موزه باستان شناسی استانبول و جاذبه های آن

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
موزه باستان شناسی استانبول و جاذبه های آن
موزه باستان ‌شناسی استانبول شامل یک مجموعه مهم از آثار باستانی ماقبل تاریخ، یونان، رم و بیزانس است که به طرز زیبایی به نمایش گذاشته شده است و تمام این مجموعه از کاخ توپکاپی (Topkapı Palace ) به این موزه منتقل شده است.

شهر توریستی و تاریخی استانبول، بناهای تاریخی کم نظیری برای مشاهده گردشگران دارد. این شهر جذاب قادر است هم خواسته های تفریحی گردشگران را فراهم کند و هم دریچه ای از تاریخ پر فراز و نشیب خود را بر آن ها بگشاید. در بین جاهای دیدنی استانبول، ساختمان زیبا و منحصربه فرد موزه باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museum) خودنمایی می کند.

موزه باستان شناسی استانبول

معماری موزه باستان شناسی استانبول

این موزه سبکی یونانی دارد و نمای بیرونی آن از طرح تابوت اسکندر و زنان عزادار الهام گرفته شده است. در موزه باستان شناسی استانبول که در ساختمان اصلی دایر است، بیش از یک میلیون قطعه ی با ارزش نگهداری می شوند که تاریخ و تمدن دوره های مختلف جهان را به معرض بازدیدتان قرار می دهند.

این موزه که در سال 1811 میلادی توسط عثمان حمدی بنا شده است، ساختمانی نسبتا تاریخی دارد و در دو طبقه نیمه مستقل فعالیت می کند. در طبقه دوم موزه باستان شناسی استانبول آثار آناتولی، بین النهرین، مصری و عربی در معرض نمایش قرار دارند. ستون پادشاه اکد نارامسین، تفاهم نامه قادس و مجسمه زنجیرلی از آثار بسیار نادر و نفیس در این موزه اند. در این موزه آرشیو تابلت و 75000 قطعه نوشته شده به خط میخی نگهداری می شوند.

موزه باستان شناسی استانبول

امکانات موزه باستان شناسی استانبول

این موزه، یک گالری و یک باغ دارد. در گالری موزه باستان شناسی، علاقه مندان می توانند با تاریخ سلسله حکومت عثمانی، روایت ها و افسانه های تاریخی این دوران آشنا شوند. درواقع این گالری، داستان شهر را از افسانه تا پیدایش عصر عثمانی توصیف می کند.

باغ موزه باستان شناسی هم که درگذشته به شاهان عثمانی تعلق داشته است، گل های رنگارنگ و پل های چوبی زیبایی دارد که آن را به استراحتگاهی مناسب، بعد از یک موزه گردی دل چسب تبدیل کرده اند. یک فروشگاه کوچک سوغات و یک کتاب فروشی کوچک نیز در این موزه وجود دارند.

موزه باستان شناسی استانبول و تاریخ بخش های آن

با بازدید از بخش های مختلف این موزه، تاریخ به صورت بخش بخش جلوی چشم شما نمایش داده می شود. آثار تاریخی این بخش ها از یونانیان تا ایرانی ها و از مصر تا چینی ها به صورت جداگانه چیده شده و بازدید از آن ها آزاد است.این موزه متشکل است از سه ساختمان اصلی و چند بخش مختلف که شامل موزه باستان شناسی، شرق باستان و هنر اسلامی می شوند. همچنین چند ساختمان و بخش دیگر نیز هست که مجموعه آثار ارزشمند و خاصی را به صورت جداگانه در آن ها به نمایش می گذارند.

بخش باستان شناسی موزه

اصلی ترین ساختمان و بنای موزه همین قسمت باستان شناسی است که سال ۱۸۱۱ به دستور حمدی عثمان ساخته شد و در سال های بعد مخصوصا ۱۹۱۱ مورد بازسازی قرار گرفت. هدف از بازسازی ها جز مقاوم سازی بنا، گسترش و یکسان سازی ساختمان های جدید و قدیم نیز بود.

در این قسمت از موزه بیشتر از ۱ میلیون اثر از دوران باستان برای بازدیدگنندگان نمایش داده می شود. آثاری از تمدن های بین النهرین، مصر، آناتولی و… که شامل مجسمه، سنگ نوشته، ستون و کتیبه هایی به خط میخی می شوند.

این ساختمان کنار آثار و اشیای تاریخی بسیار مهمی که دارد با معماری باشکوه و زیبایی هم ساخته شده است. گردشگران و علاقه مندان به معماری که با آثار معمار این ساختمان آشنا هستند نیز جز بازدیدکنندگان موزه هستند. اگر شما هم به این موضوع علاقه مند هستنید بهتر است با دقت بیشتری به مجسمه ها و ساختمان موزه نگاه کنید.

موزه باستان شناسی استانبول

بخش شرق باستان موزه

بخش شرق باستان یکی از قسمت های مهم و وسیع این موزه است. در این بخش ابزار وسایل، لباس، سنگ نوشته و… از تمدن های نوظهور شرق به نمایش گذاشته می شوند که ارزش و قیمتی برای آن ها نمی توان در نظر گرفت.

بازدید و کشف این آثار بسیاری از نظریه های تاریخی را شکل و بسیاری را تغییر داد و به همین دلیل نیز اهمیت زیادی دارند. ساختمان این قسمت از موزه در گذشته متعلق به دانشکده هنرهای زیبا بود که در سال ۱۹۱۷ جای خود را به موزه شرق باستان داد.

بخش هنر اسلامی موزه

این بخش از موزه باستان شناسی استانبول نیز بخش عظیمی از شهرت خود را مرهون عثمان حمدی بی است. او اغلب آثار کشف کرده خودش در لبنان و اطراف آن را به استانبول آورد و باعث شد تا این موزه شهرت بسیار زیادی به دست آورد.

یکی از ویژگی های بارز اشیا و آثار موجود در این موزه جنبه فرهنگی و هنری آن است. پژوهش های زیادی با مشاهده و کشف این اشیا مخصوصا کاشی ها و نوشته های مربوط به آن دوران به دست آمده و از این جهت مهم هستند.

موزه باستان شناسی استانبول

عمارت کاشی، ساختمانی با معماری ایرانی

دو اسم شبیه به هم مربوط به دو مکان متفاوت در این موزه هستند. اولی عمارت کاشی شده و دیگری موزه کاشی یا عمارت کاشی است. موزه یا عمارت کاشی همان موزه هنر اسلامی و ترکی است که به دلیل تعداد زیاد کاشی های قدیمی و کشف شده در آن به عمارت یا موزه کاشی معروف است.

با این حال عمارت کاشی شده، ساختمانی قدیمی است که ساخت آن سال ۱۴۷۲ به دستور سلطان محمد فاتح انجام شد. در اصل این ساختمان محلی برای استراحت و تماشای بازی ها بود که برای شاه در نظر گرفته بودند. فضای سبز و محیط اطراف آن به زیبایی های ساختمان آبی لاجوردی عمارت کاشی شده افزوده است.پیشنهاد می شود پس از مشاهده موزه باستان یا ساختمان اصلی موزه باستان شناسی انز این بخش بازدید کنید، زیرا فاصله زیادی ندارند.

آن چیزی که در این بنا موجب شگفتی و تعجب همه باستان و تاریخ شناسان است سلامت کل این بنا و کاشی ها است. به طور عجیبی کل نمای کاشی شده این ساختمان سالم مانده و ذره ای خط و خش به آن نیست.

استانبول به روایت آثار

گالری استانبول در طول اعصار یا زمان ها بخشی جذاب و رویایی است که به صورت زمانی و با چیدمانی مناسب هر دوره از استانبول را از زمان تاسیس تا اوج شکوفایی عثمانی و پس از آن، با استفاده از آثار به نمایش می گذارد. شما می توانید بر اساس خط زمان سرگذشت یکی از زیباترین شهرهای دنیا را در این گالری مشاهده کنید که خالی از لطف نیست.

تابوت های پادشاهی در موزه باستان شناسی استانبول

تابوت پادشاهان بخش مهم موزه هنرهای اسلامی است. این بخش که به دلیل کشف و انتقال چندین تابوت توسط عثمان حمدی بی ایجاد شد یکی از پربازدیدترین بخش های موزه باستان شناسی است. تابوت ها محل دفن پادشاهان صیدون است که این مرد با کاوش در گورستان های صیدون آن ها را یافت.

روی همه تابوت ها اشکال و مجسمه هایی با تبحر و هنر بسیار زیاد ایجاد شده که نشان دهنده داستان های گوناگون است. یکی داستان جنگ ایران و مقدونی را نشان می دهد و دیگری شکل ۱۸ زن ناراحت.

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول کجاست؟

موزه باستان شناسی استانبول در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی و در پارک گلخانه قرار دارد. این موزه از سه ساختمان جدا از هم تشکیل شده است و ساختمان اصلی آن با سردر نئوکلاسیک خود، جایگاه گنجینه های اصلی محسوب می شود. موزه هنرهای باستانی شرق نیز در داخل حیاط است. این موزه آثار هنری دوره باستان تمدن بابل را به نمایش می گذارد. موزه باستان شناسی استانبول در قسمت جنوب کاخ توپ کاپی و در پارک گلخانه قرار دارد موزه باستان شناسی استانبول، مجموعه ای گران بها و ارزشمند از آثار باستانی دولت های بیزانس، رم و یونان را در خود جای داده است و آن را برای عموم مردم نمایش می دهد. آثار باستانی موجود در موزه، ابتدا در کاخ توپکاپی بودند و از آنجا به موزه باستان شناسی استانبول، منتقل شده اند. برای دسترسی به موزه باستان شناسی استانبول با استفاده از وسایل نقلیه عمومی شهر به محله سلطان احمد بروید. از آنجا به راحتی می توانید به موزه باستان شناسی رفته و آثار موزه را از نزدیک ببینید و لذت ببرید.

  • آدرس: استانبول، خیابان فاتح، شماره ۳۴۱۲۲

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (583 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (182 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (51 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (25 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان