دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

مراقبت های لازم پس از کشیدن دندان شیری کودک 

سه شنبه، 02 دی 1399
دوره های رویش دندانی به 3 دسته تقسیم می شوند. دوره دندان های شیری، دوره دندان های مخلوط و دوره دندان های دائمی . به اولین دندانی های که معمولا  از 6 ماهگی در دهان می رویند و رویش آنها تا 2 الی 3 سالگی ادامه می یابد دندان های شیری گفته می شود

دوره های رویش دندانی به 3 دسته تقسیم می شوند. دوره دندان های شیری، دوره دندان های مخلوط و دوره دندان های دائمی . به اولین دندانی های که معمولا از 6 ماهگی در دهان می رویند و رویش آنها تا 2 الی 3 سالگی ادامه می یابد دندان های شیری گفته می شود. این دندان از 6 سالگی ریخته و جای خود را به دندان های دائمی می دهند. بنابرای دوره دندان های شیری یعنی زمانی که تنها دندان های شیری در دهان قرار گرفته اند از 6 ماهگی شروع شده و تا 6 سالگی ادامه می یابد و پس از آن دوره دندانی مخلوط آغاز می شود . یعنی زمانی که هم دندان های شیری در دهان وجود دارند و هم تعدادی دندان دائمی رشد کرده اند. این دوره معمولا تا 12 سالگی ادامه پیدا می کند و پس از آن دیگر دندان اولیه در دهان قرار نداشته و تنها دندان دائمی وجود دارد این دوره که پس از 12 سالگی آغاز می شود همان دوره دندان های دائمی است. البته باید توجه داشت تاخیر یا تعجیل چند ماهه در رویش یا افتادن دندان های شیری و درآمدن دندان های دائمی مشکلی ندارد ، اما اگر این تاخیر بیش از 9 ماه شود باید به دندان پزشک مراجعه کرد.

تعداد دندان های شیری در هر فک 10 عدد بوده پس 20 دندان شیری داریم که پس از افتادن جای خود را به32 دندان دائمی می دهند. معمولاً اولین دندانهایی که در دهان دیده می شود ، سانترال های فک پایین و آخرین آنها مولر دوم فک بالا است. باید توجه داشت که مرحله شکل گیری دندان های اولیه از هنگام جنینی و از هفته ششم بارداری است و در 6 ماهگی از لثه سر بر می آورد. بنابراین نحوه مراقبت مادر باردار و تغذیه آن نقش به سازی در سلامت دندان های شیری فرزند دارد.

مراقبت های لازم پس از کشیدن دندان شیری کودک

گاهی خرابی دندان کودکان به حدی است که ناچار به کشیدن آن می شویم، حال به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت و به حداقل رساندن عوارض ناشی از کشیدن دندان، باید مراقبت های لازم پس از کشیدن دندان صورت گیرد و این مساله باید توسط والدین کنترل شود، در زیر به برخی از این مراقبت ها اشاره می کنیم.

- مسکن و آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

- بعد از کشیدن دندان کودکان، به منظور جلوگیری از خون ریزی و لخته شدن خون در حفره دندان، بر روی گاز استریل قرار داده شده در دهان، به آرامی فشار وارد کنید.

- برای جلوگیری از تورم در ناحیه خونریزی هر ۱۰ دقیقه، می توانید از تکه ای یخ استفاده کرده و آن را بر روی محل خون ریزی قرار دهید، همچنین بعد از ۲۴ ساعت از کشیدن دندان به وسیله محلول نمک و آب ولرم برای شست و شوی دهان استفاده کنید.

- کودک تا ۱۲ ساعت بعد از کشیدن دندان از شست و شوی دهان با آب و یا هر نوع دهان شویی خود داری نماید.

- بعد از کشیدن دندان، از مایعات و غذاهای نرم مصرف نمایید.

- در هنگام دراز کشیدن، زیر سرتان بالش قرار دهید تا از خونریزی جلوگیری کند.

- برای جلوگیری از عفونت، قسمتی از لثه را که جای دندان کشیده است، مسواک نزنید.

- توجه داشته باشید کودک ،گازی که در محل دندان کشیده شده وی قرار دارد را تا یک ساعت با فشار دادن در دهان خود نگه دارد.

- تا ۲ ساعت بعد از کشیدن دندان باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد و نیز پس از این مدت تا ۲۴ ساعت، از مایعات و غذا های نرم و خنک استفاده کنید.

- برای جلوگیری از خونریزی محل کشیدن دندان، می توانید یک عدد چای کیسه ای خیس را به مدت ۲ ساعت بر روی آن قرار داده و کمی فشار به آن وارد نمایید و نیز می توانید در بیرون دهان، کمپرس سرد استفاده کنید.

- در صورت خونریزی شدید و غیر قابل کنترل، حتما به کلینیک مراجعه کرده و از مصرف داروهای خودسر و متنوع پرهیز نمایید.

- ممکن است تا چند روز بعد از کشیدن دندان، دهان بد طعم بوده و بوی نا مطبوعی دهد که این مساله طبیعی است و نشانه عفونت نمی باشد. برای آشنایی با روشهای درمان بوی بد دهان کلیک کنید.

- اگر تا ۳ تا ۴ روز پس از کشیدن دندان کودک، هنوز درد دارد، از مصرف مسکن و آنتی بیوتیک های بیشتر خودداری کرده و به دندان پزشک مراجعه نمایید.

- گاهی اوقات احتمال دارد در محل دندان کشیده، تکه های سفیدی دیده شود که شاید تصور شما بر این باشد که آن تکه ها، دندان های به جا مانده وی باشد، اما ممکن است آن تکه های سفید، استخوان فک کودک باشد. که در این مواقع بهتر است به کلینیک مراجعه شود.

تاثیر پوسیدگی دندان های شیری بردندان های دایمی

در صورت پیشرفت پوسیدگی و وجود التهاب و عفونت در دندان های شیری؛ این عفونت می تواند به جوانه دندان دایمی زیرین سرایت نموده و موجب اختلال در تکامل دندان دایمی زیرین شود.هم چنین وجود پوسیدگی در دندان های شیری موجب افزایش میکروبهای عامل پوسیدگی از جمله استرپتوکوک موتانس گردیده و شانس ابتلا به پوسیدگی را در سایر دندان های موجود در دهان افزایش می دهد.پس نباید در درمان پوسیدگی حتی یک دندان شیری تعلل کرد؛ چرا که با گذشت زمان سرعت و امکان پوسیدگی کل دندانها بالاتر خواهد رفت.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید