موتور خودرو چرا خود به خود خاموش میشود؟

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
موتور خودرو چرا خود به خود خاموش میشود؟
اگر سیم‌های موجود در سیستم سیم کشی خودرو فرسوده یا شل شده باشند، خودرو به دلیل اتصال ناپایدار به مدار احتراق، ولتاژ از دست می‌دهد. در نتیجه در حالت سرعت پایین و یا بیکار، موتور خاموش خواهد شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،یکی از مشکلات عمده خودروها، خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت است که می تواند هنگام رانندگی باعث متوقف شدن خودرو شود. این یک واقعیت اثبات شده است که هرچه کمتر از ماشین خود مراقبت کنید، مشکلات بیشتری برای شما ایجاد می شود. در واقع هیچ چیز بدتر از خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت نیست.

موتور خودرو می تواند در شرایط و حالات مختلفی از حرکت باز ایستد که از جمله مهم ترین دلایل آن می توانیم به اتمام سوخت، اختلال در دینام خودرو، اختلال در سوئیچ اشتعال و سنسورهای خراب اشاره نماییم.

علت خاموش شدن موتور خودرو در حالت حرکت

اتمام سوخت: به پایان رسیدن سوخت یکی از دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت است. اگر این اتفاق به طور مداوم برای شما رخ می دهد، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید و سوخت سنج خودروتان را مورد بررسی قرار دهید.

اختلال در آلترناتور و دینام خودرو: هنگامی که مشکلی در ارتباط با این دو قعطه مهم در خودرو وجود داشته باشد، برق رسانی به درستی صورت نمی گیرد و سبب خاموش شدن موتور خودرو می شود.

اختلال در سوئیچ اشتعال: هنگامی که سوئیج اشتعال ضعیف می شود، انرژی و قدرت کافی برای جرقه زنی در موتور خودرو را ندارد این کاهش قدرت باعث می شود موتور خودرو هنگام رانندگی خاموش شود.

سنسورهای خراب: اتومبیل های مدرن دارای رایانه هستند و سنسورهای خراب و معیوب آن می توانند اطلاعات نادرست را منتقل کنند.

موتور خودرو می تواند در حالت درجا از حرکت بازایستد. اشکال در فیلتر سوخت، اختلال در خطوط انتقال قدرت و پمپ سوخت معیوب می تواند از جمله علل مهم خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا باشد.

علت خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا

خطا در خطوط انتقال قدرت

این مشکل خاص و منحصرا برای وسایل نقلیه با سیستم انتقال خودکار است که از جمله دلایل خاموش شدن موتور خودرو محسوب می شود. در خودروهایی با گیربکس معمولی، انتقال قدرت توسط کلاچ و دنده صورت می گیرد. گیربکس اتوماتیک در عوض برای انجام این کار به مبدل گشتاور مجهز است. اگر مبدل گشتاور تضعیف شده، شکسته و ترک خورده باشد و یا اینکه سطح سیال انتقال کم شده باشد، موتور در حالت درجا خاموش می شود.

فیلتر سوخت گرفته از دلایل خاموش شدن موتور خودرو

از دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا، می تواند وجود یک فیلتر سوخت گرفته و مسدود شده باشد. اگر موتور در سربالایی ها و سرپایینی ها خاموش شده و مجدد روشن می گردد، احتمال وجود این مشکل شدت می گیرد. شما می توانید با هزینه اندک، این فیلتر را تعویض نمایید و مشکل را برطرف سازید.

اختلال در پمپ سوخت و انژکتور سوخت

پمپ سوخت شکسته نمی تواند به درستی سوخت را از مخزن روغن به موتور منتقل کند و باعث می شود فشار سوخت کاهش یابد. جریان ناسازگار روغن به موتور هیچ مشکلی را در سرعت های بالا ایجاد نمی کند، اما این می تواند تبدیل به مشکلی بزرگ در حالت کار کردن موتور در حالت درجا و یا سرعت کم باشد. از طرف دیگر، انژکتورهای سوخت کثیف، پاشش سوخت را به طور نامنظم انجام می دهند و یا اینکه هیچ پاششی را صورت نمی دهند، لذا موتور در حالت بیکار خاموش خواهد شد.

سنسور جریان هوایی معیوب

این سنسور، جریان هوایی که وارد موتور می شود را از نظر کیفیت و کمیت تعیین می کند. براساس این اطلاعات، واحد کنترل موتور (ECU) نسبت به میزان ارسال روغن به موتور دستورات لازم را صادر می کند. سنسور جریان هوا در صورت داشتن نقص یا کثیف بودن، اطلاعات نادرستی را به کامپیوتر خودرو منتقل می کند که این خود علت خاموش شدن موتور خودرو در حالت درجا می شود.

مشکلات مربوط به سیم کشی

اگر سیم های موجود در سیستم سیم کشی خودرو فرسوده یا شل شده باشند، خودرو به دلیل اتصال ناپایدار به مدار احتراق، ولتاژ از دست می دهد. در نتیجه در حالت سرعت پایین و یا بیکار، موتور خاموش خواهد شد.

چنانچه به هنگام ترمز گرفتن خودرو، با موتور خودرو خاموش شده مواجه شده باشید، می توانید مشکل را در سیستم انتقال قدرت، انژکتورهای معیوب و سنسورهای خراب جست و جو نمایید.

علت خاموش شدن ماشین هنگام ترمز

اشکال در سیستم انتقال قدرت

در اتومبیلی که دارای گیربکس اتوماتیک است، مبدل گشتاور جای آن را به کلاچ دستی می دهد و وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. در صورت خراب بودن مبدل گشتاور، یا اگر میزان انتقال سیال در گیربکس کم باشد، مبدل کار خود را انجام نمی دهد و اتومبیل قادر به حفظ قدرت در سرعت های پایین نخواهد بود. نقص در این سیستم یکی از دلایل خاموش شدن موتور خودرو هنگام ترمز را پدید می آورد.

فشار کم سوخت، انژکتورهای سوخت کثیف یا معیوب یا پمپ سوخت شکسته

پمپ سوخت وظیفه انتقال سوخت از مخزن به موتور را بر عهده دارد. سوء عملکرد پمپ سوخت می تواند منجر به کم شدن فشار سوخت شود، به این معنی که جریان ناسازگار سوخت به موتور پدیدی می آید که این از دلایل خاموش شدن موتور خودرو است. در سرعت های بالا این اندازه مهم نیست، اما با سرعت کم مکث موقت در جریان سوخت برای خاموش شدن موتور کافی است. انژکتورهای سوخت وظیفه پاشش مقدار اندازه گیری شده از سوخت را دارند که در زمان مناسب توسط شمع های جرقه ای مشتعل می شوند.

سنسور اکسیژن بد یا سنسور جرم

سنسورهای اکسیژن و سنسور جریان جرمی میزان اکسیژن ورودی به سوخت را تعیین می کنند و به وسیله نقلیه کمک می نمایند تا نسبت هوا به سوخت را تنظیم کند. اگر اکسیژن بیش از حد کم یا زیاد باشد، وسیله نقلیه شما از قدرت بهینه برخوردار نخواهد بود. درست مانند فشار سوخت پایین، اتومبیل با سرعت کم به کار خود ادامه می دهد، اما در زمان توقف کامل، این اختلال سبب خاموش شدن موتور اتومبیل می شود.

دریچه EGR مسدود یا محدود

اگر دریچه EGR خودرو شما دارای گرفتگی بوده، کثیف یا معیوب شده باشد، بسته به میزان گرفتگی آن، می تواند باعث خاموش شدن موتور خودرو و یا اختلال در عملکرد آن شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (126 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (102 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ مذاکرۀ 1+1 و تسلط خنده‌دار کَنگَر زِهتاب به زبان اسپانیولی/ گریم محشر "جواد رضویان" با اون جالب نشستنش روی اُپن آشپزخونه
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 18 تیر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!