معرفی و بررسی خودروی هایما 6P

  شنبه، 16 بهمن 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی هایما 6P
هایما 6P به عنوان محصول جدید شرکت چینی Haima محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات و امکانات این کراس اوور هیبریدی چینی آشنا می‌شویم.

امروزه اگر شرکت های خودروسازی بخواهند جایگاه خود را در بازار تقویت کرده و از رقبای خود عقب نمانند، لازم است که دچار برق گرفتگی شده و با این موج جدید تحولات در صنعت خودروسازی همراه شوند و محصولات خود را با سیستم های محرک نوین راه اندازی کنند.شرکت خودروسازی هایما، جدیدترین خودروساز چینی است که با خودروی جدید هایما 6P وارد این بازی شده و در سبد محصولات قابل عرضه خود یک خودروی جدید پلاگین هیبریدی اضافه کرده است تا سوار بر موج تحولات، قافیه را از رقبای خود در بازار بزرگ چین و یا حتی بازارهای جهانی نبازد.

بعد از معرفی ون جذاب هایما 7X، دومین محصول جدیدی که هایما در سال 2020 از آن رونمایی کرد، نسخه هیبریدی از هایما اس5 بود؛ کراس اوری با نام هایما 6P که هرچند در پاییز 1399 معرفی شد ولی از بهار 1400 و با مدل 2021 برای اولین بار به بازار چین، قدم گذاشته است و جالب تر آنکه این خودرو در اواسط زمستان 1400 برای اولین بار به ایران آمده تا تست های فنی اش را شروع کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هایما 6P اولین محصول هیبریدی ایران خودرو لقب می گیرد.

”6P با شتاب 7 ثانیه و پیمایش 80 کیلومتر در حالت برقی، حالا گزینه جذاب تری نسبت به S5 بنزینی است“هایما 6P البته محصول کاملا جدیدی نیست و اگر بهتر بگوییم، همان نسل دوم هایما S5 است ولی با این تفاوت که به پیشرانه پلاگین هیبرید (PHEV) مجهز شده. هایما برای آنکه تفاوت ظاهری میان 6P و هایما S5 جدید وجود داشته باشد، اول از همه، سقف خودرو را به رنگ مشکی درآورده تا هایما 6P ظاهری لوکس تر و اسپرت تری نسبت به S5 داشته باشد. البته این سقف مشکی، بصورت سفارشی در اختیار خریداران قرار می گیرد.

مشخصات فنی هایما 6P

خودرو مورد بررسی با نام 6P معرفی می شود، در حالی که نسخه نسل دوم هایما S5 را با نام S5 II می شناسند. نسل دوم S5 با طراحی جدید خود از سال ۲۰۱۸ روانه بازار چین شد اما این نمونه مورد بررسی با داشتن جلوپنجره آبی رنگ، در حقیقت نسخه هیبرید )بنزینی/الکتریکی( S5 II است که با نام 6P شناخته می شود.نسخه هیبرید این خودرو به یک پیشرانه کوچک و اقتصادی سه سیلندر توربو به همراه یک موتور الکتریکی مجهز خواهد بود که توان فنی و مانورپذیری قابل توجهی برای این کراس اوور سایز کوچک شهری به همراه خواهد آورد. به احتمال بسیار قوی خودروسازان داخلی نیز بلاخره به این نتیجه رسیدند که برای دستیابی به یک خودرو خوش توان و قدرتمند، نمی توان روی خودروسازان چینی حساب چندانی باز کرد. در نتیجه استفاده از نسخه های هیبریدی محصولات تولیدی آنها بهترین راه حل خواهد بود.

مهم ترین نکته در معرفی هایما 6P، میزان مصرف سوخت متوسط آن (برابر با حدود ۱.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) است. توجه داشته باشید که این میزان مصرف سوخت خیره کننده، تنها به کمک استفاده همزمان از موتور الکتریکی ۸۲ کیلووات (۱۱۰ اسب بخاری) و شارژ کردن دائمی باتری ۱۷.۷ کیلووات.ساعتی این خودرو، آن هم در رانندگی های سرگاز و استاندارد میسر می شود. برد مفید خودرو تنها با تکیه بر موتور الکتریکی آن برابر با ۸۰ کیلومتر است. جای تردید ندارد که سیستم های هیبرید از دیدگاه مصرف سوخت بسیار قدرتمند عمل کرده و ضمن بهبود توان فنی خودرو، می توانند مصرف سوخت بسیار اقتصادی با خود به همراه داشته باشند.

قدرت پیشرانه بنزینی سه سیلندر این خودرو برابر با ۱۴۰ اسب بخار و توان موتور برقی آن برابر با ۱۱۰ اسب بخار اعلام شده است اما قدرت نهایی خودرو هرگز از مجموع این دو عدد حاصل نمی شود چرا که هر دو منبع انرژی به صورت هماهنگ با یکدیگر عملکرده و موتور الکتریکی ممکن هست به صورت پیوسته و دائم در مدار درگیر نباشد.ورود هایما 6P به بازار کشور با این مشخصات فنی، می تواند تا حدود زیادی سطح توقع بازار را از کراس اوورهای سایز کوچک شهری بالا ببرد و بر حرارت بازار رقابتی کنونی بیافزاید.

مشخصات کلی هایما 6P

نوع موتور بنزینی تزریق مستقیم + الکتریکی
حجم موتور ۱.۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۳ / ۱۲
تنفس موتور توربو
قدرت ۱۴۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن.متر
گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچ
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۷.۵ ثانیه
سرعت
مصرف سوخت ۱.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور ساب کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت های هایما 6P

طول ۴۴۱۸ میلی متر
عرض ۱۸۲۳ میلی متر
ارتفاع ۱۶۳۰ میلی متر
فاصله محورها ۲۶۳۰ میلی متر
وزن خالص ۱۷۲۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق
حجم مخزن سوخت ۴۵ لیتر
قطر رینگ ۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات هایما 6P

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک دارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه های کنترلی فرمان دارد
گرم کن فرمان
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم کن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
آینه بغل برقی دارد
گرم کن آینه بغل دارد
پانوراما
سانروف دارد

طراحی ظاهری هایما 6P

نسل دوم هایما S5 II که از دیدگاه طراحی کلی با 6P مشترک است، در نمای خارجی از همان المان های مشترک با نسل پیشین بهره می گیرد. حتی اگر ندانید که با چه خودرویی طرف هستید، نسبت دادن ظاهر خارجی 6P به S5 نسل اول چندان دشوار نخواهد بود.جلوپنجره نسل قبل که همچون بینی اندکی بیرون زده و برجسته بود، حالا در نسل دوم به صورت صاف و کاملا تخت در آمده است. چراغ های جلو ظاهر دشنه مانند خود را حفظ کرده اما با باریک تر شدن، حالا بیشتر ظاهری همچون شمشیر دارند. مه شکن های گوشه سپر نیز در سیاستی مشابه باریک تر شده اند اما ساختار سه طبقه بخش جلویی S5، در 6P نیز همچنان رعایت شده است. نمای جانبی همان خط شانه دنباله دار رفت و برگشتی روی درها را به همراه دارد. حتی تریم مشکی رنگ دامن خودرو و تریم تزئیناتی کرومی جانبی روی آن نیز با اندکی تغییر در سر جای خود قرار دارند.

در سیاستی کاملا مشابه، قوس در پنجم خودرو در نسخه نسل دوم حذف شده و همانند نمای جلو خودرو صاف تر شده است. چراغ ها دقیقا همان فرم پیشین خود را حفظ کرده اند، با این تفاوت که حالا در گرافیک آن ها اغراق بیشتری به چشم می خورد. هایما S5 II یا همان 6P از دیدگاه ظاهری در مقایسه با نسل اول S5، تغییرات فاحشی به خود ندید و بیشتر باید آن را نسخه فیس لیفت شده نسل اول دانست تا یک نسخه انحصاری جدید. تنها المان لو دهنده ساختار هیبرید 6P، استفاده از قاب آبی رنگ در ساختار جلو پنجره و البته سقف مشکی رنگ سفارشی است که با مدل های استاندارد فرق دارد.

هایما 6P

طراحی داخلی هایما 6P

نمای داخلی 6P (نسل دوم S5) با بهبودها و تغییرات فراوان همراه شده است تا جایگزین نمای داخلی عجیب و غریب S5 نسل پیشین شود. در 6P دیگر خبری از آن داشبرد نیم حلالی با متعلقات و کلید های تجمع کرده در میانه داشبرد نیست. 6P حالا از سبک طراحی منطقی تر و لطیف تری بهره می گیرد که تریم تزئیناتی رنگ متمایز در آن به صورت عرضی در سرتاسر داشبرد به اجرا در آمده است.

سه دریچه خروجی سیستم تهویه مطبوع در مرکز داشبرد قرار گرفته است که نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا در بالای آن جایگذاری شده است. فرمان خودرو به نوع سه شاخه با طراحی اسپرت تر تغییر شکل داده است و از همه مهم تر، استفاده از تریم آلومینیومی براق در ترکیب با تریم دو رنگ داخلی سفید و مشکی بر رودری ها و صندلی ها است که به احتمال بسیار قوی، از سوی ایران خودرو در بازار کشور عرضه نخواهد شد. عبور برند هایما از S5 به نسل دوم این خودرو (S5 II و 6P) بیشتر به یک انقلاب شباهت دارد. اگر ایران خودرو قید تریم داخلی دو رنگ را نزند، نمای داخلی این خودرو را باید زیبا و جذاب توصیف کرد.

هایما 6P

نتیجه گیری

مهم ترین ویژگی های 6P قابلیت پلاگین هیبرید بودن سیستم انتقال نیرو است که برای آن شتاب اولیه قابل توجه و مصرف سوخت متوسط خیره کننده با استاندارد آلایندگی یورو ۶ به همراه خواهد داشت. مجموعه این ویژگی ها می تواند از 6P یک کراس اوور محبوب و تغییردهنده سلیقه بازار بسازد که ممکن است یک تنه سبک مورد پسند مردم را با تغییر ناگهانی و فاحش رو به رو کند. هنوز مشخص نیست که متقاضیان برای خرید ماشین جدید هایما، باید چه مقدار هزینه کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (184 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان