دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

مومیایی فرعون داخل تابوت چه چیزهایی به همراه داشت + تصاویر 

دوشنبه، 29 خرداد 1402
کد خبر: 344778
ساعدنیوز: آثار تاریخی که باستان‌شناسان از ویرانه‌های مصر باستان کشف کرده‌اند، همواره برای علاقه‌مندان به تاریخ هیجان‌انگیز بوده است. اشیاء پر زرق و برقی که سال‌ها پیش، از مقبره «توت‌عنخ‌آمون» فرعون مشهور مصر باستان کشف شده‌اند و در نوع خود بی‌نظیر و همچنان پس از گذشت هزاران سال حیرت‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از لایوساینس، لایوساینس، مقبره «توت‌عنخ‌آمون» درحالی چهارم نوامبر 1922 توسط باستان‌شناسان در «دره پادشاهان» کشف شد که مملو از گنجینه‌ بود. برخی از این آثار، مانند نقابِ مرگ او بسیار مشهور است، اما دیگران، مانند یک مانکن که احتملا به این پادشاه جوان در انتخاب لباس کمک می‌کرد کمتر از سایر آثار تاریخی این مقبره معروف هستند. در ادامه با برخی گنج های شگفت‌انگیز از مقبره «توت‌عنخ‌آمون» و اطلاعاتی که درباره فرعون نماد مصر باستان ارائه می‌دهند، آشنا خواهید شد:

1. نقاب مرگ

نقاب مرگ «توت‌عنخ‌آمون» احتمالا مشهورترین شئ است که در مقبره این فرعون کشف شده است. این نقاب 53 سانتی‌متری که روی صورت مومیایی فرعون قرار داده شده بود، بیش‌تر از طلا تشکیل شده و برای تزئین آن از سنگ‌های زینتی رنگی استفاده شده است. این نقاب 10 کیلوگرم وزن دارد و برای ساخت چشم‌های آن از سنگ ابسیدین و کوارتز استفاده شده است. این نقاب، چهره «توت‌عنخ‌آمون» را با ریشی بلند و سربندی به شکل مار کبری به تصویر می‌کشد.

در پشت این نقاب طلسمی از «کتاب مردگان» به خط هیروگلیفی نوشته شده است تا از این‌که نقاب به عنوان چهره فرد متوفی عمل کند، اطمینان حاصل شود. روی یکی از سه تابوت تو در تویی که مومیایی «توت عنخ ‌آمون» در آن قرار داده شده است نیز این طلسم بار دیگر نوشته شده است.

2. خنجرهای فلزی

«توت‌عنخ‌آمون» با دو خنجر دفن شد که یکی از آن‌ها تیغه آهنین و دیگری تیغه‌ای از جنس طلا داشت. هر دو این خنجرها در لایه‌های مختلفِ باندپیچی‌های مومیایی این فرعون کشف شده‌اند.

خنجر آهنین در نزدیکی پای راست «توت‌عنخ‌آمون» قرار داشته است. آهنی که برای ساخت تیغه این خنجر استفاده شده است در کره زمین وجود ندارد و از یک شهاب سنگ استخراج شده است. در طراحی قبضه این خنجر نیز از سنگ‌های کریستالی استفاده شده است و دسته آن نیز از جنس طلا است. خنجری که تیغه آن از جنس طلا است در بالای شکم «توت‌عنخ‌آمون» قرار داده شده بود.

3.بازی تخته‌ای

دست کم چهار بازی تخته‌ای در مقبره «توت‌عنخ‌آمون» کشف شده است. برخی از بازی‌های تخته‌ای که در این مقبره کشف شده‌ با استفاده از عاج ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد برای بازی‌های «سینیت» و «بازی بیست‌تایی» طراحی شده‌اند.

هیچ‌کدام از قوانین این بازی‌های تخته‌ای مشخص نیست. بر اساس اطلاعات «موزه بزرگ مصر»، این بازی تخته‌ای که با نام «سینیت» شناخته می‌شود از 30 خانه مربعی‌شکل تشکیل شده است و هدف بازیکنان عبور از تمامی قسمت‌های این تخته و جلوگیری از انجام این کار توسط رقیب بوده است.

قوانین «بازی بیست‌تایی» همچنان نامشخص است.

4. صندل‌های طلا

مومیایی «توت‌عنخ‌آمون» درحالی کشف شد که صندل‌های طلا پا کرده بود. طول هر یک از این صندل‌ها به 29.5 سانتی‌متر می‌رسد. به نظر نمی‌رسد، «توت‌عنخ‌ آمون» این صندل‌ها را در زمان حیات استفاده کرده باشد. این صندل‌ها احتمالا به طور ویژه برای مومیایی او ساخته شده بودند. صنعتگران این صندل‌ها را با بُرش دادن ورقه‌ای از طلا ساخته‌اند.

5 . پلاک سینه

این اثر تاریخی نیز در مقبره توت‌عنخ‌آمون کشف شده است و در مرکز آن طلسمی به شکل یک سرگین‌غلتان ساخته شده است. استفاده از این نوع طلسم‌ها در مصر باستان رایج بود و سرگین‌غلتان نیز در مصر باستان به عنوان نمادی از تولد دوباره محسوب می‌شد

6. تابوت توت‌عنخ‌آمون

مومیایی «توت‌عنخ‌آمون» در حالی در مقبره کشف شد که در سه تابوت تو در تو قرار داشت. مجموع وزن این تابوت‌ها به 1.25 تن می‌رسد. هر سه این تابوت‌ها به نحوی طراحی شده بودند که توت‌عنخ‌آمون را با ریش بلند و درحالی که عصای سلطنتی بر دست دارد به تصویر بکشند. به گفته وزارت آثار باستانی مصر، تابوت بیرونی با استفاده از چوب طلاکاری شده ساخته شده و در طراحی عصای سلطنتی آن از شیشه‌های سرخ و آبی استفاده شده است. تابوت دوم نیز از جنس چوب طلاکاری‌شده ساخته شده و روی آن گیاهان مختلفی از جمله گل‌های درحال تجزیه لوتوس قرار دارد. سومین تابوت اما، از جنس طلای خالص است و درحالی کشف شد که در لایه‌ای از پارچه کتان پیچانده شده بود.


19 پسندیدم 7 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
مهسا
5 ماه پیش

بینظیره کاش بشه یه روزازنزدیک ببینم❤️❤️
پاسخ
یاس کبود
1 سال پیش

خسته نباشید
پاسخ
ایوب سیفی
1 سال پیش

بسیار زیبا و جالب بود،سپاس
پاسخ
هانی
1 سال پیش

خوش به حالش تمام عمرش غرق در طلا بوده
پاسخ
بازدیدکننده
1 سال پیش

انریکه رویایی چه هستش؟
پاسخ
بازدیدکننده
1 سال پیش

تو را به خدا اندي کثافت را بکشید
پاسخ
صدرا
1 سال پیش

عالی عالی
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویدیو/ "ماخونیک" هفتمین روستای عجیب جهان معروف به «لی‌لی‌ پوت‌های» ایران
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
ویدیو/ تبدیل تنۀ درخت به راه‌پله فقط میتونه کار یه مهندس خلاق باشه/ یا راهی خواهم یافت، یا راهی خواهم ساخت...
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید