان های بادوام است و در صورتی که بخواهید هزینه کنید و به دنبال با دوام ترین نوع چمدان هستید این نوع را به شما پیشنهاد می دهیم.

چمدان های تیتانیومی که به دلیل مقاومت بالای آنها جزو انتخاب برتر اکثر مسافران کثیرالسفر هستند در صورت نگهداری مناسب حتی گاهی بیشتر از ده سال عمر مفید خواهند داشت. اما بزرگ ترین مشکل این نوع چمدان را می توان خط و خش ناشی از حمل و نقل در طول سفر دانست چون بدنه آنها زیاد در مقابل این اتفاق مقاوم نیست.

برعکس چمدان های برزنتی، چمدان های تیتانیومی بهترین گزینه برای سفرهای طولانی و البته در مناطق مرطوب است. مهم ترین نکته ای که در این گروه از چمدان ها برای خریدارانش باعث برتری می شود بحث امنیت و استحکام این وسیله در مسافرت است بنابراین اگر لوازم شما خطر شکستن یا از بین رفتن دارد بهترین گزینه برای سفر بعدی شما این گروه از چمدان هاست.

در کنار این چمدان هایی که با پلاستیک سخت و فشرده ساخته شده اند نیز خاصیتی شبیه به چمدان های تیتانیومی دارند با این تفاوت که استحکامشان کمتر و البته قیمتشان ارزان تر است. با این حال امکان شکستگی این چمدان ها زیاد است چون تحمل پلاستیک درحمل بار بسیار کمتر از فلز است. این چمدان ها نیز مثل اسلاف فلزی خوددر معرض خط و خش دیدن هستند. اما به خاطر قیمتشان بازار خود را یافته اند.

چمدان های چرمی:این چمدان ها همراهان قدیمی و گرانقیمت مسافران سراسر جهان هستند و همواره جایگاه مشخص و محکمی میان مسافران دارند. اگر از تمام محاسن و البته پرستیژ این نوع از چمدان ها بگذریم که برای مسافران لوکس و شیک پوش بسیار مهم است، می توانیم به وزن و البته هزینه بالای خرید این گروه از چمدان ها به عنوان عیوب آن اشاره کنیم ؛مواردی که باعث شده تا بسیاری از مسافران عادی از خرید این دسته از چمدان ها چشمپوشی کنند.

سامسونت های سفری:این گروه را می توان به عنوان آخرین نوع از انواع چمدان معرفی کرد. البته برای آنها که قصد سفرهای کوتاه دارند و تک نفره سفر می کنند، چون مناسب ترین انتخاب از لحاظ وزن، حجم و البته هزینه خرید برای این گروه از مسافران این نوع چمدان است به طوری که امروزه اکثر افرادی که از آنها به کثیرالسفر یاد می شود یکی از این نوع چمدان ها را همراه خود به این نقطه و آن نقطه از جهان می برند

اندازه و وزن

هزینه اضافه بار بدتر از مالیات است؛ بنابراین ابتدا از وزن چمدان در هنگام خالی بودن اطمینان حاصل نمایید. چمدان های سبک به تازگی در فروشگاه ها رایج شده اند، اما به ظاهرشان اطمینان نکنید و حتما وزن واقعیشان را اندازه بگیرید. بار همراه مسافر باید کمتر از ۳ کیلوگرم باشد؛ خیلی از کیف های سبک به علت ساختار نرم و انعطاف پذیرشان قابلیت جا گرفتن در قفسه ای که بالای سر شما جهت وسایلتان تعبیه شده است را دارد. اما اگر قصد حمل اشیاء آسیب پذیر را دارید، کیف هایی که پوشش سفت و سخت دارند را انتخاب نمایید.

کیف همراه مسافر قرار است به راحتی ما کمک کند و از پرداخت هزینه بار جلوگیری کند، درحالیکه به یک مورد آزار دهنده تبدیل شده است. البته شرکت های هواپیمایی و قوانین ناقص آن ها نیز مقصر می باشند. بنابراین در این جا به ذکر نکاتی که در انتخاب بهتر برای خرید ساک و چمدان دستی شما را کمک می کند، می پردازیم.

  • شرکت های هواپیمایی اندازه بار شما را کنترل می کند، نه قسمت اداری امنیت حمل و نقل؛ بنابراین عبور شما از این بخش در فرودگاه به منزله مطابقت آن با قوانین پرواز و فرودگاه نیست.
  • تمامی فضاهای تعبیه شده برای بار مسافر در بالای سرش یکسان نیستند و از یک هواپیما به هواپیمای دیگر تغییر می کند.
  • شاخص های اندازه گیری: شرکت های هواپیمایی دلتا، یونایتد و امریکن در سنجش ارتفاع بار همراه مسافر به مراتب کمتر از شرکت های ویرجین و ساوت وست می باشد. به طور کلی این ارتفاع در شرکت های مختلف بین ۱۲۰ تا۱۴۰سانتی متر می باشد. که ارتفاع ۱۲۴ سانتی متر مناسب اکثر فضاها می باشد.
  • در نظر گرفتن چرخ ها: اگر با شاخص های اندازه گیری ساک دستی آشنا شده اید، باید بدانید که در محاسبه این بار چرخ های چمدان شما هم به خودی خود به ارتفاع چمدان شما می افزاید در نتیجه بهتر است از چمدان هایی که چرخ هایشان در داخل تعبیه شده استفاده کنیم تا هم چرخ ها آسیب نبینند و هم ارتفاع بار بیشتر از حد مجاز نشود.
  • چهار چرخ در مقابل دو چرخ: اکثر مسافرین از انتخاب چمدان با دو چرخ اجتناب می کنند درحالی که این چمدان برای سهولت در چرخش در راهرو های باریک هواپیما مناسبتر است. شما هم پس از امتحان آن به این باور خواهید رسید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان