معرفی و بررسی مشخصات خودروی تیوولی

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی و بررسی مشخصات خودروی تیوولی
طبق گفته سایت رسمی سانگ یانگ شتاب صفر تا صد تیوولی ۱۲ ثانیه است اما طبق بررسی کارشناسان شتاب صفر تا صد این کراس اوور شهری ۱۳.۵ ثانیه می باشد، امری که بی شک از معایب تیوولی قلمداد می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سانگ یانگ تیوولی ( Ssangyong Tivoli ) ( الیت ) یک خودروی مینی اس یووی ۵ در، ساخت شرکت سانگ یانگ کره جنوبی است. این خودرو در بریتانیا با قیمت پایه ۱۲٬۹۵۰ پوند عرضه شده است. تیوولی به فروش خوبی در بازار ایران دست پیدا کرده است. رقیب مستقیم تیوولی، رنو کپچر است.

تیوولی در ایران ابتدا با 2 تیپ اسپورت و الیت عرضه شد که تیپ اسپورت دارای رینگ ها و سقف مشکی رنگ است و در تیپ الیت امکان سانروف وجود دارد.

پس از ایجاد تغییرات جزیی ظاهری در این خودرو در مدل های 2017، مدل های عرضه شده در بازار با مدل 2017 و بالاتر با نام تیپ آرمور شناخته می شوند.

معایب تیوولی

۱-فضای کم در صندوق عقب:

شاید این بخش چندان اهمیتی برای همه نداشته باشد اما در هر حال هرکس از یک خودرو کراس اوور انتظار فضای زیاد را دارد، در تیوولی این فضا کم است و خانواده های پر جمعیت در هنگام صفر نباید انتظار زیادی را در این بخش از تیوولی داشته باشند.

بدون تخت کردن صندلی، صندوق عقب تیوولی حجم کم ۴۲۳ لیتری را داراست که بی شک با یک مقایسه ساده متوجه خواهید شد که ۳ چمدان هم به زور در این حجم از صندوق عقب جای خواهند گرفت.

تصویر
طراحی داخلی تیوولی

۲-مشخصات فنی :

ابتدا به بیان مشخصات فنی تیوولی می پردازیم:

  • تیوولی دارای یک پیشرانه با حجم ۱.۶ لیتری است که قادر به تولید ۱۲۴ اسب بخار قدرت است و گشتاورش هم ۱۵۷ نیوتن متر می باشد، لازم به ذکر است که این پیشرانه به کمپانی ماهیندار هند تعلق دارد.

طبق گفته سایت رسمی سانگ یانگ شتاب صفر تا صد تیوولی ۱۲ ثانیه است اما طبق بررسی کارشناسان شتاب صفر تا صد این کراس اوور شهری ۱۳.۵ ثانیه می باشد، امری که بی شک از معایب تیوولی قلمداد می شود.

۳-جنس کابین:

با توجه به بازه قیمتی که تیوولی در آن قرار دارد(در ایران)ما شاهد استفاده از جنس کابین بدی در این خودروی کراس اوور شهری اهل کره جنوبی هستیم، امری که قطعا در بین رقبا قابل لمس است و از معایب تیوولی است.

۴-ستون عقب:

متاسفانه مهندسین طراح تیوولی در این بخش عملکرد مناسبی را ارائه نداده اند و به اعتقاد نگارنده، ستون عقب را بسیار پهن گرفته اند لذا راننده در این بخش به طور جدی دچار کاهش دید می شود، بی شک مهندسین طراح تیوولی در این زمینه استاندارد را فدای زیبایی کرده اند، پس این بخش را باید یکی از معایب تیوولی به شمار بیاوریم.

تصویر
طراحی تیوولی

محاسن تیوولی

۱-ایمن بودن:

اولین و مهمترین حسن تیوولی به اعتقاد بنده ایمنی این کراس اوور شهری می باشد، این خودرو دارای شاسی بسیار مستحکمی است، در کنار این استحکام دارای امکانات ایمنی بسیار معقولی هم است که در ادامه قابل رویت است:

  • دو عدد کیسه هوا برای جلو، کیسه هوا برای بخش جانبی سرنشینان جلو و عقب، در طرفین کیسه هوا پرده ای و کیسه هوا زانویی برای راننده که در نسخه فول قرار دارد.
  • ABS و EBD به شکل استاندارد قرار دارد.
  • سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP قرار دارد.
  • سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی HBA قرار دارد.
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HSA قرار دارد.
  • سیستم فعال ضد واژگونی خودرو ARP قرار دارد.
  • پشت سری های فعال شونده در زمان وقوع حادثه قرار دارد.
  • کمربندهای ایمنی با سیستم IsoFix را هم داراست.

در انتها باید گفت که تیوولی موفق به کسب ۵ ستاره از سازمان استاندارد خودروی کره و موسسه اروپایی NCAP شده است.

۲-طراحی:

کراس اوور شهری تیوولی چه در طراحی بیرونی و چه در طراحی داخلی بسیار خوب عمل کرده است.

  1. در بخش بیرونی شاهد طراحی خشن و اسپورتی هستیم، امری که در بخش جلو به شدت دوست داشتنی است، این زیبایی در بخش عقب کمی رنگ می بازد ولی بازهم دلنشینی خود را داراست.
  2. در طراحی داخلی هم باید گفت که ما در این بخش شاهد هماهنگی خاصی هستیم، به نحوی که موسسه کره ای ارگونومی هم در بخش ارگونومی صندلی به تیوولی جایزه اهدا کرده است.
تصویر
خودروی تیوولی

۳-امکانات معقول:

تیوولی دارای امکانات معقولی در بازه قیمتی خود است امری که باعث شده این خودرو در این بخش عملکرد خوبی را ارائه دهد:

  • سیستم صوتی سیستم پخش DVD و MP3 به همراه ۶ بلندگو و ۲ آمپلی فایر
  • دوربین دید عقب
  • رینگ های ۱۸ اینچی
  • شیشه های دودی ردیف عقب
  • سنسور عقب برای پارک خودرو
  • شیشه ها برقی و مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع (قسمت راننده)
  • فرمان هیدرولیک که امکان تنظیم ارتفاع دارد.
  • شیشه های جلو ضد اشعه
  • تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو
  • دی لایت چراغ های جلو و چراغ های عقب LED
  • آینه های کناری برقی تاشو
  • آینه جلو حساس به نور ECM
  • صندلی های ردیف جلو و عقب چرم
  • گرم کن صندلی های جلو
  • سیستم تهویه مطبوع دستی
  • مدیریت برق باطری
  • برف پاکن های مجهز به سنسور باران و برف
  • شیشه های دودی درب های عقب
  • بال عقب
  • فرمان برقی سه حالته
  • ورود بدون کلید Smart Key
  • کروز کنترل
تصویر
نمایی از خودروی تیوولی

۴-گیربکس اهل ژاپن:

گیربکس سانگ یانگ تیوولی ساخت کمپانی ژاپنی AISIN می باشد، گیربکسی که بی شک بسیار عملکرد مناسبی را داراست و به اعتقاد دارندگان بسیار خوب و هماهنگ عمل می کند، در تست میدانی ما هم هیچ تعویض دنده بد و یا ضعیفی را از آن شاهد نبودیم.

خب این هم از بررسی محاسن و معایب تیوولی در ادامه جدولی را در اخار شما قرار داده ایم که به وسیله ی آن قادر به بررسی اجمالی تیوولی با رقبایش در بازار ایران خواهید بود.

مشخصات سانگ یانگ تیوولی اِس۵ دستی اِس۵ اتوماتیک پژو ۲۰۰۸ توربو چری تیگو ۵ رنو داستر دو دیفرانسیل نیسان جوک اسکای پک BYD اس۶ MVM X33 اسپرت
تعداد سیلندر ۴-خطی ۴- خطی ۴- خطی ۳-خطی ۴-خطی ۴-خطی ۴-خطی ۴-خطی ۴-خطی
حجم موتور (سی سی) ۱۵۹۷ ۱۹۹۷ ۱۹۹۷ ۱۱۹۹ ۱۹۷۱ ۱۹۹۸ ۱۵۹۸ ۲۴۰۰ ۱۹۷۱
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۲۸ ۱۷۴ ۱۷۴ ۱۱۰ ۱۳۹ ۱۳۵ ۱۱۷ ۱۶۰ ۱۳۴
استاندارد آلایندگی یورو ۶ یورو ۵ یورو ۵ یورو ۶ یورو ۵ یورو ۴ یورو ۵
حجم باک (لیتر) ۴۷ ۵۵ ۵۵ ۵۰ ۵۵ ۵۰ ۴۶ ۷۲ ۵۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۷.۲ ۷.۸ ۷.۲ ۴.۸ ۸.۹ ۹.۱ ۶ ۹.۸ نا مشخص
جعبه دنده ۶ سرعته خودکار تیپ ترونیک ۶ سرعته دستی ۶ سرعته خودکار دو کلاچه ۶ سرعته خودکار CVT ۴ سرعته خودکار CVT ایکس ترونیک ۶ سرعته دوکلاچه CVT و ۵ سرعته دستی
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۷۵ ۱۸۰ ۱۸۰ ۱۸۸ ۱۶۵ ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۸۵ ۱۷۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h ۱۲ ۱۰ ۱۰.۵ ۱۰.۳ ۱۳ ۱۰.۷ ۱۱.۶ ۱۴ ۱۳.۴
وزن (کیلوگرم) ۱۳۰۰ ۱۵۰۵ ۱۵۴۵ ۱۱۵۰ ۱۵۳۷ ۱۲۰۵ ۱۲۰۵ ۱۶۹۵ ۱۴۲۰
قیمت (میلیون تومان) ۱۵۱ در دسترس نیست ۱۲۱ ۱۳۴ ۱۴۸ ۱۴۶ ۱۸۹ ۱۰۸ ۸۵


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (626 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان