مقابله با بدغذایی و بهانه‌گیری کودک موقع خوردن غذا

  پنجشنبه، 18 مهر 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
مقابله با بدغذایی و بهانه‌گیری کودک موقع خوردن غذا
 اگر بچه غذا را نخورد ترکیبات آن را برای کودک عوض کنید. به عنوان مثال اگر کودک شما به خوردن سوپ علاقه نشان نمی‌دهد موادی که دوست ندارد را حذف کنید و چیزهای دیگری به آن اضافه کنید. می‌توانند با حفظ ترکیب قبلی نیز مواد جدیدی به ترکیب اضافه کنند که به مورد پسند شدن طعم آن برای کودک کمک کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، بدغذایی و بهانه گیری کودک موقع خوردن غذا یکی از شکایت های اصلی مادرانی است که فرزندشان از غذای خانواده و سفره استفاده می کند. بسیاری از مادران در سنین 3 تا 5 سالگی که رسیدن مواد مغذی و کافی به کودک در رشد و سلامت جسمی او نقش بسیار مهمی ایفا می کند با این معضل دست به گریبانند.

غزاله زمانی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی برای ایجاد علاقه و بیشتر شدن اشتهای کودک نسبت به غذا چند راهکار به این دسته از والدین ارائه می دهد:

1.قبل از وعده های غذایی جنب وجوش کنید: فعالیت روزانه و تحرک کافی کودک که از راه بازی و سرگرمی یا هواخوری در بیرون از منزل انجام می شود اگر قبل از وعده های غذایی باشد باعث بازشدن اشتهای کودک می شود و میل او برای خوردن غذا افزایش می یابد.

2.از دیزاین غافل نشوید: از موارد دیگری که می توان برای ترغیب کودک به غذا خوردن استفاده کرد و بسیار نیز موثر است تزیین غذاست. به کار بردن خلاقیت و تزیین غذای کودک با مواد خوراکی داخل بشقاب و ساختن تصویرها و شکل های جالب توجه باعث می شود کودک به خوردن غذا بیشتر از قبل علاقه نشان دهد. برای ایده گرفتن و تزیین غذا می توانید از طرح های مختلفی که در اینترنت و شبکه های اجتماعی وجود دارند استفاده کنید.

3.موقع شناس باشید: بهتر است غذاخوردن کودک روی یک برنامه اصولی و منظم باشد و ساعت مشخصی داشته باشد. توجه به اینکه کودک موقع غذاخوردن خسته و خواب آلود نباشد نیز به مصرف بهتر غذا از سوی کودک کمک کند.

4.به علایق کودک توجه کنید: طبخ غذاهای مورد علاقه کودک همیشه راهکار مفیدی برای ایجاد انگیزه برای غذا خوردن است. اما این موضوع به این معنا نیست که اگر کودکی تمایل به مصرف نوع خاصی از غذا نشان نداد، به سرعت غذا را تعویض کنیم. همیشه نمی توان غذاهای مورد علاقه کودک را طبخ و مصرف کرد بنابراین سعی کنید غذاهای جدید را به دفعات و با فواصل زمانی مناسب به او دهید ولی توجه داشته باشید در صورتی که کودک تمایلی به خوردن غذا نشان نداد او را مجبور به تمام کردن آن نکنید اما چند روز بعد مجدداً آن غذا را درست کنید و این روش را تا مادامی که ذائقه کودک به خوردن آن غذا عادت کند تکرار کنید.

5. کودک را در روند طبخ شریک کنید: یک روش دیگر این است که از کودک بخواهید در طبخ غذایی که قرار است بخورد به شما کمک کند. بچه ها عاشق این هستند که مواد را با هم مخلوط و طبخ کنند. این پیشنهاد مطمئنا با استقبال کودک همراه می شود و علاوه بر اینکه فرآیند طبخ را برای شما و او تبدیل به یک فرصت وقت گذرانی و لذت بردن با هم می کند، کودک را برای خوردن آنچه خودش در تهیه آن نقش داشته است، ترغیب می کند.

6.هله هوله ممنوع: عدم مصرف شیرینی، شکلات، آبمیوه های صنعتی و حتی محصولات شور مثل چیپس و پفک و امثال آنها در بین وعده های غذایی بر خوب غذا خوردن کودک تاثیر مثبتی می تواند داشته باشد. این خوراکی ها علاوه بر اینکه فاقد هرگونه مواد مغذی برای بدن هستند و با کالری بالا و مواد مضر به سلامت کودک آسیب می رسانند باعث بی اشتهایی و عدم رغبت به غذا و خوراکی های مفید نیز می شوند.

7.ترکیبات جدید بسازید: اگر بچه غذا را نخورد ترکیبات آن را برای کودک عوض کنید. به عنوان مثال اگر کودک شما به خوردن سوپ علاقه نشان نمی دهد موادی که دوست ندارد را حذف کنید و چیزهای دیگری به آن اضافه کنید. می توانند با حفظ ترکیب قبلی نیز مواد جدیدی به ترکیب اضافه کنند که به مورد پسند شدن طعم آن برای کودک کمک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (155 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (11 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود