ساعدنیوز
ساعدنیوز

موثرترین روش کاشت و پرورش درخت کارامبولا

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
موثرترین روش کاشت و پرورش درخت کارامبولا
استار فروت یک میوه عجیب و غریب است که بومی فیلیپین، اندونزی، مالزی، ویتنام، هند، بنگلادش و سریلانکا می‌باشد. استار فروت میوه محبوب در سراسر جنوب شرقی آسیا، جنوب اقیانوس آرام و بخش هایی از شرق آسیا است. درخت استار فروت علاوه بر مناطق بومی در بسیاری از نقاط دنیا کاشته می‌شود.

میوه کارامبولا

میوه ستاره ای که در علم گیاهشناسی با عنوان Averrhoa carambola شناخته می شود، میوه ای است که بر روی درخت کارامبولا می روید. علاوه بر کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند فیلیپین، مالزی، اندونزی، سریلانکا، بنگلادش و نیز هند که خواستگاه اصلی این گیاه می باشند، این گیاه در نقاط دیگر جهان نیز می روید. اين ميوه توسط پرتغالی ها به مناطق مختلف برده شده است. علت نامگذاری این میوه با نام میوه ستاره ای شباهت فراوان آن به ستاره است، بخصوص وقتی به صورت عرضی برش می خورد. این میوه وقتی کاملاً رسیده می شود، به رنگ زرد درمی آید و طعم ترش و شیرین مطلوبی پیدا می کند. در حقیقت ترکیبی از مزه های آناناس، گلابی، سیب و مرکبات است، اما میوه نارس آن ترش مزه بوده و مزه ای مشابه با سیب سبز دارد. کارامبولا درختی همیشه سبز، کوچک، کند رشد با تنه ای کوتاه یا به شکل درختچه ای است. این درخت دارای شاخ و برگ انبوه با تاجی گرد یا کروی شکل است. برگ ها به صورت مرکب، نرم، سبز، با آرایش مارپیچی در اطراف شاخه ها، پرمانند یا شانه ای که دارای یک برگچه ی انتهایی و حدود 5 تا 11 برگچه جانبی و متقابل می باشد. هر برگ حدود 15 تا 20 سانتیمتر طول و هر برگچه حدود 3.8 تا 9 سانتیمتر طول داشته و تخم مرغی شکل می باشد.سطح فوقانی برگ ها صاف و بدون کرک و سطح تحتانی دارای کرک های نرم و به رنگ مایل به سفید می باشد. برگ های این گیاه به شوک و تکان ناگهانی حساس بوده و در صورت بروز این اتفاق، به یکدیگر نزدیک می شوند. گل ها به رنگ بنفش با خطوطی ارغوانی و کرکدار بوده که در حاشیه ی برگ ها تشکیل می شوند. این گل ها در خوشه های گل کوچک و در انتهای شاخه ها و یا گاهی روی شاخه های بزرگ یا تنه ی اصلی به وجود می آیند. هر خوشه ی گل به وسیله ی یک ساقه ی قرمز رنگ به درخت متصل می شود. گل ها کامل، زنگوله ای شکل، به عرض 6 میلیمتر و دارای پنج گلبرگ هستند. میوه ها کشیده و به صورت طولی دارای 5 تا 6 زاویه، به طول 6.35 تا 15 سانتیمتر و عرض 9 سانتیمتر می باشند. این میوه ها دارای پوستی نازک و مومی به رنگ زرد مایل به نارنجی هستند. میوه های رسیده دارای عصاره ای زرد رنگ و بافتی ترد بوده که در صورت بریده شدن از مقطع عرضی، به شکل ستاره دیده می شوند. میوه دارای عطر اگزالیک اسید است که در میوه های مختلف از قوی تا ملایم متفاوت می باشد. طعم و مزه ی آن نیز از ترش تا شیرین ملایم متفاوت است. هر میوه ممکن است بیش از 12 بذر به طول 6 تا 12.5 میلیمتر داشته باشد. این بذر ها پهن، نازک و قهوه ای رنگ هستند. برخی کولتیوارها نیز میوه هایی بدون بذر تولید می کنند.

پوستر میوه کارامبولا

کاشت بذر استار فروت تایلندی

این درخت در انواع مختلف خاک رشد می کند اما در خاک هایی با زهکشی خوب، لومی و غنی از مواد آلی به خوبی رشد می کند. برای کاشت بذر استار فروت نیازی به تیمار پیش از کاشت برای بذرها نیست اما بهتر است بذرها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و در داخل دستمال مرطوبی که داخل کیسه نایلونی هست قرار دهید. اگر بذرها را در فصول گرم سال می کارید پس از گذشت 1 هفته و در فصول سرد پس از 3-2 هفته بذرها جوانه می زنند. برای کاشت بذر استار فروت سینی کشت را با پیت ماس پر کرده و بذرهای جوانه زده را در عمق 1 سانتی متری بکارید. سینی را در مکانی که دمای آن به 21 درجه سانتی گراد می رسد قرار دهید. برای حفظ رطوبت خاک، می توانید نایلون کوچکی روی بستر کشت بکشید. هر روز رطوبت خاک را بررسی کنید و اگر خاک خشک شده آبیاری کنید. توجه داشته باشید که رطوبت بیش از حد و اشباع شدن خاک باعث پوسیدگی می شود. به محض اینکه گیاه سر از خاک برآورد، کیسه نایلونی را بردارید. استار فروت تایلندی رشد سریعی دارد و پس از گذشت 4 هفته ارتفاع نهال های جوان به 10 سانتی متر می رسد. پس از این مرحله برنامه منظمی برای آبیاری داشته باشید و بنابراین به محض اینکه به اندازه کافی رشد کرد به گلدان بزرگتر منتقل کنید. اگر در منطق ای با آب و هوای گرم زندگی می کنید که زمستان های سردی ندارند، پس از اینکه نهال به اندازه کافی رشد کرد به زمین اصلی منتقل کنید. توجه داشته باشید که 2 نهال، 6 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.استار فروت حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است و دارای خواص ضد میکروبی قوی می باشد. استار فروت خواص و فواید زیادی دارد و بسیاری از متخصصان تغذیه خوردن آن را به صورت مرتب توصیه می کنند. درخت استار فروت به ارتفاع 1.2 متر رشد می کند. استار فروت زمانی که رسیده می شود رنگ آن زرد تیره شده که اندازه هر میوه 5 تا 15 سانتی متر می باشد و یک پوست صاف و نازکی دارد. میوه های کوچک ترطعم ترشی دارند و هرچه میوه رسیده می شود طعم آن شیرین تر می شود. انواع ترش اسید اگزالیک بیشتری نسبت به انواع شیرین دارند. گوشت میوه ترد و آبدار است و طعم بسیار خوبی دارد. بهترین زمان مصرف استار فروت مدت کوتاهی پس از رسیدن میوه هاست زمانی که رنگ میوه ها زرد با سایه سبز یا زمانی که کاملا زرد رنگ شده اند. زمانی که قرار است میوه ها در دمای اتاق ذخیره شوند بهتر است میوه ها را زمانی که کمی سبز رنگ هستند برداشت کرد. میوه ها زمانی که خیلی رسیده می شوند به رنگ زرد تیره با لکه های قهوه ای در می آیند که آبدارتر و شیرین تر می شوند. طعم استار فروت به ترکیبی از طعم سیب، گلابی، انگور و خانواده مرکبات تشبیه شده است. استار فروت کال سفت تر و ترش تر است و طعمی شبیه سیب سبز دارد.

  • مرحله 1: یک گلدان 5 سانتی متری با چند سوراخ زهکشی برای هر بذر استار فروت آماده کنید. گلدان را با آب گرم و صابون بشویید و بعد آن را خشک کنید.
  • مرحله 2: هر گلدان را با مخلوطی از 2 قسمت ورمیکولیت و یا پرلیت و 1 قسمت خاک گلدان استریل پر کنید. مخلوط خاک را خیلی فشرده نکنید زیرا ممکن است زهکشی آن به اندازه کافی نباشد.
  • مرحله 3: هر یک از بذرهای استار فروت را در یک گلدان بکارید و بذر را با لایه نازکی خاک بپوشانید (0/6 سانتی متر) و سپس خاک را به آرامی فشار دهید تا با بذر کاملا تماس داشته باشد. بذر را با لایه ضخیمی از خاک نپوشانید زیرا سرعت جوانه زنی بذر کمتر می شود.
  • مرحله 4: گلدان ها را در جایی قرار دهید که درجه حرارت در آنجا به طور ثابت 21 درجه سانتی گراد باشد. گلدان ها را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت حفظ شود. لازم نیست کناره های پلاستیک را خیلی مهر و موم کنید و گلدان را هم در نور مستقیم قرار ندهید.
  • مرحله 5 : هر روز پلاستیک را بردارید و میزان رطوبت را بررسی کنید. اگر سطح خاک تقریبا خشک شده بود با یک آبپاش به بذر آب دهید و خاک را مرطوب کنید، سپس پلاستیک را دوباره روی گلدان قرار دهید. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید زیرا آبیاری زیاد باعث مرگ بذر استار فروت می شود.
  • مرحله 6: جوانه زنی بعد از یک تا دو هفته انجام می شود. اگر بعد از چهار هفته جوانه ای مشاهده نشد احتمالا بذر کاشته شده مرده بوده است و باید دور انداخته شود.
  • مرحله 7: بعد از دیدن جوانه پلاستیک را بردارید و گلدان را به یک اتاق دارای پنجره های جنوبی یا غربی قرار دهید، جایی که درجه حرارت بالای 13 درجه سانتی گراد باشد.

نکات

نهال استار فروت رشد سریعی دارد و زمانی که دو یا چند مجموعه برگ تشکیل داد باید آن را به گلدان بزرگتر منتقل کرد. خاک های لومی و شنی برای کاشت استار فروت مناسب هستند. به طور منظم به نهال ها آب دهید، زمانی که سطح خاک خشک می شود آبیاری را انجام دهید و از پژمرده شدن نهال ها اجتناب نمایید. یک قاشق چایی خوری از کود 15-15-15 نیتروژن، پتاسیم، فسفات را در یک گالن آب مخلوط کنید و هفته ای یک بار به میزان کافی به خاک گلدان اضافه نمایید. در صورتی که گلدان استار فروت را در خانه نگهداری می کنید آن را در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار دهید و یا گلدان ها را در خارج از خانه در یک مکان روشن و امن قرار دهید. نهال ها را باید حداقل به مدت 2 فصل کامل در گلدان نگه دارید و در طول ماه های تابستان آن را خارج از خانه قرار دهید و در زمستان آن ها را به خانه منتقل کنید. بعد از گذشت دو فصل کامل زمانی که در بهار دمای خاک بالاتر از 21 درجه سانتی گراد شد نهال ها را به زمین منتقل کنید. نهال استار فروت ترجیحا باید در آفتاب کامل و خاک دارای زهکشی خوب کاشته شود. PH مناسب خاک برای رشد نهال استار فروت 5/5 تا 6/5 می باشد. فاصله نهال ها از هم باید حداقل 6 متر باشد و باید سه بار در سال به نهال ها کود داده شود. درخت استار فروت رشد سریعی دارد و معمولا در سال سوم یا چهارم میوه می دهد. درخت استار فروت باردهی بالایی دارد ولی بارش باران در فصل بهار باعث کاهش باردهی درخت استار فروت می شود اما در شرایط ایده آل هر درخت 91 تا 181 کیلو میوه می دهد. درختان استار فروت علاوه بر میوه دارای برگ ها و گل های صورتی بسیار زیبایی است که به عنوان یک درخت زینتی و تزیینی هم نگه داری می شود. استار فروت غنی از آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است و قند و سدیم و اسید پایینی دارد. این میوه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان های پلی فنولیک اولیه و ثانویه می باشد و فعالیت های ضد میکروبی دارد. عصاره استار فروت نیتریک اسید را مهار می کند و دارای فعالیت ضد میکروبی در برابر E.coli، استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس و کلبسیلا spp.، آئروژینوزا می باشد. استار فروت برای درمان کلسترول بالا، بیماری های قلبی و عروقی بسیار مفید است و همچنین به عنوان یک داروی آرام بخش می توان از این میوه استفاده نمود.

شرایط نگهداری کارمبولا

وقتی سطح خاک خشک به نظر می رسد نهال را عمیقا آبیاری کنید. اجازه ندهید نهال های جوان استار فروت تایلندی پژمرده شوند. برنامه ای برای آبیاری منظم داشته باشید. در شرایط ایده آل، استار فروت می تواند در هرسال 90 تا 180 کیلوگرم میوه تولید کند. بهترین شرایط برای رشد کارامبولا در آب و هوای گرم تا بسیار گرم حاصل می شود. بهترین دما برای رشد میوه ها دمای 68 تا 95 درجه فارنهایت است. رشد گیاه در دماهای کمتر از 65 درجه فارنهایت متوقف می شود. دماهای کمتر 30 تا 32 درجه فارنهایت ممکن است برگ های جوان، گیاهان جوان و شاخه ها را از بین ببرد. همچنین دماهای 27 تا 39 درجه ی فارنهایت نیز می تواند برگ های بالغ را از بین ببرد. این گیاهان به سرما حساس بوده و نشانه های یخ زدگی در آنها شامل پلاسیده شدن، آبگزیدگی، خشک شدن و ریزش برگ ها و شاخه ها، ریزش میوه ها و در نهایت مرگ درخت می باشد. کارامبولا نسبت به خشکی تاحدودی می تواند متحمل باشد ولی خشکی های زیاد و طولانی سبب پیچیدگی و پژمرده شدن برگ ها، تغییر رنگ برگ ها به زرد و قهوه ای، ریزش برگ ها، کاهش میوه دهی، کاهش اندازه ی میوه ها، خشک شدن شاخه ها و در خشک های سخت سبب مرگ درخت می گردد. این درختان نسبت به باد مقاوم نبوده و بادها سبب از بین قهوه ای شدن حاشیه ی برگچه ها، ریزش برگ ها، خشکیدگی شاخه ها، سوختگی میوه، کاهش رشد درخت، کاهش اندازه ی میوه و کاهش میزان محصول می گردند. برای محافظت در برابر باد، باید درخت را هرس نمود و آن را کوتاه نگه داشت تا در برابر بادها کمترین آسیب به آن وارد گردد. این گیاه نسبت به خاک های شور و بسیار مرطوب متحمل نیست و برای رشد به خاک های کمی مرطوب و دارای املاح کم نیاز دارد.

پوستر میوه کارامبولا

برداشت استار فروت تایلندی

پس از گذشت 3 سال از کاشت بذر استار فروت برای اولین بار این درخت استار فروت تایلندی شروع به باردهی می کند. 2 ماه پس از ظاهر شدن گل ها، میوه های رسیده با رنگ زرد نارنجی قابل تشخیص می باشند. طعم آن آبدار و شیرین است که به ندرت بیش از 4٪ قند دارند. مطابقت طعم آن با سایر میوه ها دشوار است، اما با ترکیبی از طعم میوه های سیب، گلابی، انگور و مرکبات مقایسه شده است. میوه های نارس سفت و ترش هستند و طعم آنها همانند سیب های سبز است. این میوه از اسید اگزالیک بالایی برخوردار است و سرشار از ویتامین های A و C است. 100 گرم میوه استار فروت دارای 91٪ آب، 7٪ کربوهیدرات، 1٪ پروتئین و دارای چربی ناچیز است.

افراد با مشکلات کلیوی نباید از این میوه و قسمت های گوناگون آن استفاده کنند زیرا دچار مشکلاتی مانند استفراغ، تشنج، سکسکه خارج از تحمل، بی خوابی، سردرگمی ذهنی، بی حس شدن اندام و حتی مرگ می شوند زیرا امکان دارد اثرات منفی بر روی مغز بگذارد.

پوستر گیاه استار فروت

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری کارامبولا نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (120 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (79 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (40 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 بلایی که تصادف مرگبار بر سرِ ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی آورد+عکس/ همسر جوان و پسرش توی این تصادف آسمانی شدن رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر چند روش مؤثر و طبیعی برای پوشاندن موهای سفید نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ این ماشین نیست هواپیماست + فیلم تصویری دیده نشده از آیت الله هاشمی رفسنجانی و همسرشان در اوایل ازدواج/ چقدر جوان بودند احمد ابوالقاسمی، داور برنامه محفل: شجریان رو دوست دارم اما چون علیرضا قربانی پسر داییمه اونم دوست دارم+ویدیو رونمایی از پیرترین مرد جهان با 256 سال سن/ تا زمان مرگ با 23 زن ازدواج کرد!+عکس غوغای خوانندگی بی نظیر حمید هیراد با آهنگ قدیمی در خانه اش/ کدوم کوه و کمر نقش تو داره یار+ویدیو افشاگری هادی چوپان از حقیقت تلخ زندگیش/ واقعا روحیه میخواد اینارو تعریف کردن و نشون دادن+ فیلم مهران مدیری مربی تیم فوتبال شد/ خداحافظی آقای بازیگر از بازیگری +فیلم خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای کوتاه کردن موی پسرش حماسه ساز شد/ کل آرایشگاه های شهر زیر سوال رفت+عکس (عکس) آرون افشار و مادرش در پشت صحنه کنسرت / چقدر ماشاءالله مادرش جوونه! پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403 رونمایی همسر شاهرخ استخری از گوشواره های دخترانه شیک و گوگولی نبات کوچولو/ چه خوش سلیقه+عکس گفتگوی صمیمی با ندا قاسمی، شیرین نون خ؛ از چپ کردن ماشینش و فاصله یک قدمی با مرگ تا درخواست سلفی در دستشویی+ویدیو خواص عجیب آب پیاز عاشقانه های خاص و متفاوت فیروزه سریال گیلدخت همراه با همسر خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس صحبت های شوکه کننده و با چشمان گریانِ مادر مرتضی پورعلی گنجی: توی شالیزار کار میکردم شکم بچه هامو سیر میکردم+ویدیو رونمایی از شورت ورزشی 66 میلیون تومانی ستاره فوتبال/رامین رضاییان مرزهای خرید را جابه جا کرد+ عکس وقتی سوگل طهماسبی با این جواب نشون میده که یه اهوازی واقعی و به تمام معناست+ویدیو/ گرمای تابستون و چای یه ترکیب ترک نشدنی برا ایرانیاست😎 بهاره رهنما: به من میگید پیرزن ناراحت نمیشم چون من پیرزن جذابی هستم+ویدئو خوانندگی خارجی هومن حاج عبداللهی با لهجه مازَنی / خدا تو گِل این مرد فقط نمک ریخته +فیلم عمارت باشکوه محل نگهداری سه تار ناصرالدین شاه قاجار/ یه خونه پر از ساز و آواز 😍+ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز حامد آهنگی، کمدین معروف ایرانی+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍!+ویدیو سوگواری تمام نشدنی نسرین مقانلو برای پسر و پدر مرحومش با این ویدیو و با صدای علیرضا قربانی دل هر مادری رو به درد میاره/ خدا بهش صبر بده روایت بامزه پوریا پورسرخ از عاشق شدن و ازدواج کردنش؛ مثل خودم خیلی بی حاشیه هست+ ویدیو/ خوشبخت باشین😍 واکنش خسرو حیدری به شوخی های سریال پژمان/ وقتی همسر خسرو حیدری دست رد به پیشنهاد بازیگری زد+ویدئو درباره میوه‌فروشی که 16 سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است! +ویدئو تصویری از استراحت محمدجواد ظریف با پتوی گلبافت در هواپیما/ حمایت از کالای ایرانی توسط سیاستمدار ایرانی
تیتر امروز   
خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403 معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...