معرفی و بررسی خودروی آریو S300 

  یکشنبه، 25 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی آریو S300 
آریو S300 موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر China-NCAP شده است، که بی تردید این امر یکی از مهمترین محاسن آریو S300 در این بازه قیمتی به حساب می‌آید، این سدان چینی دارای ترمز بسیار مطمئنی است که بی شک از عوامل گرفتن این ۵ ستاره ایمنی بوده است، دارندگان این خودرو معتقدند که آریو S300 دارای سیستم ضد قفل عالی می باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سال 93 بعد از نهایی شدن مذاکرات بین سایپا و زوتی (یا همان زوتای)، مدل Z300 ابتدا به S300 تغییر نام داد و در نهایت، نسخه مونتاژی اش با نام آریو به بازار آمد. آریو می توانست دستاورد مهمی برای سایپا به حساب بیاید اما به نظر می رسد با برخی از تصمیمات، این اتفاق نیفتاد. آریو در بازار خرید و فروش دست دوم خود اوضاع نابسامانی دارد؛ اما در میدان رقابت می تواند مقابل برلیانس H330 حرف های خوبی برای گفتن داشته باشد. به ویژه آنکه در مقابل برلیانس از چهره معقول تر و منطقی تری بهره می برد. غیر از تغییراتی اندک در فرم صندلی ها و روکش آن ها، تفاوت خاصی میان مدل های مونتاژی آریو دیده نمی شود. بزرگ ترین تفاوت های بین S300 و Z300 یعنی نمونه های ایرانی و چینی این زوتی، حذف بسیاری از آپشن های استانداردی است که روی ویرایش چینی دیده می شد از جمله نمایشگر بزرگ 7 اینچی و دکمه های کنترلی روی فرمان. البته ساختار پیشرانه و جعبه دنده نیز هم چنان از نسخه چینی، قرض گرفته شده است.

معایب آریو S300

۱-پیشرانه ضعیف:

همان طور که می دانید پیشرانه یک خودرو از مهمترین بخش های آن خودرو به حساب می آید، چرا که اگر پیشرانه یک خودرو متناسب با کلاس و وزن خودرو نباشد شما را به طور جدی دچار مشکل می کند و در کوتاه مدت از خودرو خود دلسرد خواهید شد، آریو S300 با وجود ظاهر مناسب متاسفانه از پیشرانه خوبی در دل خود بهره نمی برد که همین امر مهمترین عیب این سدان چینی به حساب می آید.

در زیر کاپوت آریو S300 شاهد حضور یک پیشرانه با حجم ۱.۶ لیتر هستیم، پیشرانه مذکور به وسیله ی کمپانی میتسوبیشی ژاپن ساخته شده است و قادر به تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت است، گشتاورش هم ۱۵۰ نیوتن متر است، این پیشرانه با توجه به وزن ۱۲۷۵ کیلوگرمی و گیربکس ۴ سرعته ی نه چندان به روز، شما را در جاده های بین شهری مایوس خواهد کرد ولی بی شک در استفاده شهری مشکلی زیادی را ایجاد نخواهد کرد.

تصویر
طراحی بیرونی آریو S300

۲-کمبود و گرانی لوازم یدکی:

معمولا همه خودروهای چینی این ایراد را دارند، اما آریو S300 به شدت در این بخش دارندگان خود را دچار ناامیدی کرده است، به نحوی که دارندگان این خودروی سدان از کمبود و گرانی لوازم یدکی این خودرو گلایه می کنند. (به طور مثال دینام آریو S300 در حدود ۹۸۰ هزار تومان قیمت دارد.)

۳-متریال مورد استفاده در کابین:

این عیب معمولا در این بازه قیمتی امری عادی محسوب می شود اما در آریو S300 شاهد بدتر بودن متریال استفاده شده هستیم، سازندگان آریو S300 فقط به ظاهر این خودروی توجه کرده اند و اصلا به متریال آن اهمیتی نداده اند، این امر در دراز مدت باعث ایجاد سر و صدای زیاد در کابین می شود و سرنشینان را دلسرد خواهد کرد.

تصویر
طراحی بیرونی آریو S300

۴-بازار بد دست دوم:

اگر بعد از مدتی قصد فروش آریو s300 را داشته باشید، قطعا باید صبر زیادی را به خرج دهید تا بتوانید مشتری مناسب برای آن را پیدا کنید، لذا اگر صبور نیستید، در هنگام خرید آریو S300 به این نکته هم توجه فرمایید.

۵-کیفیت پایین ساخت:

اکثر محصولات ساخت داخل این ایراد را دارند، آریو S300 هم از این قاعده مستثنا نیست و بیشتر دارندگان این خودرو از کیفیت مونتاژ ضعیف آن به شدت گلایه مند هستند، هرچند عده ای هم این ایراد را در خودروی خود مشاهده نکرده اند لذا این بخش کمی هم به شانس شما بستگی دارد.

تصویر
طراحی بیرونی آریو S300

محاسن آریو S300

۱-طراحی مناسب:

بازه قیمتی آریو S300 از ۴۸ تا ۵۸ میلیون تومان می باشد، با توجه به این بازه قیمتی بی تردید نمی توان خودرویی با طراحی و ظاهر محصولات تویوتا را خریداری نمود، (حتی مدل قدیمی) اما با خرید آریو S300 می توان یک خودرو بی اصالت کپی شده از روی تویوتا آلیون مدل ۲۰۰۷ را خریداری کرد، از آنجا که آریو S300 برروی پلتفرم تویوتا ساخته شده، شما شاهد طراحی یکدست در این سدان هستید، اگر بی اصالتی را کنار بگذاریم آریو S300 را باید یک خودروی خوش چهره (در این بازه قیمتی) به حساب بیاوریم.

در بخش کابین هم همین اتفاق رخ داده است، به نحوی که از لحاظ طراحی در این بازه قیمتی آریو را می توان یکی از زیباترین خودرو موجود در ایران به شمار آورد، چرا که در داخل کابین شاهد قرارگیری مناسب ادوات هستیم، به طور مثال در قسمت داشبورد شاهد طراحی معقولی هستیم و هرگز شلوغ کاری را در طراحی آن نخواهید دید. (هرچند کیفیت بد کابین این طراحی خوب را خنثی می کند.) (طراحی کابین آریو S300 هم کاملا از روی تویوتا آلیون ۲۰۰۷ کپی برداری شده است.)

تصویر
طراحی داخلی آریو S300

۲-ایمنی:

آریو S300 موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر China-NCAP شده است، که بی تردید این امر یکی از مهمترین محاسن آریو S300 در این بازه قیمتی به حساب می آید، این سدان چینی دارای ترمز بسیار مطمئنی است که بی شک از عوامل گرفتن این ۵ ستاره ایمنی بوده است، دارندگان این خودرو معتقدند که آریو S300 دارای سیستم ضد قفل عالی می باشد.

۳-امکانات رفاهی مناسب:

آریو S300 در دو تیپ مختلف دستی و اتوماتیک توسط سایپا عرضه می شود، که کمپانی سازنده در هر دو مدل مذکور امکانات رفاهی قابل قبولی را قرار داده است، در زیر به بیان آن ها می پردازیم:

  • ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS)
  • توزیع کننده نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم ضد سرقت(Immobilizer)
  • کامپیوتر سفری
  • شیشه ها و آیینه های برقی
  • گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک
  • سنسور دنده عقب
  • ایربگ راننده و سرنشین جلویی
  • صندلیهای چرمی
  • رینگهای آلومینیومی
  • صندلیهای تاشو عقب
  • چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • مه شکن جلو و عقب

همان طور که می دانید در مدل فول آپشن آریو S300 امکانات بیشتری قرار دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایربگ های جانبی و پرده ای
  • سیستم تهویه مطبوع اتومات
  • سانروف برقی
  • سیستم پخش تصویری و GPS
  • دوربین دنده عقب

۴-جادار بودن:

هم در بخش کابین و هم در بخش صندوق عقب، شاهد فضای مناسبی هستیم، و با توجه به کلاس خودرویی، این را می توان از محاسن آریو S300 به شمار آورد، لازم به ذکر است که حجم صندوق عقب آریو S300 طبق گفته سازنده ۴۵۷ لیتر می باشد.

مقایسه آریو S300 با دیگر رقبای هم قیمتش (در بازار ایران)

جدول مقایسه ای ام جی ۳۶۰ سایپا آریو S300 چری آریزو ۵ بسترن B30 برلیانس C3 کراس برلیانس H330 اتوماتیک پژو ۲۰۷ اتوماتیک سمند دنا پلاس ام وی ام ۵۵۰ رنو – تندر ۹۰ پلاس جک J5
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی
حجم موتور (لیتر) ۱.۵ ۱.۶ ۱.۵ ۱.۶ ۱.۵ ۱.۵ ۱.۶ ۱.۷ ۲ ۱.۶ ۱.۸
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۰۷ ۱۱۱ ۱۱۶ ۱۰۷ ۱۰۳ ۱۰۳ ۱۱۳ ۱۱۵ ۱۳۹ ۱۰۵ ۱۴۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) ۱۳۵ ۱۵۵ ۱۴۱ ۱۵۵ ۱۳۸ ۱۳۸ ۱۴۲ ۱۵۵ ۱۸۲ ۱۴۰ ۱۶۵
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۴ یورو ۵ یورو ۵ یورو ۵ یورو ۵ یورو ۳ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴
حجم باک (لیتر) ۵۵ ۵۵ ۵۰ ۵۰ ۵۵ ۵۵ ۵۰ ۶۰ ۵۰ ۵۰ ۵۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۷.۵ ۷ ۷.۶ ۷ ۶.۵ ۶.۷ ۷.۳ ۷.۷۴ ۷.۷۴ ۸.۳ ۷.۶
جعبه دنده ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار CVT ۶ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار ۵ سرعته دستی CVT ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۸۰ ۱۷۵ ۱۸۵ ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۸۸ ۱۸۹ ۱۷۵ ۱۷۵ ۱۷۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h ۱۲.۵ ۱۲.۵ ۱۱.۷ ۱۱.۵ ۱۴ (تست میدانی) ۱۵ (تست میدانی) ۱۰.۸ ۱۳.۵ ۱۱ ۱۱.۷ نامشخص
حجم صندوق بار (لیتر) ۴۸۲ ۴۶۰ ۴۳۰ ۴۸۰ ۳۱۴ ۴۶۰ ۲۴۵ ۵۰۰ ۴۵۰ ۵۱۰ ۴۱۵
وزن (کیلوگرم) ۱۲۸۰ ۱۳۲۵ ۱۲۴۰ ۱۲۵۰ ۱۲۷۰ ۱۲۵۰ ۱۱۰۰ ۱۲۵۸ ۱۳۶۶ ۱۱۵۵ ۱۳۵۵
قیمت (میلیون تومان) ۶۵ ۵۶ ۷۷ ۵۸ ۵۷ ۵۶ ۵۱ ۵۳ ۵۳ (دستی) – ۶۳ (اتوماتیک) ۵۳ ۶۲.۹ (اتوماتیک) – ۵۵.۲ (دستی)

جمع بندی:

آریو S300 محصولی خوش چهره و دارای امکانات خوب (در بازه قیمتی خودش) است، بی تردید محصولات داخلی چون سمند، دنا و.. هرگز این ظاهر و امکانات را ندارند، اما از آن سو این خودرو محصولی بی اصالت و بی کیفیت است، هرچند از لحاظ ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد اما ممکن است در دراز مدت دارندگان خود را ناامید کند، از نظر فضای داخلی هم برای سرنشینان خوب و مناسب می باشد، در نهایت هر فرد سلیقه و فکر خود را دارد و باید با توجه به بودجه و نظر کلی خود، خودرو مناسب خود را انتخاب کند و در نهایت نظر وی قابل احترام خواهد بود، لطفا اگر از دارندگان آریو S300 هستید، نظر خود را به جهت کمک به هموطنانی که قصد خرید این سدان خانوادگی را دارند ذکر کنید، در نهایت امیدوارم این مقاله، به شما در انتخاب مناسب کمک کرده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان