معرفی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

  دوشنبه، 15 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا
 ارزهای دیجیتال با پشتوانه ی طلا را می توانیم نوعی ارزدیجیتال با ثبات یا همان (Stable coin) به شمار آورد. یکی از این استیبل کوین ها تتر است که پشتوانه ی آن ارزهای فیات مثل دلار، یورو و ین ژاپن هستند که در یک حساب بانکی معین نگه داری می شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همه ما می دانیم که ارزهای دیجیتال جزو دارایی های دیجیتالی محسوب می شوند که پشتوانه نداشته و نمی توان به طور صددرصدی روی آن ها حساب باز کرد. سردمدار این ارزهای بدون پشتوانه، بیت کوین است که حتی شرکتی مشخص نیز برای حمایت از آن وجود ندارد و سازنده آن نیز هنوز مشخص نشده است. این موضوع سبب می شود تا سرمایه گذاری روی این ارزها با ریسک زیادی همراه باشد. اما در این میان ارزهایی نیز هستند که با ارزهای دیگر، طلا و یا سایر کالاهای قابل لمس، پشتیبانی می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از مهمترین و معروف ترین ارز های دیجیتال با پشتوانه را به شما معرفی کنیم.

ارز دیجیتال با پشتوانه

پشتوانه داشتن یکی از مهمترین فاکتورهایی است که هر واحد ارزی باید داشته باشد. پول به خودی خود چیزی جز یک تکه کاغذ نیست و نمی تواند ارزشمند باشد! اما آنچه که به این تکه کاغذ ارزش می دهد، پشتوانه آن است. معمولا تمامی دولت ها از ذخایر طلای خود به عنوان پشتوانه استفاده می کنند و به هر میزان که بانک مرکزی اقدام به چاپ اسکناس کند، طلا نیز ذخیره خواهد نمود. این موضوع سبب می شود تا واحد ارزی کشور دچار نوسان و کاهش ارزش نشده و به یک حالت تقریبا پایدار برسد.

اما آنچه که ارزهای دیجیتال را نسبت به ارزهای فیات متفاوت می سازد، عدم وابستگی آن ها به پشتوانه هایی همچون طلا یا سایر کالاهاست! یکی از دلایلی که قیمت این ارزها به شدت نوسان پیدا می کند، همین موضوع می باشد که پشتوانه ای برای آن وجود ندارد و نمی تواند به ارزش آن تکیه کند.

بیت کوین یکی از قدرتمندترین ارز های دیجیتالی است که هیچ پشتوانه ای ندارد!

با این حال این ارزهای بدون پشتوانه توانسته اند به خوبی به زندگی خود ادامه داده و حتی در بازه های زمانی خاصی، بسیار پر ارزش تر از طلا نیز ظاهر شوند! اما در این میان ارزهای دیجیتال دیگری نیز وجود دارند که با پشتوانه هستند! این ارزها معمولا از پشتوانه هایی مثل طلا، ارز فیات و یا سایر کالاهای ارزشمند استفاده می کنند.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه ی طلا را می توانیم نوعی ارزدیجیتال با ثبات یا همان (Stable coin) به شمار آورد. یکی از این استیبل کوین ها تتر است که پشتوانه ی آن ارزهای فیات مثل دلار، یورو و ین ژاپن هستند که در یک حساب بانکی معین نگه داری می شوند. همین پشتوانه به تتر و سایر اسیبل کوین ها که دارای پشتوانه ی دلار و سایر ارزهای فیات هستند ثبات می بخشد و آن هارا از نوسانات شدید قیمت که سایر ارزهای دیجیتال به آن دچار می شوند مصون می دارد. توکن های ارزدیجیتال با پشتوانه ی طلا به کاربران این امکان را می دهند که بدون خرید طلای واقعی روی آن سرمایه گذاری کنند.

ارزهایی با پشتوانه طلا :

یک ارز بدون پشتوانه (فیات) ارزی با ارزش متغیر است که پشتوانه ی آن هیچ کالایی نیست. اواخر قرن نوزدهم میلادی تا دهه ی سوم قرن بیستم نظام پایه طلا برقرار بود و طلا پشتوانه ی پول برخی از مهم ترین کشورهای جهان به شمار می رفت. این پشتوانه در حقیقت ضامن ثبات و حفظ قدرت خرید پول بود. در این نظام پول تنهادر صورتی تولید می شد که پشتوانه ی طلا در خزانه ی دولت داشته باشد و کشورها نیز موظف بودند فقط در این صورت به چاپ اسکناس بپردازند. اما پس از آغاز رکود بزرگ اقتصادی در سال 1929 میلادی و نیاز مبرم کشورها به افزایش سریع اشتغال از طریق ایجاد کسری بودجه حتی به قیمت ایجاد تورم این سیستم مالی را کنار گذاشتند و امروزه دلار آمریکا ، پوند بریتانیا ، واح پول اتحادیه ی اروپا ، یورو و بطور کلی تمام ارزهای مدرن بدون پشتوانه هستند و قیمت آن ها توسط بازار تعیین می شود. امروزه شاهد روی کار آمدن توکن های ارزدیجیتال با پشتوانه ی طلا هستیم. که در این جا به بررسی ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم.

تتر گلد (Tether Gold)

تتر بزرگ ترین تولید کننده ی ارز دیجیتال با ثبات که پشتوانه اش دلار آمریکاست به تازگی اقدام به عرضه ی یک توکن با پشتوانه ی طلا با نام تتر گلد و علامت اختصاری XAUT کرده است. تتر اعلام کرده که مالکیت هر واحد از ارز دیجیتال تترگلد معادل مالکیت یک انس تروا از شمش طلای گود دلیوری لندن (Good Delivery London) است. این ذخیره های طلا در یک خزانه ی سوییسی نگهداری می شوند.همچنین مالکان این ارزهای دیجیتال می توانند شماره ی سریال ، خلوص و وزن منحصر به فرد طلای خود را از طریق وب سایت تتر مشاهده کنند. تتر حتی به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا طلای خود را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند یا آن را با پول نقد معاوضه کنند. این توکن ها که روی کیف پول های رسمی اتریوم و ترون ذخیره می شوند قابل انتقال به آدرس دلخواه کاربران نیز هستند.
پاولو آردوینو (Paolo Ardoino) رییس بخش فناوری شرکت تتر در یک بیانیه ی مطبوعاتی درباره ی این ارزهای دیجیتال طلا پایه گفته است:« رمزارز تترگلد یک شروع بسیار خوب داشته. من معتقدم که این شروع خوب در برابر پتانسیل های نهفته ی این دارایی چیزی نیست. » این توکن ها در حال حاضر قابل خرید از صرافی بیت فینکس (BitFinex) هستند. قرار است به زودی صرافی های بزرگ دیگری همچون بایننس (Binance) نیز به فروش آن ها اقدام کنند.

پکس گلد (Pax Gold)

شرکت پکسوس واقع در نیویورک آمریکا صادرکننده ی توکن های پکس گلد می باشد. پشتوانه ی هر یک از توکن های پکس گلد یک انس تروا طلای خالص از یک شمش طلای گود دلیوری لندن است. این طلا در خزانه ی شرکت برینکز (Brinks) نگهداری می شود. این طلاها در واقع متعلق به سرمایه گذاران است و این شرکت تنها از آن ها محافظت می کند. خالقان پکس گلد این توکن هارا به صورت یک توکن ERC-20 روی بلاک چین اتریوم منتشر کرده اند بنابراین می توان آن هارا روی کیف پول های معتبر اتریوم ذخیره کرد. توکن های پکس گلد در سراسر جهان قابل معامله هستند و حتی می توان آن هارا با طلای ولقعی معاوضه کرد. ارزش و حجم بازار پکس گلد در حال حاضر حدود 32 میلیون دلار است.

دیجیکس گلد (DGX)

توکن های DGX توسط شرکت سنگاپوری دیجیکس گلوبال (Digix global) ارائه شده است. هرکدام از این توکن ها با یک گرم طلا در خزانه هایی در کانادا و سنگاپور پشتیبانی می شوند. اتحادیه ی (Bullion Association) این خزانه هارا به طور کامل بیمه کرده است و امنیت و اعتبار آن هارا تایید می کند. مقدار کارمزد تبادل توکن ها با طلای فیزیکی یک درصد است و این شرکت کارمزد را که درواقع همان هزینه ی نگهداری توکن هاست برای خود برمیدارد. ارزش بازار دیجیکس گلد حدود 6 میلیون دلار است.

مزیت های ارزهای دیجیتال با پشوانه ی طلا

ارزهای دیجیتال با پشتوانه ی طلا مزیت های طلای فیزیکی و دارایی های دیجیتال را با هم دارند.این توکن ها مشکلات نگهداری طلا به شکل سنتی را ندارند از جمله خطر دزدیده شدن، هزینه ی نگهداری بالا، و دسترسی محدود. این توکن هارا می توان روی کیف پول ارزهای دیجیتال ذخیره کرد و خیلی سریع آن هارا به شخص دیگر انتقال داد یا در صرافی های مشخص به فروش رساند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (703 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان