دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

مراحل دوختن دکمه لباس با روشی بسیار ساده 

پنجشنبه، 20 مرداد 1401
دکمه لباس ها معمولا بعد از مدتی شل و آویزان می شوند که باید با دوختن و محکم کردن دکمه ها از افتادن و گم شدن آن ها جلوگیری کنید. همراه ساعد نیوز باشید.

ممکن است شما فردی باشید که تازه در مسیر یادگیری هنر خیاطی قدم گذارده اید و به بیانی ساده تر هنوز مبتدی هستید جذابیت حتی دوختن دکمه برای شما مانند فتح کردن قله ی اورست می باشد, شاید اصلا با هنر خیاطی آشنا نیستید اما با مشکل لق و یا افتادن دکمه های لباس خود پس از خرید به تکرار روبروی می شوید و قصد دست بکار شدن برای رفع آن دارید. برای این هدف با آرگا همراه شوید. هنرهای زیادی وجود دارند که خانم ها را علاقه مند خود می کنند و برای صرف کردن وقت انتخاب می شوند. از آشپزی و تزیین منزل گرفته تا گلدوزی و خیاطی و …. که همگی به نوعی مهم و ارزشمند محسوب می شوند. هر یک از هنرها قطعا جذابیت و تازگی ها و همچنین سختی های خودش را دارد. اما به گمانم خیاطی را می توان یکی از پیچیده ترین و سخت ترین مهارت ها دانست که با وجود این موضوع به دلیل جذابیت دوخت یک لباس زیبا برای خود و یا عزیزان بازهم مرتب هنرجویان زیادی را به خود مشغول می کند. این هنر ممکن است به عنوان یک حرفه و شغل از سوی فرد انتخاب شود و یا اینکه به عنوان مهارت آموزی و بکارگیری آن در زندگی خود باشد. یکی از ساده ترین بخش های خیاطی دوخت دکمه است که در عین حال سادگی نیازمند رعایت برخی موارد و نکات و مراحل می باشد. در ادامه مطلب دوختن دکمه را به صورت مرحله ای آموزش خواهیم داد.

موارد مرتبط قابل توجه در دوختن دکمه

خانم های عزیز و علاقه مند به یادگیری هنرهای خیاطی در هر مرحله ای ساده، متوسط و سخت یا مبتدی و حرفه ای اغلب مطالب منتظر شده در این زمینه را پیگیری و مطالعه می کنند، در همین راستا ساعد نیوز مطلبی را برای آموزش دوختن دکمه همراه با نکاتی جالب و تازه، البته کاربردی شرح داده است.

  • نخ کردن سوزن: جهت سهولت در نخ کردن سوزن می توانید داخل یک قوطی فیلم عکاسی, محلول نشاسته و آب ریخته و آن را در مجاورت چرخ خیاطی قرار دهید. هر زمان که قصد داشتید نخ را از سوزن عبور دهید، آن را به این محلول آغشته نمایید تا بهتر و آسان تر بگذرد.
  • چگونگی قرار دادن: جهت قرارگیری دکمه و جادکمه در لباس های مردانه و زنانه متفاوت می باشد، که شما باید هنگام دوخت دکمه و زدن جادکمه مدنظر قرار دهید. در لباس های مردانه دکمه در طرف راست و جادکمه ها در طرف چپ واقع می شوند, در لباس های زنانه نیز دکمه در طرف چپ و جادکمه در طرف راست قرار می گیرند. همچنین مورد دیگری که باید به آن توجه شود؛ فاصله ی قرار گرفتن دکمه ها می باشد که دکمه ی اولی را در نقطه ی شکست پایین یقه دوخته و ما بقی را به ترتیب با فاصله ی ۴ – ۸ سانتی متر بر روی لباس دوخته می شوند. یکی دیگر از نکاتی که برای زدن جادکمه ای و به منظور جلوگیری از بالا و پایین شدن دکمه ها دو طرف لباس می توانید انجام دهید این است که اولین جادکمه را به طور افقی ایجاد کنید.
  • دوخت دکمه های صدفی شکل: دوخت این دکمه ها به دلیل لیز و لغزنده بودن اغلب کمی سخت تر از دیگر دکمه ها است، برای آسان تر کردن این کار می توانید اول نوار چسبی بر روی دکمه چسبانده و از تکان خوردن آن جلوگیری کنید و مشغول دوختن دکمه شوید، پس از پایان دوخت و ثابت و محکم شدن دکمه نوار را آهسته از روی دکمه بردارید.
  • بازکردن جادکمه: پس از دوخت دکمه، نوبت به زدن جادکمه و در نهایت بازکردن جادکمه می رسد, برخی مواقع در حین باز کردن جادکمه به پارچه لباس آسیب می رسد که برای جلوگیری و سریع و راحت انجام دادن می توانید به این روش عمل کنید: ابتدا به وسیله ی دستان خود کمی محلول آب و نشاسته به محل جادکمه بزنید. همچنین در این هنگام در قسمت زیری جا دکمه یک شانه دندانه درشت قرار دهید و با استفاده از یک تیغ آن را ببرید.

آموزش نحوه دوختن دکمه لباس

بسیاری از لباس هایی که می خریم با یکی ، دو بار پوشیدن دکمه هایشان شل و آویزان می شوند و ممکن است بیفتند یا گم شوند . بهتر است شما قبل از افتادن دکمه آن را دوباره بر سر جای خود بدوزید و محکم کنید. اما اگر دکمه لباستان گم شد نیز می توانید از خرازی یک دکمه مناسب و همانند دکمه های دیگر لباستان پیدا کنید و آن را با روش صحیح دوخت دکمه که در این بخش از ساعد نیوز آورده ایم بدوزید. مواد لازم:

  • نخ
  • قیچی
  • سوزن
  • دکمه
  • لباس
  1. قدم اول: ابتدا نخ و دکمه مناسب انتخاب کنید. بعضی از لباس دکمه اضافه دارند می توانید از این دکمه ها استفاده کنید . ابتدا سوزن را نخ کنید و به اندازه مناسب نخ را با قیچی ببرید و انتهای نخ را گره بزنید . دکمه رو در جایگاه خودش روی لباس قرار دهید و دقت کنید که حتما با سوراخ دکمه هم طراز باشد. اگر دکمه شما افتاده میتوانید روی هما ن جا، دکمه جدید را بدوزید . سپس از طرف داخل لباس سوزن را درون سوراخ دکمه فرو کرده و در آورید تا ته نخ که گره خورده، از روی لباس پیدا نباشد . حتما هر دوختی که میزنید، خوب محکم کنید.
  2. قدم دوم: از همان روی لباس و بالا سوزن را داخل سوراخ دیگر دکمه می کنیم و این کار را 6 بار دیگر تکرار می کنیم . سپس در دکمه های چهار سوراخه جفت سوراخ های بعدی دکمه را نیز به همین روش می دوزیم تا یک شکل مانند علامت مساوی = تشکیل دهد. توجه کنید شکل دوختن یک دکمه به دوخت دکمه های دیگر نیز ارتباط دارد مثلا اگر دکمه های دیگر لباس به شکل X دوخته شده باشند شما باید همین الگورا برای دکمه کنده شده رعایت کنید .

قدم سوم: سوزن را از زیر دوخت ها رد کرده و در پشت پارچه، گره محکم بزنید. یا اینکه نخ را بکشید تا گره به شکل یک حلقه ی کوچک در آید. سپس سوزن را از حلقه رد کنید و گره را محکم کنید . برای اطمینان از شل نشدن گره دوباره این کار را انجام دهید.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله !
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC