دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

موثرترین روش کاشت و پرورش میوه لایم بری 

یکشنبه، 23 مرداد 1401
لایم بِری یکی از گونه های خانواده مرکبات است و خویشاوندی بسیار نزدیکی با جنس سیتروس دارد. در ادامه ساعد نیوز توضیحات لازم را کاشت و پرورش لایم بری را ارائه خواهد کرد همراه ساعد نیوز باشید.

این گیاه برای میوه های خوراکی خود رشد می کند و به طور گسترده ای به سایر مناطق نیمه گرمسیری تا گرمسیری جهان معرفی شده است. آن را در تعدادی از جزایر در اقیانوس آرام گرمسیری تبدیل شده است. همچنین به عنوان یک مهاجم بالقوه در چندین مجمع الجزایر اقیانوس هند و در امتداد ساحل خلیج آمریکا از فلوریدا تا تگزاس و همچنین در دریای کارائیب مورد توجه قرار گرفته است. لیموبری به عنوان یک گیاه بونسای محبوبیت زیادی به دست آورده است. گرمسیری تر از مرکبات واقعی، باید در گلخانه ها حتی در بسیاری از مکان هایی که مرکبات واقعی رشد می کنند، نگهداری شود. در مناطق استوایی واقعی، لیموبری ممکن است به عنوان یک محصول تجاری بالقوه میوه باشد. لایم بری درختچه ای خاردار (به ندرت بصورت درختانی کوچک دیده می شود) و همیشه سبز است که تا ارتفاع 3 متر رشد می کند. برگ ها سه برگچه ای که هر برگچه حدود 2 تا 4 سانتیمتر طول و 1.5 تا 2 سانتیمتر نیز پهنا دارد و به رنگ سبز تیره و براق دیده می شود. گل ها به رنگ سفید و دارای 3 گلبرگ به طول 10 تا 13 میلیمتر و عرض 4 میلیمتر است. میوه آن خوراکی، به رنگ قرمز و به قطر 10 تا 15 میلیمتر می باشد. این میوه شبیه میوه های کوچک جنس سیتروس است. میوه ی تازه ی آن گوشتالو بوده و دارای طعمی به یاد ماندنی که کمی مشابه طعم لیموشیرین است، می باشد.

شرایط نگهداری از لایم بری

این درختچه ها مخصوص نواحی گرمسیری و مرطوب بوده و در انواع مختلفی از خاک ها رشد می کنند ولی در خاک هایی با بافت متوسط لومی و غنی از نظر مواد غذایی، با آبیاری منظم، بهترین رشد را دارد. اسیدیته خاک برای این درختچه بهتر است بین 5 تا 6 باشد. لایم بِری برای رشد به آفتاب کامل تا کمی سایه نیاز دارد و نمی تواند در سایه ی کامل رشد خوبی داشته باشد.

خواص لایم بری

این درختان بیشتر به دلیل وجود میوه های خوراکی شان کشت می شوند. اما تمام بخش های گیاه معطر هستند. در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بصورت خودرو نیز رشد می کنند. در برخی نواحی به عنوان علف هرز نیز شناخته می شوند. برگ های آن برای رفع دردهای ناشی از قولنج و بیماری های پوستی کاربرد دارند. همچنین در لوازم آرایشی نیز از اسانس آن استفاده می شود ساقه های این گیاه حاوی صمغی است که از آن جهت ایجاد آرامش اعصاب استفاده می گردد. این گیاه در سراسر دنیا به عنوان گیاهی زینتی، بادشکن و پرچینی نیز به فروش می رسد در طب سنتی، میوه های لایم بِری برای درمان سرفه و زخم های گلو استفاده می شوند. ساکنان اقیانوس هند، برگ های تازه ی این گیاه را پس از فشردن، جهت درمان شوره سر استفاده می کنند. همچنین برای درمان سرفه نیز از آن استفاده می گردد. مطالعات نشان می دهد، درختچه لایم بِری نسبت به بیشتر آفات و بیماری ها مقاوم است.علاوه بر این، برگ های گیاه لیموبری دارای خواص ضد میکروبی هستند که در داخل جزء شیمیایی گل ها قرار دارند. به این ترتیب، مواردی در جزایر اقیانوس آرام شمالی وجود داشته است که در آن لیمو بری برای درمان سرطان ریه و ذات الریه مصرف شده است. با این حال، مطالعات بیشتری برای ادعای قطعی در مورد کاربردهای دارویی آن مورد نیاز است.

تکثیر لایم بری

تکثیر این گیاه از طریق بذر صورت می گیرد. بهتر است بذور در فصل بهار در گلخانه های گرم کشت شوند تا بهتر جوانه زده و رشد کنند. زمانیکه نهال های بذری به اندازه ی مشخص رسیدند، می توان آنها را به زمین اصلی منتقل کرد با وجود سخت بودن بذور، این بذرها دارای دوره زندگی و قوه نامیه ی کوتاهی هستند و نباید خشک شوند و همچنین برای مدت طولانی نباید در درجه حرارت های پایین قرار گیرند.

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری پرورش لایم بری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس