موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
موزه رئیسعلی دلواری کجاست؟
سفر به جنوب همیشه پر از شگفتی است و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌اش دیدن دارد. موزه رئیسعلی دلواری از بناهای تاریخی جنوب است. این موزه و آثارش داستان زندگی بزرگ‌مردی را روایت می‌کند که آزاده بود و مقابل استعمار ایستادگی کرد. امروز قصد داریم به این موزه سری بزنیم و قصه‌هایش را بشنویم.

خانه رئیسعلی دلواری یکی از جاهای دیدنی بوشهر در تنگستان است. سابقه این خانه به دوره قاجاریه می رسد. خانه به دلیل تعلق داشتن به رئیسعلی، سردار تنگستان، شهرت یافته است. خانه رئیسعلی دلواری به موزه ای تبدیل شده است که گردشگران و علاقه مندان به تاریخ معاصر از آن بازدید می کنند. معماری دیوارهای خانه رئیسعلی دلواری سفید رنگ هستند. سفیدی خانه همانند نگینی در دلوار می درخشد و چشمان گردشگران را به خود خیره می کند.

چرا موزه رئیسعلی دلواری؟

  • با قدم نهادن در این موزه، با دلاور مرد تنگستانی و یارانش بیشتر آشنا می شوید.
  • این موزه یادآور حماسه مردان تنگستانی در قرن 18 و 19 میلادی و چگونگی مقابله آنها با استعمارگران انگلیسی است.
  • با سلاح و ابزار جنگی آشنا می شوید که مردان مبارز جنوب، با آنها در مقابل استعمار ایستادند.
  • با اسناد و عکس های به جامانده از دوران تاریخی اشغال بوشهر آشنا خواهید شد و با استفاده از تابلوها و نوشته ها، وقایع را به ترتیب زمانی دنبال می کنید و به سفری در تاریخ می روید.
  • ساختمان این موزه بیش از 100 سال قدمت دارد و اثری به جامانده از دوره قاجار است.

موزه رئیسعلی دلواری

تاریخچه موزه رئیسعلی دلواری

موزه رئیسعلی دلواری از خانه های تاریخی بوشهر است که بیشتر از 100 سال قدمت دارد. ساخت این خانه به اواخر حکومت قاجار و سال 1286 هجری شمسی می رسد. رئیسعلی و خانواده اش در این خانه زندگی می کردند. در دوران جنگ با انگلیسی ها، خانه او محل تجمع، برگزاری جلسه ها و تصمیم گیری های گروه تنگستان بود. نوادگان رئیسعلی این خانه را در سال 1378 هجری شمسی به سازمان میراث فرهنگی واگذار کردند. سازمان میراث فرهنگی بوشهر این بنا را به موزه مردم شناسی شهر تبدیل کرد؛ البته در آن آثار و اسنادی از دوره زندگی رئیسعلی و یارانش هم هست.

آشنایی با موزه رئیسعلی دلواری

به دلوار می رویم؛ شهر دلاوران، شهر آنهایی که با شجاعت خودشان به اسطوره هایی تبدیل شدند که تاکنون در یادها مانده اند و زین پس نیز باقی خواهند ماند. نخستین چیزی که در میدان شهر می بینید تندیس رئیسعلی دلواری است؛ رهبری که به همراه هم رزمانش، هفت سال در برابر استعمارگران با شجاعت جنگید و حالا موزه ای به یادش در شهر تاسیس شده است. موزه رئیسعلی دلواری، عمارتی به جا مانده از اواخر دوره قاجار است که دیوارهای سفید و دو درِ بزرگ چوبی دارد. این عمارت برای سی و چند سال محل زندگی رئیسعلی دلواری بوده و در سال 1378 توسط بازماندگان وی به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است. امروز، این موزه قصه هایی از گذشته را برای تان روایت می کند که شخصیت اصلی آنها، رئیسعلی دلواری است. نکته جالب آنکه یکی از اقوام رئیسعلی با لباسی مختص به آن زمان، حوادث آن دوران و چند و چون ماجراها را روایت می کند و بر لذت بازدید از موزه می افزاید.

 موزه رئیسعلی دلواری

رئیسعلی دلواری کیست؟

رئیسعلی دلواری در سال 1261 خورشیدی در روستای دلوار از توابع تنگستان در استان بوشهر به دنیا آمد. وی در سن 24 سالگی و هم زمان با شروع نهضت مشروطه، به جُرگه مشروطه خواهان در جنوب ایران پیوست و سپس همکاری نزدیکی را با انقلابیون و مشروطه خواهان در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد. رئیسعلی با همراهی سایر مشروطه خواهان، در سال 1287 خورشیدی، بوشهر را از حاکمیت محمدعلی شاه قاجار خارج کرد و حدود 9 ماه کنترل شهر را در دست داشت.

دوران جوانی رئیسعلی هم زمان با حضور استعمارگران انگلیسی در خلیج فارس بود. در آغاز جنگ جهانی اول، قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، به ایران هجوم آوردند؛ کشتی های جنگی انگلستان در بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر در ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ به قصد اشغال شهر، وارد بوشهر شدند. رئیسعلی از عناصر کلیدی در قیام بوشهر به شمار می رفت و قیام او علیه استعمارگران 7 سال به طول انجامید. وی و همراهانش در نبرد دلوار، نیروهای متجاوز انگلیسی را که قریب به 5000 نفر بودند شکست دادند و در نبرد بوشهر توانستند دست انگلیسی ها را از خاک ایران کوتاه کنند.

سرانجام در دوازدهم شهریور ماه 1294 در حالی که رئیسعلی و یارانش در حال تدارک برای شبیخون زدن به انگلیسی ها بودند، شخصی به نام غلامحسین تنگکی، او را به شهادت رساند و بعدها اعلام کرد که به خونخواهی پسرعموی خود که توسط جد رئیسعلی کشته شده بود و به تحریک یک مقام انگلیسی، این کار را انجام داده است. از سال 1389 روز 12 شهریور مصادف با کشته شدن رئیسعلی دلواری به عنوان روز "مبارزه با استعمار انگلستان" نامگذاری شده است.

پیکر رئیسعلی دلواری ابتدا در امامزاده ای در روستای "کله بند" به خاک سپرده شد و پس از مدتی بنابر وصیت خودش، پیکرش به قبرستان "وادی الاسلام"در نجف اشرف و در جوار حرم حضرت علی بن ابی طالب انتقال یافت.

دیدنی های اطراف موزه رئیسعلی دلواری

موزه رئیسعلی دلواری در ۴۲ کیلومتری مرکز بوشهر قرار گرفته است. کسانی که برای دیدن این موزه می روند، ابتدا در بوشهر توقف می کنند و به گشت و گذار در آن و بازدید از دیدنی های زیبای شهر می پردازند و بعد از آن برای دیدن خانه رئیسعلی دلواری به دلوار می روند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد دارند از خانه رئیسعلی دلواری دیدن کنند، باید بدانید که دلوار دیدنی های دیگری هم دارد.

در دلوار رستورانی برای صرف غذا نیست و برای صرف غذا باید به بوشهر بروید .تماشای اسکله در هنگام غروب برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. در شهر دلوار جایی برای صرف غذا نیست و غذاخوری های آن بسیار کوچک هستند. اهالی دلوار قلیه ماهی و میگو را عالی درست می کنند می توانید از آن ها درخواست کنید برایتان تهیه کنند. اگر قصد دارید در رستوران غذا بخورید باید به بوشهر بروید. در بوشهر می توانید به رستوران میداف بروید و غذای دریایی موردعلاقه تان را بخورید.

سواحل دلوار

سواحل دلوار، مرز این شهر با خلیج فارس محسوب می شوند. پارک ساحلی دلوار یکی از جاذبه هایی است که می توانید در آن استراحت و گردش کنید. نخلستان های کهنسالی که کنار دریا بودند و ماسه های داغ کنار طبیعت زیبا، از ويژگی های مهم این سواحل به شمار می روند. اگر به دلوار رفتید تماشای غروب یا طلوع آفتاب در این سواحل رویایی را از دست ندهید.

گورستان لنج های دلوار

گورستان لنج ها یکی از زیبایی های دلوار است. این گورستان در اسکله دلوار قرار دارد و تعداد زیادی لنج فرسوده در آن به گل نشسته اند. بازدید از این گورستان بسیار جذاب است و تا حدود زیادی گردشگران را با تاریخ و فرهنگ شهر دلوار آشنا می کند.

سوگند نامه ای از رئیسعلی دلواری به جای مانده است که به آن وصیت نامه رئیسعلی دلواری نیز می گویند. در این وصیت نامه او قسم یاد کرده است که برای دفاع از وطن تلاش کند. رئیسعلی بر این عقیده بود که اگر چنین کاری نکند، خدا و رسولش از او راضی نیستند. متن سوگندنامه او در جاهای مختلف بوشهر روی تابلو حکاکی شده است و به منشور قیام رئیسعلی دلواری و وصیت نامه او شهرت یافته است.

خانه رئیسعلی دلواری در جنوب ایران و در شهر دلوار برای علاقه مندان تاریخ و فرهنگ ایران اهمیت زیادی دارد. این خانه که امروز به عنوان موزه مردم شناسی دلوار شناخته می شود، تاریخ مقاومت مردم جنوب ایران برای حفظ استقلال در برابر استعمار انگلستان را به نمایش می گذارد. اگر از خانه رئیسعلی دلواری بازدید کرده اید، تجربیات خود را با کاربران ساعد نیوز به اشتراک بگذارید .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (468 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان