دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی موزه های معروف کرمانشاه 

یکشنبه، 02 تیر 1398
کرمانشاه به عنوان یکی از تاریخی ترین و قدیمی ترین شهرهای کشور که ماوای نخستین سکونتگاه های بشر نیز بوده است دارای موزه های متعددی هست که در این مقاله برای شما عزیزان معرفی میکنیم.

موزه پارینه سنگی کرمانشاه

موزه پارینه سنگی کرمانشاه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است که تا کنون در خاورمیانه افتتاح شده و حاوی کهن ترین مدارک کشف شده از سکونت انسان در ایران شامل ابزارهای سنگی و سنگواره جانوران شکار شده است.

وجود محوطه های پارینه سنگی متعدد در منطقه زاگرس و نیز شرایط مساعد این منطقه در اثر شکار را می توان از دلایل احداث تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه در کرمانشاه دانست.از آنجایی که این موزه، یکی از موزه های مادر محسوب می شود، در آن ابزارهایی هم چون، سنگ های مادر، تبردستی، سنگ ها و تیغه های اکسیدنی، مولاژ جمجمه های انسان از عصر حجر ( تقریبا ۱۰۰ هزار سال پیش ) تا به امروز قرار گرفته است.آثاری از دوران پارینه سنگی در سراسر کشور، از جمله آثار کشف شده در غار شکارچیان، غار مرتاریک، غار وزمه ( در اسلام آباد غرب)، بقایای استخوان های جانوران منقرض شده در خراسان و لرستان و … از دیگر آثاری است که در موزه پارینه سنگی کرمانشاه به نمایش در آمده است.

موزه سنگ طاق بستان

نام موزه ای در محوطه تاریخی طاق بستان در شهر کرمانشاه است. که در حدود ۴۵ اثر سنگی مربوط به دوره های اسلامی و ساسانیان در آن نگهداری می شود.همچنین این موزه شامل ۱۴ سرستون مربوط به دوران ساسانیان است که برای ساخت کاخی تدارک دیده شده اند ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته اند. بر روی سرستون ها نقش ایزد بانو آناهیتا، ایزد بهرام، اهورامزدا، درخت زندگی و نیلوفر کنده کاری شده است و در بخشی دیگر از موزه نیم تنه خسرو پرویز نگهداری می شود همچنین تابوت دوره ساسانی و در بخش هایی از موزه کوزه هایی مربوط به همین دوران قرار دارد که در محیط باز موزه نگهداری می شوند. قسمت دیگری از موزه نیز بقایای کاخی مربوط به دوران قاجار و در حدود ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰ هجری شمسی در شهر قصرشیرین وجود دارد که در جنگ ایران و عراق نابود شده و آثار این قسمت از موزه به صورت باز هستند.

موزه پوشاک و زیور آلات

موزه پوشاک و زیور آلات استان کرمانشاه نام موزه ای در شهر کرمانشاه است که در عباسیه تکیه معاون الملک قرار دارد.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی کرمانشاه در 28 اردیبهشت سال 1369 ش برابر با روز جهانی موزه، در محل تکیه معاون الملک افتتاح شد. این موزه در بخش جنوبی عباسیه این تکیه، در تالاری به مساحت دویست مترمربع قرار دارد و شامل سی غرفه است. در این غرفه ها اشیای مختلف مردم شناسی شامل وسایل کشاورزی، دامپروری، شکار، بافت گیوه، آلات موسیقی، وسایل نگارش، روشنایی و نمونه هایی از پوشاک و نساجی بومی در معرض نمایش عموم قرار دارد. اخیراً نیز به منظور توسعه آن، تالار زیرین موزه به مساحت دویست متر مربع در حال آماده شدن است.

موزه تاریخی طبیعی

این موزه دردانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاهف در بزرگراه امام خمینی(ره) قرار دارد و در سال 1370 ش توسط دانشگاه رازی افتتاح شد. ساختمان موزه دو طبقه و حدود ششصد متر مربع مساحت دارد. این موزه تخصصی دارای دو تالار و هشت غرفه است. در این غرفه ها نمونه های زیادی از گونه های گیاهی وجانوری از قبیل انواع پرندگان تاکسیدرمی شده، پستانداران، سنگواره ها و همچنین جنین دام و انسان در معرض نمایش عموم قرار دارد. این موزه به غیر از جمعه ها، در سایر روزهای هفته در وقت اداری دایره است.

موزه تاریخ طبیعی محیط زیست

در بخشی از ساختمان اداری سازمان محیط زیست کرمانشاه، یک تالار به موزه تاریخ طبیعی اختصاص یافته است. این موزه نمونه هایی از حیوانات بومی و پرندگان تاکسیدرمی شده را در معرض نمایش قرار می دهد.

موزه و نمایشگاه تمبر و اسناد پستی

این موزه در محل اداره پست شهید قندی، در ابتدای بلوار زن کرمانشاه قرار دارد و در سال 1381ش به مناسبت روز جهانی پست توسط اداره پست افتتاح شد. این موزه دارای دو تالار نسبتاً بزرگ و غرفه هایی در هر تالار است. در این غرفه ها تمبرهای ایرانی از دوره قاجار تا به امروز در معرض نمایش قرار دارند و موضوع آنها بیشتر ورزشی، ادبی، فرهنگی، سیاسی، آثار تاریخی و شخصیت ها است.

در یکی از غرفه ها نیز وسایل و ماشین آلات مربوط به چاپ تمبر از گذشته تا به امروز به نمایش گذاشته شده است. این موزه همچنین تمبرهای یادگاری را به مشترکین ارایه می دهد.

موزه شهدا (مرکز فرهنگی و گنجینه شاهد)

این موزه در گلزار شهدای کرمانشاه قرار دارد و در سال 1376 ش به مناسبت سالگرد هفته دفاع مقدس افتتاح شد. این موزه دارای یک تالار نسبتاً بزرگ و تعداد چهل و دو غرفه است. در این غرفه ها وسایل شخصی شهداء، وصیت نامه های آنها و ... در معرض نمایش عموم قرار دارد. در کنار موزه، تالار نمایش جهت نمایش فیلم های مستند دفاع مقدس و آمفی تئاتر قرار دارد و نمایشگاه های موقت و مسابقات فرهنگی مختلف در آنها برگزار می شود. غرفه فروش کتاب و تولیدات فرهنگی نیز در محل موزه دایر است.

موزه دفاع مقدس

این موزه در سال 1373 ش توسط بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در خیابان مؤید کرمانشاه ساخته شد. بنای این موزه دارای سه طبقه است و طبقه اول آن دوازده غرفه دارد. این غرفه ها عبارتند از: غرفه حلبچه، حماسی پاوه، جانبازان، آزادگان، شهدای هوانیروز، شهدای ارتش، عملیات مرصاد، فعالیت های عمرانی بنیاد، سرداران شهید، بانوان و وسایل جنگی، هم چنین در این طبقه کتابخانه تخصصی دفاع مقدس قرار دارد و کتاب های آن بیشتر شامل ادبیات داستان، سیاسی و فرهنگی و ادبیات جنگ است. در طبقه دوم، تالار شهدا قرار دارد. در این تالار فیلم مستند دفاع مقدس برای کاروانیان راهیان نور به نمایش گذاشته می شود طبقه سوم بخش اداری موزه است.


1 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
سارینا
3 سال پیش

از موزه ی سنگ طاق بستان
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله !
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم